Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Gustav_H78

Ingen effekt Mercruiser Vortec 5,7

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sitter en Mercruiser Vortec 5,7 med Holleyförgasare i båten.

Hade problem efter vintern att den inte ville gå på alla cylindrar. Allt i tändväg är bytt och nu går den fint på alla cylindrar, när den är kall. Motorn startar direkt så gnista och soppa finns. Dock är färgen på stiften svarta, rejält svarta vilket indikerar för mycket soppa.

 

Igår var dags för första provrundan efter att vi fått den att gå på alla åtta. Startade fint, puttrade ut och lät den bli varm innan vi skulle gasa upp i planing. Motorn orkar då upp i ca 2000 rpm, sen bara bluddrar den.

 

Några idéer? Själv misstänker jag automatchoken. Flottörnivå? Tändning? Vad skall tändningen ligga på på en sådan här motor? Choken tänkte jag ställai öppet läge och lämna den där om den nu skulle vara felet. 

 

Tacksam för hjälp, vill ut och åka båt!

 

 

DSC_6679.jpg

DSC_6527.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma med min OMC-88. Men efter ett tag så tar den sig och kommer upp. Det tar ibland 10-15 minuter och sen är allt som vanligt igen. Kan stoppa och köra som vanligt. 

Mycket märkligt fenomen men prova att kolla choken som du sade och sen forstätt med flottörnål/hus osv. Läste på en site här om samma problem fast i en bil. De snackar mkt om tändningen. Vet inte vilken årsmodell din motor är och därmed inte om det är relevant för dig. 

Oftast drar motor mängder med soppa med när den går illa vilket indikeras på ditt tändstift. 

Skjuter den om du drar på mer? Eller dör den direkt? 

Har du rena filter hela vägen inkl i förgasaren? 

 

Ska bli intressant att följa din felsökning, om du har lust att dela med dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Var nere på lunchen och stiften är dåliga. Tände bara på 6 burkar. Efter att ha flyttat runt stiften är de konstaterat dåliga, tänder inte när man flyttar dem till en "frisk" cylinder. Nya stift är på väg med posten och alla åtta skall bytas. Kanske att det räcker?

 

Nivån i flottören verkar lite mysko. Flottörnålen är nedskruvad i botten(låg nivå) men det kommer fortfarande soppa ur hålet på vänstersidan. Får fortsätta forska kring flottören.

 

Choken är numera spärrad i öppet läge för att i alla fall inte förvärra läget om den nu skulle vara inblandad.

 

Inte löst än, men vet lite mer än i morse i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dör inte utan det bluddrar, som om den får för mycket soppa, vilket den verkar få om man kollar på stiften. Man kan få en förgasarknall om man pumpar med gasen utan växel i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den stått med soppa i under vintern, förgasaren alltså, så är risken stor att du fått utfällningar i densamma. Brukar se ut som vitt grus. Den ser ju inte så färsk ut på utsidan om man får tro bilden.

Ta bort knasaren, plocka isär och blås ur den med tryckluft. Plocka ihop med nya packningar och ev oringar,  axpump och nålventiler. Delar har hansen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Gelis skriver är det nog värt att plocka isär förgasaren och göra rent samt byta de väsentliga delarna. 

 

När bränslet strömmar ut genom spridaren sjunker bränslenivån i flottörhuset och nålventilen öppnas från sitt stängda läge och fyller kammaren med bränsle igen. Hela tiden medan bränslet flödar ut genom spridaren öppnar och stänger nålventilen efter flottörens nivå. Bränslenivån varierar endast några få tiondels mm. Detta innebär att nålventilen har en mycket viktig funktion i förgasaren. Nålventilen slits jämförbart med tändstift och brytarspetsar och skall därför bytas regelbundet. Om man inte byter nålventilen stiger flottörnivån och för varje mm ökar bränsleförbrukningen omkring 10 %.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Tack för svar och idéer!

 

Förgasaren ser värre ut än den är.

 

Huvudspåret efter lite googling på diverse sighter ang Holey-förgasare är att inställningen alt själva flottörerna är fel. Det är ett hål i sidan på flottörhuset där nivån skall vara i nivå eller i underkant av hålet vid korrekt inställlning. Även med skruven i lägsta läget så är det mycket mer bensin än så i flottörhuset. Kommer riiva isär förgasaren för att undersöka om flottörerna fastnat eller om de är trasiga.

 

Motorn har gått klockrent med denna förgasare tidigare, men började sura ner sig för några år sedan. Troligtvis därför den förstör stiften när det kommer för mycket soppa.

 

Återkommer med resultat av vidare felsökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg gärna upp bilderna här när du är klar eller efter hand så man kan jämföra med sin egna knasare...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Börjar med lite bilder

DSC_6694.jpg

DSC_6695.jpg

DSC_6696.jpg

 

Redigerad av Gustav_H78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renoverade en likadan förgasare för några år sedan. Jag mätte inte med vacuumklocka, i övrigt flöt arbetet på ganska smidigt med hjälp av medföljande instruktion tyckte jag.

Det bästa är att lämna in den till en bevisat kunnig person då det finns många inställningar att utföra, och man minimerar risken att behöva lyfta den igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Flottörerna är som synes hela och fina. Bra så långt.

 

Nålventilerna är fortfarande misstänkta. Dock var nivån i behållarna ok när jag lyfte av locket igår. Då hade motorn stått i ett dygn ca.

 

Ska mäta soppatrycket strax för att se om det ligger rätt.

 

Eller så är det så enkelt att stiften är sopslut och behöver bytas. De cylindrar vi bytt stift på för test går ju fortfarande.

 

Har torkat ur flottörkamrarna så gott det går. Hade varit bra att ta ur hela förgasaren och blåsa rent den. Ny packning skall på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomt vare här!

 

Var nere en sväng i fredags och kollade och det flödar något så in i bänken.

 

Soppatrycket är dock stadiga 5 psi, som det skall.

 

Nya nålventiler, packningar och allmän rengöring i början på veckan. Hoppas att det löser problemen. 

DSC_6757.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya nålventiler och nerjusterade flottörer avhjälpte inte problemet. Förgasaren flödar ändå.

 

Lösningen blev en lånad förgasare tills det blir inskaffat en ny. Nu går motorn, har effekt mm så felet har hela tiden legat i förgasaren. Skönt att veta det och att ha fått låna en förgasare så man kan ut och åka lite ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...