Castwebb 12 Postad 30 Juni , 2017 Hej. Jag funderar på om jag skall demontera hela drevet eller inte ifrån båten. Edet kanske inte heter drev, men det är den plattan som sitter bultad i båten där dervet sitter fast i på utsidan och där trim/tilt kolvarna sitter fast i. Jag vill ta bort den för att göra rent den och byta lager och lacka den. Vad får det för konsekvenser att demontera hela plattan på ut och insida? Har någon något tips eller tanke angående detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 Juni , 2017 Byta lager måste du kunna göra utan att demontera skölden som jag förmodar att du menar. Yttersköld och innersköld heter det på utsida respektive insida. (I ytterskölden sitter ringen (gimbal ring på Mercruiserspråk) och bälghuset (bellow housing). Om det heter samma sak på ett Cobradrev kan man kanske inte vara säker på.) Men det är klart att omlackering underlättas ju. Risken är ju förstås att du hittar fler fel som du vill åtgärda så att det blir mycket mer jobb än du tänkt dig. Tex dålig akterspegel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Castwebb 12 Postad 30 Juni , 2017 25 minuter sedan, Eld- säger: Byta lager måste du kunna göra utan att demontera skölden som jag förmodar att du menar. Yttersköld och innersköld heter det på utsida respektive insida. (I ytterskölden sitter ringen (gimbal ring på Mercruiserspråk) och bälghuset (bellow housing). Om det heter samma sak på ett Cobradrev kan man kanske inte vara säker på.) Men det är klart att omlackering underlättas ju. Risken är ju förstås att du hittar fler fel som du vill åtgärda så att det blir mycket mer jobb än du tänkt dig. Tex dålig akterspegel... 25 minuter sedan, Eld- säger: Byta lager måste du kunna göra utan att demontera skölden som jag förmodar att du menar. Yttersköld och innersköld heter det på utsida respektive insida. (I ytterskölden sitter ringen (gimbal ring på Mercruiserspråk) och bälghuset (bellow housing). Om det heter samma sak på ett Cobradrev kan man kanske inte vara säker på.) Men det är klart att omlackering underlättas ju. Risken är ju förstås att du hittar fler fel som du vill åtgärda så att det blir mycket mer jobb än du tänkt dig. Tex dålig akterspegel... Hej. Men om jag märker att akterspegeln är dålig så är det ju bra för annars kan den ju börja läcka när bilen är i vattnet? Men vad behöver jag byta när jag demonterar det? Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 Juni , 2017 Just nu, Castwebb säger: Hej. Men om jag märker att akterspegeln är dålig så är det ju bra för annars kan den ju börja läcka när båten är i vattnet? Men vad behöver jag byta när jag demonterar det? Mvh Johan Byta? Packningar och sådant som eventuellt går sönder eller är slitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Castwebb 12 Postad 30 Juni , 2017 Vad kallar man dom packningarna och vad söker man på för att hitta rätt packningar. Altså vad heter det, inre och yttre sköld? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capttellus 5 Postad 1 Juli , 2017 Då kör vi vidare här då... Hos Drev.se kan du hitta det mesta till ditt Cobra drev. Om du ska demontera allt, så kan du lika bra byta allt med, om du inte vet att det är gjort nyligen. Här har du ditt drev med sköld och diverse. Bälgpaket och stödlager osv är de dyra grejerna och kanske inte behöver bytas på din båt, men som Eld säger, byta alla packningar iaf. Bälgar i saltvatten rekommenderas att byta var 24e månad eller iaf inspekteras. Om de ser torra ut och har sprickor, byt dem. Det finns så klart de som håller mkt längre. Skiftkabel är ju som bekant ett problem hos de tidiga Cobrorna men jag har för mig att du bytt den och så länge det går "lätt" att växla, är kabeln OK. Som referens kan jag tillägga att jag fick mitt drev servat hos mekaniker i höstas och det gick på ca 4,000 inkl alla bälgar, slangar och packninar. Självklart den vanliga rundsmörjningen och koll på vire osv. Inte så farligt kan jag tycka med tanke på priserna på materialet. Det är inte så avancerat att göra själv, men jag hade inte tiden eller platsen och lät någon annan göra det medans jag gjorde annat. Som du själv säger, tar du av allt så får du bekräftelse på att din akterspegel är OK med, eller inte.... Självklart måste du dra i bra med tätmassa i alla genomförningar men det har du nog redan kolla på. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Castwebb 12 Postad 2 Juli , 2017 17 timmar sedan, Capttellus säger: Då kör vi vidare här då... Hos Drev.se kan du hitta det mesta till ditt Cobra drev. Om du ska demontera allt, så kan du lika bra byta allt med, om du inte vet att det är gjort nyligen. Här har du ditt drev med sköld och diverse. Bälgpaket och stödlager osv är de dyra grejerna och kanske inte behöver bytas på din båt, men som Eld säger, byta alla packningar iaf. Bälgar i saltvatten rekommenderas att byta var 24e månad eller iaf inspekteras. Om de ser torra ut och har sprickor, byt dem. Det finns så klart de som håller mkt längre. Skiftkabel är ju som bekant ett problem hos de tidiga Cobrorna men jag har för mig att du bytt den och så länge det går "lätt" att växla, är kabeln OK. Som referens kan jag tillägga att jag fick mitt drev servat hos mekaniker i höstas och det gick på ca 4,000 inkl alla bälgar, slangar och packninar. Självklart den vanliga rundsmörjningen och koll på vire osv. Inte så farligt kan jag tycka med tanke på priserna på materialet. Det är inte så avancerat att göra själv, men jag hade inte tiden eller platsen och lät någon annan göra det medans jag gjorde annat. Som du själv säger, tar du av allt så får du bekräftelse på att din akterspegel är OK med, eller inte.... Självklart måste du dra i bra med tätmassa i alla genomförningar men det har du nog redan kolla på. Lycka till. Har du också ett Cobra drev? Men hur sitter den skölden i akterspegeln? Sitter det en packning mellan akterspegeln och skölden då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capttellus 5 Postad 3 Juli , 2017 (redigerade) Tjena Japp, Cobra drev. Tror dessa ska passa mellan sköld och akterspegel på din båt. http://www.drev.se/produkter/39630?ref=4449 Här är en liten guide med om du ska "konvertera" http://www.sterndrive.cc/pdfs/conversion.pdf Redigerad 3 Juli , 2017 av Capttellus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser