Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
freddysss

min strulande johnson

Rekommendera Poster

Det var många bra tips. Var nere en sväng för att tömma båten och då passade jag på att kolla lite. Eftersom den gick bra när jag pumpade fram soppa sist så fick jag ju många bra tips om slangar filter m.m. eller att min vro pump var kass i membranet. En sak som jag upptäckte när jag hade av kåpan var att det var mycke 2-takts olja. Jag skruvade av locket så jag kunde se in i förgasarna och det var 2-taks olja i inloppen. Jag provade att starta och den ryker nog mer nu än vad den gjorde i början när jag la i den. Och den slutar inte att ryka heller. Verkar som den får för mycke olja av VRO pumpen eller kan det bli så när den får för lite soppa. Det kom ut nån brun grå gägga genom avgasen också som om det var kanske lite vatten. Sen gick den på tomgång en liten stund och rök väldigt mycke tills den stannade. Det lustiga är att jag måste jämt prima den innan den startar. Drar jag dessutom upp gashandtaget så rusar den för att sen åter igen börja bluddra tills den dör. Känns som den får mycke olja. Eller blir det så här när den får för lite bränsle? Just nu känns det som att jag ska koppla förbi allt vad VRO pump heter för att blanda olja själv i tanken men jag vet inte. fler tips?? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej har du bytt nålventiler i dina förgasare för det verkar som dom inte är täta eftersom du har massa bränse i förgasarna. är dom otäta så trycker det in bränse i förgasarna även när den är död. kanske en lösning :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

ja kanske inte helt fel. Fast jag har ju separerad olje och bensin tank och jag ser bara olja. Jag var ute och körde för ett tag sedan och den gick bra länge. Sen hände det igen när jag låg och körde sakta. Då börja den bluddra och fastän jag gasa fullt så hände inget förrän jag som sagt pumpa på blåsan.Så länge jag pumpade så gick den bra hela tiden. Om det skulle vara nålarna är det inte alltid dåligt då??? En som inte vet. den har ju stått lite innan jag köpte den så skit i förgasarna kan ju vara troligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

ja men bensinen dunstar ju fort.kanske är det bälgblåsan som är dålig den gick sönder på min förra båt och då hadde jag nått liknade problem som du :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

bra tanke men jag har bytt hela slang och blåsa till nytt samt kollat om där var skit i tanken. Jo det har du rätt i. Tror att jag ska kolla förgasaren :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

det går knapt att se om nålventilerna är dåliga så kanske lika bra att köpa nya och sen riva förgasarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vet inte om jag spårar helt fel, men kan det inte vara topplockspackningen som är trasig. Om den är det går motorn allmänt konstigt och det ryker om den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

jo tanken har slagit mig eftersom det kan vara så i bilar. Men då uppstår en fråga. Hur kan den då gå bra ibland??? Nångång har den gått bra i ca 20 min innan jag körde lite sakta och det uppstod igen. Om topp packningen skulle vara kass då skulle den väl gå dåligt jämt eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Tunberg

Hej! Till att börja med kan du ju köpa en kompressionstestare, kostar ca 150 spänn, då kan du ju i alla fall utesluta detta, sen kan det ju vara bra att göra rent förgasarna och då kan du lika gärna byta slitdelarna i dessa, kostar inte mycket. kontrollera även så att tändspolarna är ok, lekmannasättet är att helt enkelt ohm-mäta dessa, du kan ju jämföra dom mot varandra och se så att dom mäter samma på primär och sekundärsidan i alla fall (ingånsspole / utgångsspole lättare förklarat.) Du säger att de verkar spruta in för mycket olja... det borde vara för lite soppa och i så fall ligger det ju i förgasar-en -na... good luck. mvh Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Tunberg

du kan ju även mäta bränsletrycket så att du vet att pumpen fungerar, häng helt enkelt på en mätare mellan pumpen och förgasaren, osäker på värde men troligen minst 1 bar i alla fall. mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

okej hmm blir lite mecka sugen nu :) Men frågan kvarstår. Kan verkligen en motor gå bra om topppckningen har gått. För ibland kan jag köra ut från hamnen som tar ca 5 min och jag kan köra full gas i kanske 5 min när detta har inträffat så har jag alltid kört sakta men jag ska kolla kompet i den för säkerhets skull

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Tunberg

nä, den borde ju strula hela tiden om topplockspackningen är kass. du kan ju köra motorn tills den börjar gå dåligt, sen skruvar du av tändstiften och ser om något av dom är blött eller svart eller åtminstone skiljer sig från dom andra, har du bytt stiften på länge? dom kan ju ha termiska problem. annars tror jag närmast på förgasaren. Du skriver att problemet uppstår ibland. kan du ibland köra länge utan att problem uppstår? du kan ju även införskaffa en kylspray och se om du kan kyla bort problemet när det visat sig. åtminstone kan du ju testa att kyla på elektroniksen. mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, vet inte om problem kan komma och gå om topplockspackningen är skadad men den kan gå sämre på lågfart/tomgång än högre fart. Det kan ju vara skit i förgasaren-na också. Det finns ju tändfel som kommer och går också och som kan komma om tempen blir högre. Det kan ju vara dålig insugs undertryck också pga otätheter i vevhuset eller förgasaren. Hoppas du hittar felet med hjälp av systematiskt provande enligt tidigare inlägg, hursomhelt skriv vad du kommer fram till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Tag bort flottörhusen och rensa bort sörjan som blir om motorn stått länge. Dagens bensin är ej vad den varit,massor av tillsatser som blir kvar när soppan dunstat. Tag för vana och dränera ur förgasarna efter varje säsong. Detta problem har i stort sett alla bensinmotorer som stått ett tag. MVH Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst freddysss

´vill bara säga att det var vro pumpen som var kass nu är den bytt och går väldigt bra igen men tack för alla tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...