Batagaren 2 Postad 19 Juni , 2017 Vid värmaren (vattenburet system) har jag en gammal avluftning som jag aldrig har använt. Den har en ballofixventil i en änden och är "pluggad" i andra änden med ett borr(?). Igår när vi körde hem från sjön kollade jag som vanligt att värmen i motorn går upp och stabiliseras. Jag kör om några båtar och efter någon minut noterar jag att temperaturmätaren slagit i taket (120 grader). Jag stannar öppnar motorluckan och noterar att det kommer blå rök ur vevhusventilationen. Jag stoppar motorn (TAMD41). Vi har tur och blir bärgade hem (ca 15 min). I hamn är tempen nere på 80 grader. Jag noterar då att det är ovannämnd ballofixventil som står öppen, antagligen efter det att vi packat ner saker i stuvfacket. Jag fyller på ca 6-7 liter glykolblandning och kör motorn en stund. Utan rök eller missljud. Frågan är nu vad kan ha skett med motorn? Jag funderar på att byta all olja och sedan köra en tur för att se hur den beter sig. En fråga jag också ställer mig är varför den inte larmade. Ingen lampa eller ljud. Snäll - inte bara skräckhistorier. med värsta tänkbara scenarier Jag vill vet vad jag behöver göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 11 Juli , 2017 Det behöver inte skadat motorn, du stängde av snabbt och en diesel klarar ganska mycket. Du verkar veta varför det hände och den rök du såg tror jag är pga värmen. Oljan om den e nyligen bytt så behövs det inte pga sv detta vad jag vet iaf. Ställ ballofixen som den skall stå o starta kör en tur i närheten och håll koll. Om allt verkar bra,ta semester o njut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 11 Juli , 2017 Du bör kanske även kolla funktionen på templarmet. Givaren bör vara ok eftersom mätaren visade tempökningen/minskningen. Det är kanske glapp i anslutninget till elektronikenheten (under panelen för lamporna som lyser när du kommer till första tändläget innan start av motorn) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 15 Postad 11 Juli , 2017 Det är nr 17 på denna skiss.Tänds alla lampor/larm vid första läget på startnyckeln? Kolla anslutningarna på alla kablar o spreja rikligt m 556 eller motsvarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser