Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Firefox86

Evinrude 25hk får inte tillräckligt med bensin

Rekommendera Poster

Motorn går fint tills jag försöker värva upp den under färd. Den får inte tillräckligt med bensin .

När jag vrider på den röda spaken till primer solinoiden till manuell så kan jag gasa ur motorn och den går fullt då. Men den där istället när jag drar tillbaka gasen den surar ner sig då.

Förgasaren är ultraljudstvättad.

Det sitter nya bränsleslangar och ett ny soppapump.

Problemet verkar vara att den inte får tillräckligt med bensin.

Motorn går fint och rent i övrigt och startar lätt. Men den vill dö och gör det vid gaspådrag under belastning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var någon mer här i våras som också  ultraljudstvättat förgasaren, trots det var det någon skit i något munstycke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

på den modellen finns det väl justerbara låg o högfarts vred på förgasaren?haft en sådan själv för många år sedan ja,kanske minns fel?

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså att backventilen i bulb:en inte är paj. 

'

Hittar inte redigerarknappen därför blev det ett till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har bytt till ny tank och ny blåsa. Nej det sitter ingen sån på motorn det är en 94a med elstart. Den har en elektrisk primer solinoid som man primar med nyckeln. 

Problemet är att motorn inte får tillräckligt med bensin när man gasar under belastning. Den startar lätt och går fint tills jag gasar då dör den av sen går den sen dör den av helt tillslut.

Men startar direkt efter igen.. När jag vred på den röda leveln på bilden som går till primer solinoiden till manuell istället för automatisk.(Den sprutar in bensin till förgasaren hela tiden då via slangen som går till ovansidan på förgasaren) . Ungefär som choken är i hela tiden så fungerade motorn bra på högre varv men surade ner sig och motorn dör när jag drar av på gasen. 

Så felet är att motorn inte får tillräckligt med bensin verkar det vara som.

Jag demonterade förgasaren idag och såg inget märkbart  Allt såg rent och bra ut. Kollade även jet munstyckena och dom såg bra ut.  Lyste med lampa och man såg igenom hålen ,Men kanske sitter något skit där i ändå.??

Det märkliga är att på soppapumpen på motorn tar vakum eller tryck? ifrån en slang på motorn istället för själva hålet på blocket som pumpen sitter skruvad mot. Den här pumpen är portad i hålet som går emot blocket se bilden.

rps20170624_223402.jpg

rps20170624_223458.jpg

rps20170624_223539.jpg

rps20170624_223658.jpg

rps20170624_223645.jpg

Redigerad av Firefox86

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Gissar att membranen i soppapumpen är slitna. 

Redigerad av modifieradvega

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Citat

Återigen skit i förgasaren!

Om jag läser dig rätt, motorn går på fullt om du vrider om spaken till manuell choke, alltså får den då tillräckligt med bränsle, fast fel väg och ingen kontrollerad mängd, slutsats bränslematning inklusive slangar och blåsa utan anmärkning.

Att planlöst börja byta delar är det dyraste och långsammaste sättet att åtgärda något fel, men tillsist lyckas det ju men många delar byts i onödan.

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det blir att riva förgasaren idag igen. Något skit måste finnas kvar tydligen.

Det är som du säger ! problemet finns i förgasaren  .

Har blivit rekommenderad att kolla/rengöra extra noga munstycket som sitter i botten av flotörhuset detta är typiska symptom på att felet sitter där

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag hittat felet . Förra ägaren hade haft förgasaren på ultraljudstvätt och sedan monterat ihop förgasaren. När jag demonyetade den idag så ser jag att flottören sitter upp och ned. För har vi nog problemet .  Då jag vände den rätt och hoppas nu att felet är åtgärdat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas!

Bytte annars en vevaxelpackbox på en lika dan maskin som inte pumpade bränsle själv trots ny pump. Den hade inget vakum i vevhuset pga läckande packbox. Ovanligt fel, men förekommer och svårhittat om man inte stannar upp och tänker till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet är löst. Det var flottören som var problemet. Nu spinner motorn fint  ;p

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...