fremar 0 Postad 21 Juni , 2017 Har precis skaffat en Ryds 500HT med en 50 hk Yamaha 2-takt från -92. Funderar lite på de bäddset som fanns att köpa till båten när den var ny, hur delarna såg ut om man skulle kunna tillverka något liknande till den själv. Verkar som att det finns möjligheter att bädda både under taket mellan sittdynorna och på något sätt vid de andra sittplatserna också. Sen var det några smågrejer som jag tänkte försöka ordna till, verkar som gummit runt rutorna börjat bli torrt, verkar varit någon som försökt täta, men det läckte in vatten från minst en ruta har jag sett. Är det svårt att byta dessa gummilister själv? Sen verkar inte trimmätaren röra på sig när man trimmar motorn upp och ner, vet inte riktigt vad som kan vara fel där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fremar 0 Postad 25 Juni , 2017 Någon som vet hur man bäst viker och rullar ihop kapellet på båten när man skall ut och åka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patriktornkvist 0 Postad 7 Oktober , 2018 Lite sent svar men hittade din fråga då jag själv sökte på hur man bäddar i aktern. I fören under taket så bäddas min genom att man lägger två tvärpinnar i alu tvärs båtens färdriktning. Sedan hakan man av ryggdynorna i fören och de passar perfekt på pinnarna i skarven mellan sittdynorna på resp sida. Har hört att man har stickkojer bak, dvs man skruvar av ryggstöden till förar- resp passgerararstolen och sover med fötterna akterut in på förvaringshyllan. Men det sista får nog bara vara för små barn. Dock finns urtag för att lägga alupinnar även i aktern och där undrar jag också hur det funkar. Återkommer med lite bilder inom kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patriktornkvist 0 Postad 7 Oktober , 2018 Så här ser det ut i fören resp på min, dock är dynorna undanplockade för vinterförvaring. De två alurören i fören sitter fast på badbordssida, "bakom vaderna" på de som sitter på den sidan - man ser de svarta fästena. Rören är inte lika långa, lite kortare förut. Akterut finns plats för rör tvärs båtens fördriktning och ett i längdriktningen. Dessa tre aktre rör har jag inga som passar - de tre rören som ligger där hör till fören resp borden: 2 ben till bordet vid passageraren resp 1 i aktern - men ett ben dubblar för båda platserna. Någon som vet hur man lägger rör och vad man ska lägga på resp rör i aktern? Blir det någon form av natttygsbord mellan stickkojerna i aktern eller kan man ha en kortare koj på tvärs i aktern? /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patriktornkvist 0 Postad 7 Oktober , 2018 Hittade att det funnits bäddsats som tillbehör, men inte vad det verkligen innehöll: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static.wm3.se/sites/434/media/158040_original_500HT.jpg?1503248559 /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patriktornkvist 0 Postad 7 Oktober , 2018 Här ser man en bild somtydligt visar hur man bäddar i fören men vilket som är vadi aktern begriper jag inte helt säkert: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser