Poteta 0 Postad 21 Juni , 2017 (redigerade) Hej! Jag har äntligen slagit till på min drömbåt Arvor 215 efter många års suktande. Det är en -08:a med hydraulstyrning i ratten och ett roder längst bak. Om jag vill styra med rodret måste jag stänga en ventil till styrningen så jag gissar på att rodret inte har hydraulstyrning men jag vet inte säkert. När jag styr med ratten svänger rodret men stänger jag ventilen och styr med rodret så står ratten stilla. Problemet är att det är ett glapp i ratten, ca: 1/3 där inget händer. Dessutom "smäller" det till varje gång jag svänger, det känns som något kuggar över. Jag har förstått att det kan vara luft i systemet men har ingen aning om hur jag ska lufta. Dessutom har jag hört att ratten inte tar stopp i ändlägena om man behöver lufta men där har jag inga problem, det är tvärstopp i ändlägena. Styrningen heter ULTRAFLEX UP Series Helm och jag har googlat som en tok men hittar ingen beskrivning på hur man luftar. Vad tror ni, kan det vara luft i systemet eller är kanske pumpen i ratten slut? Redigerad 21 Juni , 2017 av Poteta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 21 Juni , 2017 (redigerade) Hej! Så här brukar det vara i båtar med hydraulstyrning och nödatyrning med rorkult, jag har egentligen ingen erfarenhet av vare sig din båttyp eller typ av hydraulstyrning. Längst bak vid rodret har du en hydraulcylinder, stryrcylindern, som normalt påverkar roderarmen som heter kvadranten och sedan hjärtstocken alltså axeln med roderbladet. För att kunna styra med rorkult måste du öppna en shuntventil som hydrauliskt kopplar ur rattens hydraulik och låter oljan pressas fram och åter i cylindern och shunten. Troligtvis kan du snurra ratten hur många varv som helst då shuntventilen är öppen och styrcylinderns bortkopplad? Eller också är den stum, beroende på hur shunten är konstruerad. Vissa rattpumpar har backventiler som förhindrar att roderbladet kan påverka ratten, alltså att kraften inte kan gå baklänges, tror dock inte att du har en sådan, vanligare på båtar med dubbla styrplatser, alltså dubbla rattpumpar. Hursomhels, för att lufta kopplar du in rodret, alltså stänger du shunten. Framför ratten, på rattpumpen brukar det finnas ett lock av något slag. Skruva ur detta. Skaffa en liten tratt med en bit slang på som passar i hålet på rattpumpen, fyll på med den hydrauloljan som tillverkaren rekommenderar, vrid samtidgt ratten mellan fulla roderutslag, rodret skall hänga med men det tar en stund. Håll på så en stund, 10-15 gånger, fyll på olja under tiden. När alla bubblande ljud försvunnit och du känner att rodret reagerar ordentligt på rattutslaget är set klart! Ha en trasa tillgänglig, lägg någon gammal tidning eller liknande under rattpumpen, för det blir ofta söligt. Redigerad 21 Juni , 2017 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poteta 0 Postad 21 Juni , 2017 Tusen tack för utförligt svar! Det stämmer precis som du skriver att när rodret är "inkopplat" så kan jag snurra på ratten hur mycket som helst. Jag har olja hemma som heter Ultraflex OIL 15 som borde fungera, det är samma märke som styrningen. Så om jag fyller olja samtidigt som jag snurrar på ratten så kommer rodret till slut att börja röra sig? Ska jag snurra tills det tar stopp? Stort tack så långt, kommer testa imorgon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 21 Juni , 2017 31 minuter sedan, Poteta säger: Tusen tack för utförligt svar! Det stämmer precis som du skriver att när rodret är "inkopplat" så kan jag snurra på ratten hur mycket som helst. Jag har olja hemma som heter Ultraflex OIL 15 som borde fungera, det är samma märke som styrningen. Så om jag fyller olja samtidigt som jag snurrar på ratten så kommer rodret till slut att börja röra sig? Ska jag snurra tills det tar stopp? Stort tack så långt, kommer testa imorgon! Ja snurra och fyll på samtidigt, eller ungefär samtidigt, eller fyll på en skvätt och snurra sedan. Ja håll på och avlufta tills du ser att rodret uppför sig som det skall, du kanske kan se styrcylindern från förarplatsen? Och räkna då med att det kan bli söligt! Tag allså inte på din snyggaste kostym! Sedan kan man ju då undra i nästa steg varför det läckt ut olja, och kommit in luft i systemet..?? När du fått det att fungera och kört ett tag så får du krypa runt och känna på slangar och framförallt slangkopplingarna, liksom på styrcylinderns gavlar, det skall vara helt torrt! Om inte får du åtgärda. Jag har varit med om att styrcylindern läckte i pistongens genomföring i gaveln, samt att kolvens tätning, "kolvringen" var kass. Det senaste syntes inte på utsidan, men då reagerade kolven dåligt på rattrörelsen. .. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poteta 0 Postad 22 Juni , 2017 (redigerade) 23 timmar sedan, Georg_Ohm säger: Vissa rattpumpar har backventiler som förhindrar att roderbladet kan påverka ratten, alltså att kraften inte kan gå baklänges, tror dock inte att du har en sådan, vanligare på båtar med dubbla styrplatser, alltså dubbla rattpumpar. Så är det inte på min styrning, har jag kopplat ur ratten rör den sig inte när jag styr med rodret. Jag var precis ute vid båten och skruvade av skruven på rattpumpen. Kunde fylla på ca: 0,5 dl olja. När jag kopplat ur ratten och snurrar på den kan jag hålla på i evigheter, den påverkar inte rodret alls. Jag snurrade båda hållen och kunde inte se några bubblor i oljan, den var helt klar och fin. Efter den manövern är glappet betydligt mindre, från ca: 1/3 till 1/6. Dock har jag inga referenser på vad som är normalt, som det är nu kan jag nog ha det utan att störas. Körde aldrig båten ikväll men ska ut på en längre tur imorgon, det ska bli intressant och se hur styrningen är i högre farter. Redigerad 22 Juni , 2017 av Poteta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 22 Juni , 2017 Just det, när du kopplat ur ratten rör den sig inte, oljan cirkulerar bara då i styrcylindern och shuntventilen när du styr med rorkulten. MEN du skall ja shuntventilen stängd när du luftar av, alltså det skall vara oljecirkulation från ratten genom slangarna till styrcylindern, att du fortfarande har glapp kan ju bero på att det finns luft just i cylindern. Du har ju en klar förbättring med glappen, men inte fullgott, det skall vara noll glapp, ja nånga millimeter kan man ju acceptera, men inte mer. Sedan kan det ju vara ett mekaniskt glapp, en förslitningsskada i länken mellan styrcylinderns utgående axel och styrarmen, här brukar det vanligtvis vara en kulled eller en gaffelled, som kan vara utsliten och som kan behöva bytas ut. Annars är det bara att fortsätta med avluftningen! . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poteta 0 Postad 24 Juni , 2017 Ok, nu har jag kört en längre tur och inser mer och mer att något inte är hundra med styrningen. Inget som måste fixas under sommaren men jag ska absolut titta på det och ev. lämna in båten efter säsongen. Det är glappet som irriterar mest men när jag snurrar på ratten under färd så liksom smäller det till samtidigt som det känns som något kuggar över ett snäpp. Det kan komma direkt eller efter något varv. Ska testa att snurra ratten fram och tillbaka 15-20 gånger som du skrev men själva överkuggningen (om det nu är det) känns mer som något är slitet eller trasigt. Med risk för att låta trögare än vanligt, jag ska alltså skruva ur pluggen på ratten och snurra till ändlägena när ventilen står i "rattläge"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Juni , 2017 Att det smäller eller kuggar över i en hydralstyrning, indikerar att det är något i de mekaniska delarna som är löst eller slitet! Det måste ses över omedelbart, styrningen kan falla bort närsomhelst, oftast när styrningen behövs som bäst. Beroende på var det är sönder kan det vara så att inte rorkulten inte funkar heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poteta 0 Postad 24 Juni , 2017 Problemet är att jag har dålig erfarenhet av hydraulstyrning och inte vet vad som räknas som normalt. Får nog låta något proffs titta på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 24 Juni , 2017 Inuti rattpumen är det ett antal små pumpar som påverkas av en eller flera kammar på axeln. (Jag har aldrig skuvat i sär en sådan, bara sett på bild). När man vrider ratten åt sb pressas oljan ut i sb anslutning samtidigt som bb ansutning öpppnar och suger in olja. Detta innebär då att olja pressas in i styrcylindern och pressar dess kolv åt bb! så att rodret styr åt sb... Samtidigt som oljan pressas ut på cylinderna andra sida för att retuneras rattpumpen. Men en shuntventil på styrcylindern kopplas cylinderns båda sidor ihop, så att man kan styra med rorkulten, utan att rattpumpen blir påverkad, då denna är bortkopplad i det läget. Om din styrning havererar helt kan du fortfarande styra här! Men det oljuden och den känslan du beskriver som uppkommer då du vrider på ratten, låter det som om någon av småpumparna eller någon backventil är trasig. Jag vet inte om någon reparerar sådana rattpumpar, och de är rätt så dyra om man vill köpa en ny. Men du kan ju alltid ställa en fråga till importören eller tillverkaren. Men jag hade samma ljud och känsla i ratten i förra båten, det knäppte samtidigt som det kändes ett litet motstånd när man verd om ratten, allt mer förlorade jag styrförmågan. Det var en läcka i systemet. Jag fyllde på hydraulolja inför varje tur, och om jag hade tur räckte det ända in i nästa hamn. Jag hade ställt en hink under styrcylindern och i denna hamnade det en hel del olja som kunde återanvändas, det var alltså cylindern som läckte. Detta vare en Sleipner och det fanns en packningssats att köpa, blev nästan bra efter ompackningen, men några år senare återkom problemet, då köpte jag en ny styrcylinder. Vid kontoll fanns det små skador på pisongen, jag hade fått in skräp i hydrauloljan, liksom små, små gruskorn, kanske var det den åtaranvända hydrauloljan som jag till en början silade i ett melittafilter, men inte mot slutet... det var för jobbigt och för söligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Juni , 2017 Nu måste vi nog fråga TS var han hör smällen, överkuggningen någonstans? Georg verkar hålla på rattpumpen, jag tror mer på något mekaniskt nära rodret. Att TS känner det i ratten är inget förvånande då hydraliken är ett bra medium för att förflytta rörelser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poteta 0 Postad 24 Juni , 2017 Det känns och låter definitivt i ratten, inte i styrcylindern. Känslan är inte att det kuggar över, snarare låter det så. Man kan ana ett litet hacka när det låter. Svårt att förklara men om man kan ladda upp en liten film kan jag filma med mobilen imorgon. Tack för engagemanget! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 24 Juni , 2017 34 minuter sedan, Pentax säger: Nu måste vi nog fråga TS var han hör smällen, överkuggningen någonstans? Georg verkar hålla på rattpumpen, jag tror mer på något mekaniskt nära rodret. Att TS känner det i ratten är inget förvånande då hydraliken är ett bra medium för att förflytta rörelser. Ja, jag realterar ju till mina egna upplevelser. Å andra sidan bytte jag även kulleden mellan styrcylindens pistong och kvadranten eller styrarmen på hjärtstocken, den kulleden var inte alls rolig, genomrostig och med flara millimeters glapp, byttes mot en rostfri. Sedan kan man ju även tänka sig att själva styrcylindern inte sitter fast ordentligt i båten, eller att någonting ligger emot kvadranten eller cylindern och orsakar en mekanisk tröghet och oväsen... .. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Juni , 2017 Precis mina tankar Georg. Men nu hävdar TS att det är i rattpumpen, men det är ju inte så mycket där som kan lossna eller kugga över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 25 Juni , 2017 Jag vet att man kan plocka isär en rattpump själv för att byta packningar och O-ringar i den men om det är rimligt att laga något annat i den vet jag inte. Har du fyllt på och luftat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 25 Juni , 2017 En gång för många år sedan råkade jag ut för stöld då båten stod på land, bland allt annat som försvann var det rattpumpen. Men försäkringsbolaget fixade en rekvisition på en ny sådan. När jag monterade den var det lugn i helskotta att få den avluftad på det vanliga sättet. Så jag lossade slangarna vid styrcylindern och stoppade ned dessa i var sin hink, så snurrades ratten åt båda hållen och det fylldes på hydraulolja tills dess att det inte längre kom någon luft i oljan. Därefter anslöts styrcylindern och en vanlig luftning kunde göras och den gick snabbt. Både vid detta tillfället och senare då jag fick läckage, lät det på samma sätt, och kändes ungefär likadant som trådskaparen beskriver, då var alltså rattpumpen tom, eller nästan tömd på olja. När det är ont om olja går det att styra, men rodret hänger inte med ordentligt, det går att veva många rattvarv, och det uppkommer att klickande och kluckande ljud, iband också ett väsande ljud. Jag tror att trådskaparen fortfarande har luft i rattpumpen och inte riktigt förstår funkrionen i shuntventilen. Shuntventilen är vanligtvis en dubbel trevägskran som består av kulventiler, denna kopplar ihop styrcylinderns båda anslutningar och kopplar bort rattpumpen. Detta för att oljan skall kunna "gå runt" inne i cylindern då man styr med rorkult. Om det är riktigt gjort på andra sidan är det shuntat även mot rattpumpen, så att man kan roterar ratten hur mycket som helst, så att oljan bara "går runt" i den kretsen också. Om det är kopplat som ett budgetalternativ så stängs bara den kretsen av, och ratten blir då stum. Kanske har någon med kraft och våld försökt att rotera en sådan stum ratt och då har en membranpump eller backventil gått åt fanders. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poteta 0 Postad 25 Juni , 2017 (redigerade) 7 timmar sedan, Georg_Ohm säger: Jag tror att trådskaparen fortfarande har luft i rattpumpen och inte riktigt förstår funkrionen i shuntventilen. Shuntventilen är vanligtvis en dubbel trevägskran som består av kulventiler, denna kopplar ihop styrcylinderns båda anslutningar och kopplar bort rattpumpen. Detta för att oljan skall kunna "gå runt" inne i cylindern då man styr med rorkult. Om det är riktigt gjort på andra sidan är det shuntat även mot rattpumpen, så att man kan roterar ratten hur mycket som helst, så att oljan bara "går runt" i den kretsen också. Om det är kopplat som ett budgetalternativ så stängs bara den kretsen av, och ratten blir då stum. Jag förstår hur shuntventilen fungerar och det är ingen budgetvariant. Om jag ställer ventilen så jag kan styra med rodret så är ratten "lös" och går att snurra runt hur många varv som helst. Rodret känns lagom stumt och båten går rakt när jag släpper rodret också. Allt väl så långt. Jag har spelat in en liten snutt som nästan beskriver problemet. Skillnaden är att vid gång så kan det knäppa till lite när som helst, när jag spelade in låg jag stilla och då låter och känns det bara när jag vänt i ändlägena och ska snurra tillbaka. Jag har bytt o-ring där man fyller på olja men det gjorde ingen skillnad. Jag trodde först att det blev tryck där uppe men insåg snart att det inte blir det. Här är en länk till filmen: Redigerad 25 Juni , 2017 av Poteta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 25 Juni , 2017 Spelade du in filmen med rodret in eller urkopplat? Jag tror nog du skall kontakta återförsäljaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poteta 0 Postad 25 Juni , 2017 13 minuter sedan, Georg_Ohm säger: Spelade du in filmen med rodret in eller urkopplat? Jag tror nog du skall kontakta återförsäljaren. Rodret urkopplat, när det är inkopplat låter ratten ingenting. Jag har köpt båten privat så jag får fixa felet själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 25 Juni , 2017 15 minuter sedan, Poteta säger: Rodret urkopplat, när det är inkopplat låter ratten ingenting. Jag har köpt båten privat så jag får fixa felet själv. Så du menar att det dunkar bra utan missljud eller annat strul då rodret ör inkopplat? -Isåfall kanske du inte behöver oroa dig..!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Juni , 2017 Sitter ratten fast ordentligt på rattpumpens axel? Det verkar som ratten och kilen rör sig i förhållande till varandra (sliten kil, kilspår) Detta märks mest i ändlägerna när rodret inte är inkopplat, när rodret är inkopplat kan om det blir kraft på rodret detta inträffa när som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poteta 0 Postad 25 Juni , 2017 18 minuter sedan, Georg_Ohm säger: Så du menar att det dunkar bra utan missljud eller annat strul då rodret ör inkopplat? -Isåfall kanske du inte behöver oroa dig..!? Nu förstår jag att mina svar verkar kryptiska. Jag tar på mig skämshatten nu... När jag skriver roder menar jag den extra rorkulten akterut. Rodret sitter ju under båten... Ursäkta om jag snurrat till det. Rodret är ju alltid inkopplat, antingen via ratten eller rorkulten som jag ser det. Fast egentligen är det ju urkopplat när rorkulten fungerar. Ljudet uppstår bara när jag kan styra med ratten. När ratten är urkopplad går den att snurra runt i oändlighet, den går väldigt lätt och utan oljud. Precis som Pentax skriver så sker det bara i ändlägen när båten står still men händer lite då och då (när jag svänger) när båten går framåt. Bulten till ratten är dragen. det tittade jag på först av allt. Får ta en extra koll och se så axeln verkligen sitter ordentligt igen. Tack så långt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 25 Juni , 2017 Det låter som om det byggs upp ett lite för högt tryck innan backventilerna öppnar när man vänder riktning på ratten. När man kör så kommer ju detta inträffa även när trycket kring rodret förändras. Det är något knas i själva rattpumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Juni , 2017 Pressa ratten hårt fram mot rattpumpen och kolla om det märks någon skillnad när du vrider. Konan i rattnavet kan vara sliten så att skruven bottnar mot axeln och inte pressar ratten mot axeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poteta 0 Postad 25 Juni , 2017 Jag testar imorgon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poteta 0 Postad 26 Juni , 2017 Jag testade lite mer idag men det verkar kört. Beställer nog en ny styrpump och behåller den gamla som reserv. Det finns reservdelar men det känns för osäkert att försöka laga något som jag aldrig har sett förut. Jag tog en bild på den befintliga styrpumpen, kan jag få hjälp med att se om det är samma som jag länkar till? https://www.seasea.se/ultraflex-styrpump-up20f Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 26 Juni , 2017 (redigerade) Det är inte jätteviktigt att pumparna är exakt identiska. Det kraften och dimensionena samt gängorna på anslutningarna som är viktiga. Ja och antalet rattvarv mellan fulla utslag... på ett ungefär. Men vad är det för kladd på pumpens utgående anslutningar? Läcker det är det någon tätmassa? Redigerad 26 Juni , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poteta 0 Postad 26 Juni , 2017 5 minuter sedan, Georg_Ohm säger: Men vad är det för kladd på pumpens utgående anslutningar? Läcker det är det någon tätmassa? Det är stenhårt så jag gissar att det är någon typ av locktite eller något. Det läcker ingen olja iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 26 Juni , 2017 7 minuter sedan, Poteta säger: Det är stenhårt så jag gissar att det är någon typ av locktite eller något. Det läcker ingen olja iaf. Ok, hoppas du får loss dessa vinklade anslutningar, eller du kanske köper nya sådana också? Glöm inte köpa hudrulolja samtidigt! Eller du kanske har kvar såpass mycket att du kan fylla upp nya pumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poteta 0 Postad 26 Juni , 2017 Det står "90° nipplar 2 st: Ja" som jag tolkar som att det följer med. Jag har ca: en halvliter olja kvar, tror det ska räcka. Nu återstår bara att ta reda på hur man byter men det verkar inte så svårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser