Andreasp 3 Postad 22 Juni , 2017 Hej Håller på att titta på "ny" båt och tänkte höra vad de stora skillnaderna på ett 290 duoprop och SX duoprop drev är. Vilket är att föredra och varför? Har idag ett SX med singel prop så är bekant med detta. Tack på förhand Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 5 Juli , 2017 Är det ingen som har erfarenheter med båda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snedkeps 0 Postad 19 Juli , 2017 290 fanns en kort stund på 80-talet och var en vidareutveckling av 270, 280 och 285 drevet. Nästa steg (som många kallar för 290) blev DPA och DPA1 med större kåpa. DPA2 fick nya material invändigt och kräver syntetisk olja liksom följande modeller fram till DPE (totalt 17 olika modeller som ser lika ut). Det är hållbart men svårmeckat för en ovan, gammalt och krångligt. Volvo behövde ett nytt drev och köpte OMC för att få deras drev som är hållbart och enklare att sköta, efter liten uppdatering böt man namn från King Kobra till SX Cobra (SX-S) och fanns fram till SX-M/DP-SM (totalt 11 modeller). Totalt finns det minst 60 olika varianter av VP. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser