Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Hoffmaestro

Lyfta ur Mercruiser 3.0 140hk ur Four winns 170 -86

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hallå! Har fått något tråkigt knack (låter mest på tomgång och låga varv när den blivit varm(tyst när den är kall)  i motorn i båten såhär lagomt till säsongens början, i bästa fall låter det som att skulle det kunna vara nån lyftare som har börjat ge upp, även fått ett svagt rasslande ur kamdrivningen (normalt ?)   + att packboxen gett upp helt till kamdrivningskåpan så den läcker som ett soll..så går i funderingarna att lyfta ur motorn och skicka efter ett renoverings kit och byta alltihop i motorn.  Min fråga är då för att underlätta lite , vad behöver man lossa och är det nåt speciellt man bör tänka på när man ska ha ur motorn? 

 

Mvh Fredrik

Redigerad av Hoffmaestro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knackande när motorn är varm låter för mig som lager och då kanske i synnerhet vevlager... Lyftare brukar mer ticka och främst vid kall motor. Hur låter motorn om du håller den på 2000rpm i neutral?

 

Innan du lyfter något, lyssna med stetoskop(helst) eller örat mot skruvmejsel för att se var ljudet kommer ifrån. Brukar ganska lätt gå att höra om det är topp eller botten som knackar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blir tyst ( iaf vad man hör) när man höjer gasen över 2000 varv. 

Jo, vet att lyftare brukar ticka och det gör den också i typ 10 sekunder när den är kall, för att sedan bli tyst ett par minuter innan den kommer upp i temp och då blir det ett lite mer hårdare knack, svårt att förklara.  Har haft vevstakslager knack på några bilmotorer förut och tycker inte riktigt att det är samma ljud, och försöker man lyssna så låter det mest när man har örat vid dom 2 mittersta cylindrarna i höjd med kamaxel kåpan. Oljetryck ligger på ca 1.5-2 kg på tomgång och så fort man rör gasen så är man uppe på 3,5-4 kg.  Och när man kör båten och ska ge gaspådrag för att komma upp i plan så börjar det rassla som tusan runt 3-3500 varv vid belastning, låter som att det kan komma från kamdrivningen.  Men oavsett om det är nersliten lyftare,sliten kamaxel, vevstakslager eller dylikt så känns det ju som att det är lika bra att lyfta ur och renovera alltihopa om man ändå ska göra nåt, då vet man ju att det är sjysst sen ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ut och provkört igen och konstaterat att det är inte i kamdrivningen det rasslar vid höga varv och belastning utan det kommer ifrån ventilkåpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att lyfta motorn:

Om drevet är av så är det bara att lossa motorkontakten, bränsleledningen, slangen till vacuumgivaren (om det finns), kablarna till startmotorn och eventuella andra jordningar. (Det kan finnas andra hemmagjorda elanslutningar.) Sedan lossar man motorfästena två skruvar med mutter bak och två skruvar fram. Skruvarna fram kan vara lite olika typer. Sen är det bara att lyfta och lirka ut motorn.

 

Det går att ta ur motorn med drevet på plats om det finns utrymme at dra motorn rakt framåt så att den går fri från drivaxeln. Det är dock inte att rekommendera eftersom man ändå måste ta loss drevet för att kunna rikta motorn vid återmontering.

 

Håll reda på ordningen på stålbrickor, filtbrickor, hylsor och fjädrar i de aktre motorfästena. Det är viktigt för funktionen att allt kommer dit i rätt ordning. (Kontrollera även att det var rätt monterat innan.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Glömde skriva att du givetvis måste lossa de två slangklämmorna till avgasbälgen vid knäet, kylarslangen vid skölden och gaswiren. (Eftersom du skrev Mercruser 140 antar jag att den är så gammal att växelbryggan sitter på innerskölden och inte på motorn.)

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, ungefär dom grejor jag funderadw på då! Tack för svar. Växelbryggan sitter på ventilkåpan, det är en 86a! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...