Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
JakobR

Högt oljetryck

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Aquador 26 HT med en VP D4-300. När jag marschar runt 26 knop med ett varvtal på ca 3000 rpm så ligger oljetrycket på 4,9 bar. Vid fullvarv så går aldrig trycket över 5 bar. Vid tomgång så ligger trycket på ca 2,5 bar. Alla värden får jag när motorn är varm dvs. 85 grader. Handboken säger att trycket ska ligga på 1,25 bar vid tomgång och 4,5 bar vid fullvarv. Vad kan det bero på och bör jag vara orolig? I höstas så byttes olja och samtliga filter samt vevhusventilation. 

Mvh Jakob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetrycksmätarna som sitter i båtar (eller bilar) är inga precitionsinstrument så om du vill titta på detta så är första steget att kontrollera oljetrycket med ett kalibrerat instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det låter som bra värden, MEN kan inte just D4. Värre med för lågt tryck och iom att trycket är ok på högvarv och inte lågt på tomgång är det nog inga fel på maskinen. Kolla med mek vad som gäller, men jag skulle inte oroa mig. Tycker 1,25 låter lågt på tomgång. Generellt vill man snarare ha runt 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, låter som helt normala värden.

2-2.5 bar på tomgång och runt 5 bar på fullvarv.

Jag menar att det inte finns anledning till oro. Är det verkligen 1.25 bar på tomgång enligt manualen?

Du har ju dessutom bytt vevhusventilationen vilket torde garantera att trycket inte borde kunna bli för högt.

Om du haft för mycket olja i motorn och en gammal igensatt vevhusventilation skulle du kunna få för högt tryck och packningar som gett sig. Nu tror jag allt är som det skall med din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevhusventilationen har knappast med oljetrycket att göra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, Eld- säger:

Vevhusventilationen har knappast med oljetrycket att göra. 

Snarare med trycket i vevhuset. Vilket indirekt på vissa motortyper kan påverka oljetrycket, beroende  på hur oljepumpens pck-up rör och sumpen är konstruerad, men det är ändå långsökt.

Däremot är det ju aldrig fel att se efter vevhusventilationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Ginger säger:

Håller med, låter som helt normala värden.

2-2.5 bar på tomgång och runt 5 bar på fullvarv.

Jag menar att det inte finns anledning till oro. Är det verkligen 1.25 bar på tomgång enligt manualen?

Du har ju dessutom bytt vevhusventilationen vilket torde garantera att trycket inte borde kunna bli för högt.

Om du haft för mycket olja i motorn och en gammal igensatt vevhusventilation skulle du kunna få för högt tryck och packningar som gett sig. Nu tror jag allt är som det skall med din motor.

 

Och står det möjligtvis inte minimum 1,25 bar på tomgång. Tycker även jag att sifrrona verkar helt normala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...