xyz123 1 Postad 26 Juni , 2017 Min båtbotten måste rengöras! Den har tidigare målats med polerande färg. Den har tydligen blivit förbjuden. (Myndigheterna har tydligen insett, till slut, att våra marker innehåller koppar som följer med vattnet i alla bäckar, åar, älvar &c ut till våra vikar där fritidsbåtarna ligger.) Mitt problem är att jag kan inte ansluta min gamla högtryckstvätt. Det enda vatten jag har tillgång till där båten ligger nu är vatten i dunkar. Skurborste hjälper till viss del. Men att kunna spola med trycksatt vatten är knappast fel. Frågan till er är: Är det meningsfullt att köpa en Högtrycksspruta Worx WG629E? Den lämnar bara 22 bar. länk: " http://www.clasohlson.com/se/Högtrycksspruta-Worx-WG629E/41-1289#moreinfo " Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juni , 2017 På min vinterplats fanns inget vatten. Jag fyllde två 25lit dunkar och körde ned till båten tillsammans med högtrycktvätten. Det räckte en stund, tvätten förbrukar ca 7lit/min. Tillräckligt för få rent. Tanken var att få en vattensäck som någon tröttnat på att ha i båten. Men så fick vi vatten framdraget istället. Har man en släpkärra så kan man fixa ett par sådana där blå fat. Typ 200 liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 27 Juni , 2017 (redigerade) Högtryckssprutan verkar klara sig utan el, men kräver naturligtvis vatten. Om du har tillgång till el så verkar det effektivare att använda den högtryckstvätt du har och använda dunkar som bhemac beskrev. Vår högtryckstvätt funkar också att köra från dunk och 25 liter räcker förvånansvärt länge. Jag är tveksam till hur effektivt det är att spola rent en båtboten med 20 bar och 2 l/minut. Tvätteffekten tror jag blir som med en vattenslang, kanske något bättre beroende på trycket, eller sämre beroende på det låga flödet. Som jämförelse ger en liten bilig högtryckstvätt 100 bar och 5 l/minut. Mackey Redigerad 27 Juni , 2017 av Mackey Rättstavning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 27 Juni , 2017 9 timmar sedan, xyz123 säger: Min båtbotten måste rengöras! Den har tidigare målats med polerande färg. Den har tydligen blivit förbjuden. Detta är kanske inte helt korrekt. Det finns godkända bottenfärger, bl a denna: Biltema Antifouling BS 5149 - Mot påväxt av vattenlevande organismer på båtar med en egenvikt över 200 kg och med huvudsaklig förtöjningsplats på ostkusten (från Örskär till Trelleborg). - För bestrykning. Koppar(I)oxid 7,5 vikt-% 2023-09-11 Självpolerande www.kemi.se/global/bekampningsmedel/.../batbottenfarger-for-ostkusten.pdf Den och många andra är godkända ett antal år till (2023...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 27 Juni , 2017 Det är långt till vattnet på vår klubb. Dessutom är det alltid slut på hösten eftersom ett litet gäng gärna spolar sina båtar i några timmar med högtryckstvätt. Så; jag använder en slipduk (typ Scotchbrite) och en hink vatten samt en förlängare av samma typ som målarna använder för att göra rent botten. Eftersköljer med svamp och vatten (gummihandskar!) vilket gör botten slät och ren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 30 Juni , 2017 Det fungerade med att ansluta en vattendunk. Hackade lite i början men sen blev det fullt tryck. Gjorde slut på nästan 2 st 10 liters dunkar. Det blev i och för sig rent men ett tjockt lager med den gamla, polerande, bottenfärgen sitt kvar. Jag ger upp! Nu har jag provat såväl slipmaskin, lösningsmedel och högtryckstvätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 30 Juni , 2017 (redigerade) Excenterslip med 40-papper brukar funka, men man får räkna med att 1 m2 tar c:a 1-1,5 timme. Att tvätta bort färgen kan du glömma. Redigerad 30 Juni , 2017 av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 30 Juni , 2017 Jag provade först med exenterslip och 40-papper. Efter flera timmar fanns det bara små rena fläckar på den kvadratmeter där jag började mitt prov. Tvätten var mitt sista försök. Jag gjorde det för att kunna säga att jag provat allt, utom blästring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 30 Juni , 2017 Vad beror det på? Dålig slip, papper som satte igen sig, annat..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 Juni , 2017 Det är ju ytterst märkvärdigt. Jag har slipat ner botten på ett flertal båtar med exenterslip kopplad till dammsugare. Kör alltid med 40-papper. Du skall ju ha sådan papper med hål och möjlighet att ansluta slipmaskinen till Dammsugaren. Nu är jag en trött gammal gubbe. Orkar slipa i två timmar, så måste jag ta en paus. Min 28-fots motorseglare, slipade jag ner på 30 timmar 15 arbetspass á två timmar på 14 dagar. Va stel i ryggen när jag började. Kändes nästan som "jag skulle kunna hoppa över små hus" när jag var klar. Min exenterslip slipar bra. Kardborrefästet var ganska slut, så lite in på jobbet ville inte slippapperen sitta kvar. De hade ingen ny platta hemma på Järnaffären och det skulle ta ett par dar att få hem. Köpte en liten exenterslip, som jag kom bättre åt med än min stora. Den lilla maskinen var inte alls så effektiv som den gamla. Den lilla maskinen kostade runt 900 kr. Köper man nån billig skitmaskin så kanske den inte slipar så bra. Skall man jobba måste man ha riktiga grejer - annars kan det kvitta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 1 Juli , 2017 (redigerade) Så lätt kommer du inte undan. Det finns en skrapa som är effektiv och den ansluts till dammsugare så att du slipper få giftig färg i dig och naturen. Gel Plane heter den och fanns i alla fall förut på Båtacenten. Kör på och se till att få bort all färg. Ingen kommer att tro dig om du säger att din färg inte går att få bort eftersom alla andra får bort sin färg. Mackey Redigerad 1 Juli , 2017 av Mackey Tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 Juli , 2017 Var det denna elskrapan för att avlägsna gelcoat du tänkte på. http://www.gelplane.co.uk/gelplane/product.asp Enligt sidan skall man ta bort 90 m2/timme med den skrapan. Blir man inte lam i armarna då!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 1 Juli , 2017 Nej, det är handskrapan jag menar. Se vidare detta inlägg, http://www.maringuiden.se/forum/topic/78032-vad-ska-jag-göra-med-botten/?do=findComment&comment=546555 Oavsett metod verkar det väldigt mycket att avverka en dryg m2/timme. Skrapan såg jag användas på en kanske 36 fotare och det gick på några dagar att skrapa rent hela botten. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 Juli , 2017 Nu läste jag fel i den svenska översättningen av den engelska texten för gelcoatfräsen. 90 kvadrat tolkade jag som 90 m2. Det stod 90 fot2. Vilket är ca 8 m2 i timmen, visserligen betydligt mindre, men ändå väldigt mycket - om man skall hålla fräsen mot båtbotten för hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 6 Juli , 2017 På 2017-07-01 på 9:24 AM, Mackey säger: Ingen kommer att tro dig Vad folk tror om min fysiska ork och om min psykiska uthållighet kan jag inte göra mycket åt. Hur som helst - det som var löst är borta nu. Underst fanns ngt svart med hård yta. Man får anta ngn sorts insjöfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Juli , 2017 Det kan va tjärepoxy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 7 Juli , 2017 På 2017-07-01 på 9:24 AM, Mackey säger: Ingen kommer att tro dig 11 timmar sedan, xyz123 säger: Vad folk tror om min fysiska ork och om min psykiska uthållighet kan jag inte göra mycket åt. Hur som helst - det som var löst är borta nu. Underst fanns ngt svart med hård yta. Man får anta ngn sorts insjöfärg. Ledsen, men jag skrev ju lite mer än att ingen kommer at tro dig. På 2017-07-01 på 9:24 AM, Mackey säger: ... Ingen kommer att tro dig om du säger att din färg inte går att få bort eftersom alla andra får bort sin färg. Mackey Det jag menar är att det egentligen inte finns några argument för att inte ta bort färgen om man har gammal giftig tennbaserad färg närmast skrovet. Nu verkar det ju som att du fått bort allt ner till något som kan vara tjärepoxi. Det kan ju också vara en gammal tennbaserad färg. Pröva att tvätta med aceton, är det tjärepoxi så löser den sig inte (tror jag). Någon som kan bekräfta eller dementera detta? Om det inte är tjärepoxi du har kan du lägga på en färg som isolerar den äldre, troligen tennbaserade färgen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Juli , 2017 Om det är tjärepoy så luktar det tjära. Jag har haft två båtar som tidigare har epoxybehandlats medtjärepoxy. Min nuvarande och min förra. Man slipar bort tjärepoxyn ganska enkelt med en exenterslip och ett K40-papper. Tom med min nya, ej speciellt effektiva exenterslip. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 11 Juli , 2017 Jag har använt " HEMPEL UNDERWATER PRIMER 26030 är en snabbtorkande undervattensgrundfärg som innehåller aluminiumflagor. För användning som tätningsfärg på gammal beväxningshindrande färg eller som mellanfärg på en epoxigrundad yta före applicering av beväxningshindrande färg. " Se även http://www.hempelyacht.se/sv-SE/products/hempels-underwater-primer-26030 (Fortsätter sen med nästa färglager.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser