Fyrkrafs 0 Postad 30 Juni , 2017 (redigerade) Hej, ny här Plaskat på sjön varje sommar innan barnsben så ganska vass med åror och handjagare men ingen större erfarenhet av vårt gröna hav. Igår råka jag bli med båt någon storlek större än vad som ligger i insjön och här är jag nu, risken är att några frågor dyker upp. Det här med en egen båt större än alla roskutor som passerat genom åren är ingen ny tanke, spånat på det till och från genom åren men det har aldrig blivit av för egen del. Visst har jag varit ute och rattat vänners infall, någon vattenklubb i yngre dar o.s.v. men ja.. det är naturligtvis inte det som är charmen med det hela. Denna sommar har jag tagit ut mer semester än någonsin skulle jag tro och då ska man fördriva tiden med något, varför inte en båt? Nog svamlat: Åkte och besikta båten och motorn på en trailer, andra båten jag kika på denna vända så ni förstår att jag var less på att leta Nä men blev helt klart biten av objektet i fråga, strulet var just trailern. Naturligtvis smidigt när en 80-trailer är med men inte när den rullar med minst 100kg överlast.. säljaren som köpt ekipaget av en fiskeglad släkting hade bokstavligen noll koll på detta (inget skådespel) och visste väl inte vilken fot han skulle stå på i frågan. I kringpratet framgick det att middag var på G så efter att jag lagt fram alternativen vissla jag och sambon iväg till närliggande restaurang så de fick klura i lugn o ro. När vi mumsat klart utan stress ringde jag upp och fick ett glatt svar att de tyckte förslaget med att låna trailern tills jag hittat ett nytt var den bästa lösningen, perfekt. Om än obromsat misstänkte jag att det fått föga service och det ska f.ö. besiktas senast juli så jag hade tagit med mig en domkraft, vänster hjullager hördes medan höger lät som åskan själv hrm. Nåja, det var noll glapp och så långt skulle vi inte färdas, kändes hanterbart men lite spännande var det. Det gick bra och nu står ekipaget hemmavid, jag låg på öronen till 02:40 inatt och leta efter tillverkningsskylten men den finns nog inte tyvärr. Skulle vara om den lossnat och ligger under durken men tveksamt, får se när jag tömmer båten för att få ordning och reda. Årsmodellen är det jag suktar mest efter, tveksam historik misstänker jag inte då t.o.m. det bortglömda båtregistrets reg.nr. står kvar på båda sidor. Frågor utlovades det: Går det att fastställa årsmodell utan skylt? Sidorutorna har jag läst om så nyare än -68 lär det vara men ja, tills när tillverkades 53´an? Motorn är en Honda BF50 LRTD -99, uppgavs bara ha snurrat något på 200 timmar ser fräsch ut även med kåpan, starta snällt och lät Honda. Nyservad, vad dom nu göra samt nya stift. Förstod det som att timräknare ska finnas men var? Har läst handboken som följde med men den skvallrar inget om det vad jag kan se. Vad brukar ett kamremsbyte kosta med ny spännare, fjäder etc.? Kikade på Youtube och det såg inte särskilt avancerat ut men kan jag lämna bort det för rimliga pengar och garanti så kan det vara värt mödan. Originaltanken är frånkopplad, troddes bara varit i förebyggande då båten använts frekvent av släktingen med sitt fiske som även tyckte det var smidigare med lös dito. Känns lite vanskligt att chansa på en gammal tank och att öppna luckan läste jag kunde göra mer skada än nytta? I dagsläget ser jag inget problem med plasttanken men om andan faller på vad är alternativet? Något nytt i rostfritt kanske och hur mycket strul är det med den ökända luckan med femtiotolv spårskruv? Skicket anser jag vara helt ok med tanke på åldern, lär doktorera i glasfiber oavsett så finns det något tips om handbok eller motsvarande för flotta reparationer av kantstötningar? Målet är dock att komma ut en hel del i sommar men vintern är lång som man säger. Återkommer med bilder. En överdimensionerad båge för trollning finnes, tycker den sitter sådär även om den gärna får vara kvar, inte tittat närmare ännu mer än att det sitter kupolmuttrar under men hur styva till på bästa sätt? Tänker att det borde sitta en konsol/plattjärn eller motsvarande på insidan över/mellan båda infästningarna per sida, god idé och bör man isåfall han något mellan för lite flex istället för sprickbildning? Sist men inte minst; Trailer, vilket straff att hitta något vettigt under högsäsong, varit förbi två marinor och fyra åf utan att bokstavligen kunna köpa något även om jag velat handla till överpris. Nu är det i.o.f.s. inte så intressant men men, första tanken var obromsat men då gäller det att hitta rätt med tanke på lastvikt och bilskrället bara får dra 750kg obromsat, Lättaste bromsat kan vara intressant men siktar trots allt på nytt för +/- 10-15k. Tanken är att kunna färdas 20-30 mil utan besvär med båten så broms kanske inte är så dumt ändå och p-broms är naturligtvis bekvämt. Skruvandet ett bromsat innebär tillslut är inget hinder. God afton! //Tobias Den går fint på vattnet som ni ser: Redigerad 30 Juni , 2017 av Fyrkrafs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrkrafs 0 Postad 2 Juli , 2017 Ingen med någon input inför båtlivet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 2 Juli , 2017 kan bara nämna att 53an var bra båtar,gjordes på 80-90talet i öppen version av stig williamsson som då var ägare till Orust marin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 2 Juli , 2017 Jag brukar inte lägga mig i båtars utseende och modifieringar men den som monterat den där targabågen borde få en smocka (åtminstone lite löst)! Kamremmen brukar inte vara svår att byta, om du nu absolut vill göra det. Intervallen är oftast extremt snålt tilltagna och med tanke på att en kamrem inte bara går av hux flux utan brukar börja fnasa och tråda sig kan du klara dig bra länge genom att bara ta en spej under kåpan (för du kollar väl ändå oljan innan körning?). Pris för ett byte? Säg 1500 – 2000 kronor plus materialet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrkrafs 0 Postad 2 Juli , 2017 (redigerade) Hehe, sambon skratta så hon fick ont i mjälten tror jag åt "(åtminstone lite löst)" Men mjoe, helt klart ett fall av funktion för design men samtidigt känns det som att den inte bör belastas med mer än en majblomma så den ryker nog så fort det börjar skruvas lite =) Innan dess gäller det att lösa trailerfrågan men det ser fortfarande mörkt ut, hittar inga fynd därute. Kamremmen ser bra ut men jag kunde inte få fram någon historik för något byte, lyfte dock bara av kåpan då men med mer demontering kan jag förhoppningsvis spå lite bättre i frågan. Redigerad 2 Juli , 2017 av Fyrkrafs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrkrafs 0 Postad 3 Juli , 2017 BK Hengeren - Någon med erfarenhet/omdöme av släp från denna tillverkare? Båttrailer eller annat användningsområde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrkrafs 0 Postad 16 Juli , 2017 (redigerade) Stävskena/skydd, gummi kanske? Har sökt runt lite på detta, kikat på förtöjda båtar o.s.v. men även om det förekommer så verkar utbudet på eftermarknaden ganska skralt. När jag fick fatt på rätt gubbe hos Erlandssons så mindes han produkten jag refererade till från gammal katalog men den produkten hade de slut på i alla butiker, fick tips om en firma som sysslar med metallprofiler då det inte lät särskilt aktuellt för dom att ta in detaljen igen. Lokala marinor har inte kommit fram till mer än att det sitter på en del båtar från fabrik. Hittade en variant av gummi vilken även gick att få i hela rgb-skalan, minns inte exakt men kändes som ngt amerikanskt påfund till överpris. Den misstanken blev än starkare efter att ha sett ett videoklipp om monteringen vilken vittnade om att ett U-land i teknik legat bakom, duktigt krångligt. Kuntze har inte helt otippat något i gummi om än i kortaste laget då jag inte är ute efter någon 50m-rulle men men. Pris verkar de inte vilja presentera online men ska slå en signal under morgondagen så kanske det blir en visit. Någon med erfarenhet? Om det blir gummi vad fäster jag den lämpligast med då? Skruv är naturligtvis inte aktuellt utan det är något magiskt medel som gäller. Köpte för övrigt ett par batteriboxar vilket kändes vettigt när jag ska trassla ut befintligt ormbo, hur har ni säkrat/satt fast era batterier i boxarna? Köpte lite oversize då boxen med elektronik var av den storleken och då fick det bli samma för den andra. Redigerad 16 Juli , 2017 av Fyrkrafs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrkrafs 0 Postad 17 Juli , 2017 (redigerade) Heureka! Hittade tillverkningsskylten, den är dock inte så informativ. Står 53 som i modellen samt ett serienummer, antar jag, om tre siffror. Går det att klura ut årsmodellen med hjälp av serienumret och hur går jag i sådant fall till väga? Blev för övrigt ett stävskydd idag som jag inte vet hur jag ska få dit, förmodligen med hot och våld. Hittade även en 500x1400 epdm-gummiduk i bra att ha lådan som jag fick loss för en femtilapp, nu kan jag knåpa ihop packningar och mellanlägg tills jag tröttnar =) Redigerad 17 Juli , 2017 av Fyrkrafs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser