Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
acandell

Hur hårt ska trailerbromsar ta?

Rekommendera Poster

Fick backning på bromsarna på trailern, så nu har jag tagit isär, rengjort, smort upp och justerat efter bästa förmåga. 

Men hur hårt ska bromsarna egentligen ska ligga an med påskjutsbromsen maximalt intryckt? Hur hårt jag än spänner in bromsen så kan jag rubba hjulen bara jag tar i ordentligt.

Dom är då justerade så att det precis löper fritt när vajrarna är slacka, och så är det så att det börjar ta i när påtrycken har skjutits in ett par cm. Max-broms testat med spännband som drar ihop påtrycken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påskjutet helt inne, låsta hjul, ja igentligen innan.

Jag förmodar att båda beläggen är ok på båda hjulen, ganska vanligt när det varit hoprostat att ett av beläggen är nerslitet.

Allt måste gå lätt bromsen släppa när du drar ut påskjutet, du justerar ut backarna tills de låser hjulen sedan släpper du tills hjulet rullar fritt, går då fortfarande påskjutet i botten får du justera på stången till påskjutet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inlägget ovan helt rätt!

Men ett litet tillägg.

Du skall kunna backa med din kärra utan att hjulen låser sig.

Därför är bromsarna konstruerade, så de bara tar LITE när du backar.

Är du säker på att du rullar hjulen "framåt" när du tar i och testar?

Iså fall spänn mer/byt backar.... i värsta fall även broms-trumma... (dock ovanligt)

på gamla kärror... typ 60-tal och bakåt, fanns en lite spak som du fällde ner, som slog ut bromsarna, när du backar....

Ett jäkla springande ut å in ur bilen, när det var krångligt och backa till.. :)

Med vänlig hälsning, 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, jag har kört hjulen framåt. Backautomatiken har jag koll på: en av backarna kan glida med någon cm i backriktningen, och när det gör det så förs det inåt. När man släpper kan man få jucka lite på vajrarna för att släppa helt, men då släpper det direkt.

Backarna ser bra ut enligt mig, med ca 3mm beläggning kvar. Hade helst slippa köpa nya, då de kostar 1500:-, men jag kanske får bita i det sura äpplet ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åk till en firma som håller på med bromsar så gör dom nya band och limmar fast dom för några hundralappar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...