Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
yzer69

Gasreglage Yamaha 40HK....hur justerar man?

Rekommendera Poster

Halloj,

Har en utombordsmotor Yamaha 40HEO från 1996. Monterade av motorn i vintras och nu när jag fick tillbaka den från verkstan hade dom monterat dit motorn. Skillnaden nu var att jag tror dom klantat sig. Och jag orkar inte tjafsa med dom, har ju sjösatt nu. Problemet nu är att gasreglaget verkar vara fel inställt.

Man lägger i växeln....gasar...händer inget. För reglaget framåt....händer inte mycket. Först när jag har gasen i botten så att säga börjar motorn jobba. Men då är jag som sagt i botten....kan inte gasa mer o det finns ju mycket mer att ge.

Misstänker att detta är säkert nåt lätt fixat att justera gaswire el. dyl. Bara det att jag vet inte hur. Måste jag ta den till verkstan eller kan någon förklara för en novis. Finns det bilder är det ju super. Har letat på Youtube men hittar inget.

/Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att förklara utan att man ser, det du kan kolla om kabelhöljet verkligen sitter fast i motorn. Kolla även om de inte har förväxlar gasvajern med växelvajern. Har du instruktionsboken så kolla att kablagen är monterade enligt ritningarna.

Men det jag tror mest på är ettan, att höljet inte sitter fast ordentligt som det skall. Hade själv en 30 hk Yamaha från samma tidsepok och det var ingen större konst att få kablarna på plats, men man fick vara noga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...