Cam72 64 Postad 22 Juni , 2017 Hej hjälper svärfarsan med en krånglande motor, vet ej årsmodeller tyvärr men skulle gissa på 80-85. den dog heltplötsligt och var helt livlös, en ny tändspole köptes och nu har vi lyckats få igång den Ett par ggr efter lite nötande på starten för att sedan vara helt livlös igen och ingen gnista. Bränsle får den. Tändspolen är ny tändhattar nya stift nya någon med tankar eller idéer? Eller kanske ett elschema? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 23 Juni , 2017 Nu har jag ingen Suzukierfarenhet alls men antar det funkar som på de omc-motorer jag skruvat på. Helt ovanligt är det inte att svänghjulskilen ger upp med påföljd att svänghjulet kan vridas kring vevaxeln och vilket inte låter helt orimligt då du har gnista ibland och ibland inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 24 Juni , 2017 Hej tack för svar! jag skall kolla på detta, är det "bara" vrida tillbaka och i med ny kil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 24 Juni , 2017 På 2017-06-23 på 2:36 PM, littlebastard4 säger: Nu har jag ingen Suzukierfarenhet alls men antar det funkar som på de omc-motorer jag skruvat på. Helt ovanligt är det inte att svänghjulskilen ger upp med påföljd att svänghjulet kan vridas kring vevaxeln och vilket inte låter helt orimligt då du har gnista ibland och ibland inte. Statorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 30 Juni , 2017 Hej har nu lyckats felsöka lite mer och kommit fram till följande: jag har gnista, om än lite svag kanske, vet inte hur den ska vara på dessa motorer dock? jag har kollat upp allt kablage och följt stammen till reglaget och ringt/mätt ut dess funktioner och de är rätt. soppa kommer fram till förgasaren under svänghjulet/startkransen sitter det ni ser på bilden och jag antar att den stora spolen längst upp är statorn? Och den "summrar" och är då hel antar jag, får dessutom utslag på voltmätaren vid crankning av motorn. Denna tillverkar väl spänning som regulatorn tar hand om? den undre spolen har 2 kablar anslutna vilka går till tändmodulen, denna kan jag mäta 123 ohm över. Kan denna vara trasig och ge för låg spänning till tändmodulen som i sin tur inte ger full gnista? sen i mitten av bilden sitter det som jag antar ger signal när den skall tända, denna spole är ansluten med 1 st kabel i tändmodulen och ger 34ohm när man mäter över den. när man crankar motorn och inte har stiften i verkar det bara komma bensin ur den övre cylinder, sprutar man startgas tycker i alla fall jag att det borde spruta ut båda tändstifthålen då man kör den på starten??? den reagerar inte heller på startgasen öht vilket jag tycker den borde göra trots liten gnista eller ej? Hoppas mina förklaringar och mina egna slutsatser verkar vettiga. nu har det blivit en personlig sak av detta och motorhelvetet ska bara igång! Tacksam för era kloka tankar och fortsatta idéer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 1 Juli , 2017 Hej igen... plockade idag av förgasaren och gick genom denna utan att hitta något konstigt, den var helt ren inuti och allt rörde sig som det borde. reedventilplattan mellan förgasare och vevhus verkade fungera korrekt och inget smuts eller liknande där. ska återmontera allt i morgon för test, fungerar det inte då är det något med tändningen och den får gå på skroten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 13 Augusti , 2017 Hej nu har jag fått ett nytt ryck med denna motor och hunnit fundera en del. jag tror att motorn börjat gå åt fel håll efter att cdi enheten byttes (det var tyvärr inte jag som bytte denna så jag vet inte hur det såg ut från början, men svärfar är säker på att kablarna sitter rätt) anledningen till mina misstankar om detta är att den inte kyler (trots ny impeller och kanon bra kylning innan bytet) och att den går framåt när man lägger i backen. någon klok som kan vägleda mig vidare i felsökningen, antar att det är något som har med tändningen att göra??? mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 13 Augusti , 2017 (redigerade) Mer troligt att motorn är felaktigt ihopskruvad vid bytet. Funkade växlar och kylning någonsin som de skulle efter impellerbytet? Redigerad 13 Augusti , 2017 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 14 Augusti , 2017 Ja den fungerade kanon innan motorfelet kom, bra kylstråle direkt vid start. om motorn skulle gå baklänges borde väl inte impellern trycka/pumpa upp vatten utan köra vattnet åt fel håll och ur drevet, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storless 1 Postad 15 Augusti , 2017 På min hade termonstaten tvärhavererat.. det kan förklara kylvattnet eller bristen på sen låter det som växelföraren som trasslat iom växlarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser