Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Saphire

MD5 tappar varvtal. Måste släppa o "gasa om"??

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej gott folk. Igår blev en dålig dag på sjön.

I förrgår tankade vi för första gången på ett par år. Det gick i kanske 3 l. Normalt är motorn väldigt snäll. Vi fick byta batteri förra året och lufta i våras. 

 

Nu skulle vi ut. Jag, två barn och min inte heller så segelvane make, och vinden överraskade oss. Vi visste om att det skulle bli en del men inte så mycket. När vi skulle dra in förseglet så fastnade den och lagom allt börjar bli riktigt fel hör jag varvtalet sjunka. Jag ger mer gas, då kommer det tillbaka, men sen sjunker det till tomgång igen. Det var illa för oss ett tag där...

Jag måste vara på regaget hela tiden. Har jag gasat till bott måste jag till noll och börja om.

 

Googling säger filter och skit i tanken, men varför funkar det isf att "gasa om"?

Jag upplevde det mer som att någon gasvajer gled av något, men det låter helt galet..

 

Hjälp tack, jag var bra rädd att tappa gubben igår. :blink: 

 

Redigerad av Saphire

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara så att det sugs in lite luft i bränslet. Möjligen lite läckage efter filterbyte. Möjligen går det att se på glasdelen på nränslefiltret om det sugs in luft eller inte. Jag har på min båt monterat ett litet genomskinligt filter strax före insprutnigs pumpen där ser jag om jag får luft i bränslet. RME innehåller/kan innehålla luft också och får man undertryck i bränsleledningen så kan man sugs detta ur bränslet. Inte mycket till hjälp är jag rädd. Hoppas du hittar felet och att det inte är alger i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är det så som föreslagits innan, skit i tanken.

När matarpumpen suger för fullt täpper en slemkoka stigarröret i tanken och stryper bränsleflödet, när sedan regelaget dras ner till tomgång minskas suget och slemmet släpper fram lite bränsle igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När gasvajern går av går det inte att gasa, men det finns kanske en liten, liten chans att vajern krokar ihop när du minskar gasen, men väldigt liten.

Det är inte svårt att kolla om gasreglaget påverkar bränslepumpen som det ska. Kolla att armen vajern är fäst i rör sig när du rör reglaget.

 

Bränsletankar på båtar är ofta avsmalnande nedåt vilket är bra för då samlas vatten och ev. dieselbakterier längst ned.

Om du inte har en manlucka kan du suga ur vatten och "slem" med en oljesug. Lossa på någon lämplig anslutning och stick ner slangen den vägen. Pumpa och försök flytta slangen så gott det bår längs den förhoppningsvis spetsiga bottnen.

 

Det kan vara en id'e att blåsa ur bränsleslangen från motorsidan innan du börjar, så att ev. smuts/"slem" hamnar i tanken.

 

Det kan också vara så enkelt att det sugs in luft i någon skarv eller spricka på bränsleslangen. Vid lågt gaspådrag orkar inte luften sugas in, men vid högre gaspådrag sugs lite luft in i en skarv/spricka

Kan vara värt att först kolla alla slangar och skarvar så att slangen verkar fräsch och dra åt ev. slangklämmor.

 

Lycka till med både motor och gubbe.

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi kört hela dagen med lustiga motorn. Vid fullt ös fram eller bak går det bra. Att minska farten går också bra, men att höja igen går inte. Då tappar den allt och jag måste lägga i neutral och börja om på fullt ös och minska ner till det jag vill ha. 

Back är värre än frammåt. :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 6/25/2017 på 11:10 AM, Mackey säger:

När gasvajern går av går det inte att gasa, men det finns kanske en liten, liten chans att vajern krokar ihop när du minskar gasen, men väldigt liten.

Det är inte svårt att kolla om gasreglaget påverkar bränslepumpen som det ska. Kolla att armen vajern är fäst i rör sig när du rör reglaget.

 

Bränsletankar på båtar är ofta avsmalnande nedåt vilket är bra för då samlas vatten och ev. dieselbakterier längst ned.

Om du inte har en manlucka kan du suga ur vatten och "slem" med en oljesug. Lossa på någon lämplig anslutning och stick ner slangen den vägen. Pumpa och försök flytta slangen så gott det bår längs den förhoppningsvis spetsiga bottnen.

 

Det kan vara en id'e att blåsa ur bränsleslangen från motorsidan innan du börjar, så att ev. smuts/"slem" hamnar i tanken.

 

Det kan också vara så enkelt att det sugs in luft i någon skarv eller spricka på bränsleslangen. Vid lågt gaspådrag orkar inte luften sugas in, men vid högre gaspådrag sugs lite luft in i en skarv/spricka

Kan vara värt att först kolla alla slangar och skarvar så att slangen verkar fräsch och dra åt ev. slangklämmor.

 

Lycka till med både motor och gubbe.

Mackey

 

 

Ja, chansen var liten att det var gasvajern men vi började där ändå.  För mycket packning i styvfacket och oaskyddad gasvajer var tydligen en dålig kombination, så (första) felet vi hittat är att själva röret till vajern lossnat från sitt ställe. Vid fullt pådrag så trycks den fast lite och jag kan sänka farten försikrigt, men så släpper den så glider varvtalen ner igen. 

Nu är det justerat och vi får försöka ta oss vidare lite försiktigt till nått ställe där vi kan plocka mer om det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett litet förtydligande av problemet.

Där gaswiren är fäst vid motorn sitter den med en klamma som är fäst med två skruvar. Den ena skruven hade vibrerat loss så wiren satt halvdåligt fast. När vi började gasa fungerade men efter en liten stund började wiren glida i klämman med följden att gaspådraget minskade. När man gick tillbaka till neutral knuffades wiren rätt i klämman och det gick att gasa igen. En stund i alla fall. Nu är wiren fastskruvad ordentligt och motorn fungerar felfritt.

 

Och om det var lite otydligt så är jag alltså maken till trådstartaren. :-)

Redigerad av Janus82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...