Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Reload

Powertrim

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Mercury 115hk Optimax Saltwater -05, som går ner i varvtal och sedan dör när jag använder powertrimen. Kan det vara batteriet som börjar ge upp? Den startar dock lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara något annat elfel i powertrimmen så att den drar onormalt mycket ström eller att det till och med blir kortslutning när du trycker på knappen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill minnas att Optimaxerna är kinkiga med batteri och drar stora mängder ström så att laddning och förbrukning inte är helt i fas på lågvarv. Prova om det är samma med nyladdat batteri. Kika också att du har rätt storlek(de vill ha rätt mycket kräm).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att mitt batteri är på 600cca, står i handboken att man ska ha 800cca kan det spela någon roll för powertrim? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knappast. Även om powertrimmen drar mycket ström så drar den mindre än startmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Optimaxen är känslig för batteriet. Att följa specen på >= 800 CCA/1000 MCA är ingen dum idé, då styrningen av injektorerna mm kan påverkas. Om det kan förklara ditt problem vet jag inte, men jag hade bytt till rätt batteri hur som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...