Kenneth_S 137 Postad 30 Juni , 2017 Har fått igång vår värmare i båten, en värmare som drivs av lysfotogen, och värmekanaler in i förruff, ute under kapell och akterruff. Har dock blivit lite betänksam, och nu kommer antagligen detta seklets absolut dummaste frågor... Är det någon risk för t ex koloxidförgiftning om man har igång värmaren på natten? Bör man ha ruffluckan öppen för ventilation? Ja, jag vet att det kan röra sig om urbota stockdumma frågor, men ni som har fotogenvärmare, är det säkert att ha värmaren igång på natten utan ventilation? Har aldrig haft värmare förut, därför jag frågar - Vill ju inte gärna vakna upp och vara död... Ser fram mot svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 30 Juni , 2017 Du får nog bättre svar om du berättar lite mer om vad det är för värmare. Märke? Placering? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Juni , 2017 Thermic 2000. Placering i ett av förvaringsutrymmena. Värmekanaler går därifrån till förruff, salöng och akterruff. Fast jag vet inte vad placeringen har med detta att göra... Du kanske har en jättebra förklaring, jag bara inte förstår/förstod frågan... Från värmaren går en skorstenskanal till skarndäck, skorsten med lock som skruvas av vid användning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Juni , 2017 Avgasutsläppet är även luftintag för förbränningen,, ingen risk att få in avgaser. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 30 Juni , 2017 (redigerade) Köp en varnare om du känner dig osäker:http://www.gpbmnordic.se/co-9b-kolmonoxidvarnare-fireangel.html Redigerad 30 Juni , 2017 av jan_af_lisoe hittade en varnare som skall funka i en båt, det gör inte Clas Olssons 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Juni , 2017 35 minuter sedan, jan_af_lisoe säger: Köp en varnare om du känner dig osäker:http://www.gpbmnordic.se/co-9b-kolmonoxidvarnare-fireangel.html Bra tips, tackar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 89 Postad 30 Juni , 2017 Hade samma funderingar som du, fast med dieselvärmare. Jag köpte en 3 i 1 varnare från Seasea 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 30 Juni , 2017 9 timmar sedan, Kenneth_S säger: Thermic 2000. Placering i ett av förvaringsutrymmena. Värmekanaler går därifrån till förruff, salöng och akterruff. Fast jag vet inte vad placeringen har med detta att göra... Du kanske har en jättebra förklaring, jag bara inte förstår/förstod frågan... Från värmaren går en skorstenskanal till skarndäck, skorsten med lock som skruvas av vid användning... Förklaringen är att om du hade haft en värmare utan skorsten stående inne i ruffen så hade du blivit förgiftad men nu slipper du det. Man får klokare svar ju mer info man ger i frågan. Som du fick av Bhemac ovan. /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Juni , 2017 2 timmar sedan, Rascal säger: Förklaringen är att om du hade haft en värmare utan skorsten stående inne i ruffen så hade du blivit förgiftad men nu slipper du det. Man får klokare svar ju mer info man ger i frågan. Som du fick av Bhemac ovan. /Claes Tackar för förklaring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Juni , 2017 Fotogenvärmare av "Wallas-typ" är ganska idiotsäkra. Skulle rökgasslangen läcka så sugs det in med insugningsluften (som har lägre tryck än omgivningen. Om det skulle vara hål på brännkammaren så kommer varmluftsfläkten att trycka in luft i förbränningsdelen. Sen får man ju passa sig så att friskluften inte tas för nära skorstenen då luktar det avgaser. OBS att värmaren ska ha friskluft, aldrig "begagnad" luft. Det kan också bli lukt om värmaren missar att tända. Rökgas kommer då ned i tanken via returen. Lösningen är att förse tanken med en avluftning som vilken bränsletank som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Juli , 2017 23 timmar sedan, bhemac säger: Fotogenvärmare av "Wallas-typ" är ganska idiotsäkra. Skulle rökgasslangen läcka så sugs det in med insugningsluften (som har lägre tryck än omgivningen. Om det skulle vara hål på brännkammaren så kommer varmluftsfläkten att trycka in luft i förbränningsdelen. Sen får man ju passa sig så att friskluften inte tas för nära skorstenen då luktar det avgaser. OBS att värmaren ska ha friskluft, aldrig "begagnad" luft. Det kan också bli lukt om värmaren missar att tända. Rökgas kommer då ned i tanken via returen. Lösningen är att förse tanken med en avluftning som vilken bränsletank som helst. Friskluft...? Vet inte vad du menar.... Värmarenheten är installerad i ett av sidoskåpen... Inte fritt ute, utan skåpsdörrarna är stängda... Är det en dålig placering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Juli , 2017 Jag kan ta en bild nästa gång jag är ute i båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 958 Postad 1 Juli , 2017 4 minuter sedan, Kenneth_S säger: Friskluft...? Vet inte vad du menar.... Värmarenheten är installerad i ett av sidoskåpen... Inte fritt ute, utan skåpsdörrarna är stängda... Är det en dålig placering? Det blåser ju ut en massa luft ur varmluftsslangarna. Så du måste få in samma mängd luft till värmekammaren i din värmare. Det fungera ju på samma sätt som i en bostad. Det behövs både tilluft och frånluft för att få en fungerande ventilation. Om det inte finns tilluft till skåpet som värmaren sitter i så måste du antingen sätta in ett luftgaller genom skåpsväggen eller ännu hellre dra en luftslang t.ex. från sittbrunn (med galler så att det inte regnar in i luftslangen). Det kan ju även vara så att det kommer tilluft via något stuvfack och kölsvinet, en sådan lösning fungerar också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 1 Juli , 2017 Om värmarens fläkt tar luften inifrån båten blir det som när man i bilen cirkulerar luften i kupén, efter en stund ser man inte ut pga kondens på rutorna. Inte lika tydligt i båten. Jag gör det ibland i både bil och båt för att snabbt få upp värmen, men lämnar annars gärna en lucka öppen till stuvfacket i sittbrunnen där värmaren är monterad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Juli , 2017 Om man får in riktig, kall, frisk ytterluft som värms i värmaren så är den luften torr och ger ett bra inomhusklimat. Tar man däremot redan uppvärmd innerluft så kommer den bli väldigt fuktig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Juli , 2017 Lintott, trewq & bhemac - Nu fattar t o m jag... Tack för bra och utförliga svar, tummar upp till er! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Juli , 2017 För att avsluta tråden: Jag behöver alltså inte oroa mig för koloxidförgiftning, det känns bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser