Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Gäst Peziah

Sportbåt till sommaren... Vilken?

Rekommendera Poster

Gäst Peziah

Hej! Funderar på att köpa en sportbåt till sommaren. Frågan är bara vilken. Har hittat lite olika objekt som verkar intressanta, bl.a. en Selco med 40 hk Mercury. Är det tillräckligt för vattenskidor? Har sökt runt lite på forumet och det verkar råda delade meningar om det här med vattenskidor och motoreffekt... Ett alternativ är väl att helt enkelt köpa en båt med starkare motor, och då är en Finnsport med 60 hk Johnson ett alternativ. Det jag oroar mig för angående den är att jag hört (kanske inte är alls sant?) att Johnson ska vara lite av ett budgetmärke och göra... ja, mindre bra motorer som man bara kommer att få problem med. Ligger det någon sanning i detta eller ska man satsa på den? Är ganska sugen på den i övrigt, måste jag säga! Kanske ska tillägga att båda motorerna jag nämnt är typiska 80-talare som man hittar på Blocket och liknande sidor... Trevlig sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! om jag får ge dig ett tips av erfarenhet så tycker jag att du ska fundera på vad du ska använda båten till! Det är väl det första sen har du förmodligen en gräns för hur mycket du tänker lägga ut i stålar! Och sen är det bara och köra, nästan i alla fall! Sunt förnuft när du kollar runt på båtar för det är surt att köpa nåt som visar sig vara rent skit! Det finns många fula fiskar där ute! Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, själv hade jag nog inte valt en båt med mindre än en 70-80hk , men det är ju jag det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst CHER

Hej, jag har en Ryds 435 GTS -88 med Mercury 60hp motor. Tror att det är en modell som skulle passa dig perfekt. Liten smidig och kul båt, funkar bra att ha på trailer. Dessutom snygg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peziah

Wow, trevligt med snabba svar! Det var ju bra drag här på forumet! :-) Angående vad man ska ha båten till: har tänkt ha den till lite allt möjligt somrigt; vattenskidor, fiske, kortare utflykter med 4-5 personer i båten, åka och glida lite i största allmänhet... Men att den ska klara vattenskidor är ett krav. Om det är möjligt att dra vattenskidor med en 40 hk köper jag nog den, annars blir det antagligen den med 60 hk Johnson, om det nu inte är så som jag befarade med deras motorer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peziah

...och förresten, CHER, en sådan där båt du har verkar ju riktigt fin. Dessvärre är den nog litet för dyr för mig. Hittade några på Blocket för runt 40', men jag hade nog snarare tänkt mig en båt för runt 15'-30'...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går säkert att dra skidor med en 40 hästars motor på en Selco. Men då får du nog vara själv i båten och motorn vara i bästa skick för sin ålder. Polaren vid bryggan kör med en Uttern sportbåt, kortare än 5m, med en 60 hästars Johnson, 2 cylindrig historia från tidigt 90-tal, och jag har aldrig hört honom gnälla på Johnson. Riktigt bra krut i båten för övrigt... En annan polare körde tidigare med en Ryds 4** och en Yamaha 40hk, 4 i båten och en bak efter. Inga problem... (årsmodell närmre -00) Men det där med vilket märke på motorn du ska ha eller inte kommer du aldrig att bli klok på, finns inte två som tycker lika...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peziah

Nej, det kan nog stämma. Beror kanske snarare på hur väl man sköter sin motor. Vi får väl se vad det blir för en båt till slut. 40 hk-båten var jag och tittade på för ett tag sedan, 60-hästaren blir nog i nästa helg. Tack för svaren allihopa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tobias

Tjena, Jag har en Selco14 (1967 årsmodell) m en Johnson 35 hästare från 1979. Har inte haft några problem med motorn. Serva regelbundet bara. Så länge det bara är en i båten och en hyfsat duktig åker vattenskidor (kan tekniken hur man tar sig upp...) så är det inga problem. För segt för att starta på en skida dock eller om den som åker inte riktigt är hemma på hur man startar och dessutom väger mer än mina 75 pannor. Egentligen skulle jag vilja ha en 50 hästare på, då skulle alla mina kompisar också kunna åka... Bara lite funderingar... /Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag tycker så här: En 40 hk räcker gott och väl tillo mycket, men ska du dra vattenskidor så får du nog räkna med att det är på tok för lite. 40 hk kanske fungerar men inte mer. Vad jag menar är att det kanske kan gå att få upp en vattenskidåkare med 40 hk, men motorn får jobba oerhört hårt och det kommer gå väldigt segt. Motorn kommer att ta ganska mycket stryk. Ska du bara köra vattenskidor 1-2 dagar på hela sommaren är det väl okay, men ska du köra 1-2 ggr/veckan bör du nog satsa på en större motor. Det man behöver för vattenskidåkning är styrka mycket mer än fart. Därför bör du i sådana fall byta propellern till en Propuls. Den ger mycket mer styrka än en sedvanlig propeller eftersom den är 4-bladig, Propuls ger mycket mer råkraft vid tartögonblicket och när du ska upp i planing och det är just det du behöver om du ska dra vattenskidor. Propuls kostar runt 2000 kr. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå allihopa vad extrema alla ska vara då! En kompis till mig och jag vi brukar åka wakeboard och vattenskidor efter en selco med 25 hk det räcker väl det man måste inte ha minst 40 hk det är överdrivet de!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du lancar.. du skriver det är rikigt bra krut i båten.. menar du det även utan motor :P.. jag har en selco selboy med en 28hk yamaha från 82.. i fjol va det inga problem för mig å mina kompisar att åka vattenskider, båten gjorde då ca 15 knop (lite slöt med det går) och vi väger alla kring 70-75 kg! Men i förrgår va jag å köpte en 45hk penta så i år lär det gå undan :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du köpt en 45hk penta lär du ju inte komma någonstans alls. Har aldrig sett en penta utombordare som går bra. Men får hoppas din är ett undantag :) Har ingen erfarenhet av Finnsporten men däremot av Selcon. Hade en 24ft selco förra sommren med en yamaha 50hk. Tycker därför att du ska köpa finnsporten, selcons skrov är ingen höjadre, minsta lilla vågor och det går inten ens försöka att åka fortare än 10-15 knop. Plus att 60 hk nog är bättre om ni ska åka 4-5 pers i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peziah

Haha! Vad kul det är att läsa alla inlägg om de olika uppfattningar om vilken motorstyrka som krävs osv. Verkar som om det finns lika många idéer som människor! :-) Tack igen alla som delat med sig av era erfarenheter. Det ska bli spännande att se vilken båt det blir till slut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finnsport 500 verkar fina. Kolla lite på http://www.finnsport500.com De har blivit rätt populära så kanske inte så lätt att få tag i en som passar plånboken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Emil Nordin

Tjena hej! Jag är en stolt innehavare av en 13 selco, vi har haft en johnson 30 -93 på den tidigare och det har gått bra att dra vattenskidor, dock har det gått lite tungt då man gör mer än åker rakt fram. dvs tar lite snävare kurvor å så på skidorna eller ännu värre på en skida. vi har heller inte kunnat sitta mer än en person i båten om inte den som åker efter är relativt lätt. Nu har vi dock köpt en ny motor, johnson 50 -97 och nu går det som en klocka, behöver inte ens ha fullt gaspådrag för att få upp och hålla rätt hastighet för vattenskid samt wakeboardåkning. Vad gäller johnson motorer tror jag inte det skiljer mycket från andra motorer. det har tidigare suttit en 18 hk johson på den och det gick ju bra det med. Min erfarenhet av johson säger att de gör bra motorer har varit bra klös i alla jag varit i kontakt med. Jag har en fundering också hur avgör man vilken modell av Selco man har? har sett bilder på samma modell som jag har under namnen Rivera och Selboy vore bra att veta vilken av dom det är då försäkringsbolaget började skruva lite på sig när vi hängde på 50hästarn. MVH /Emil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...