Pakik 0 Postad 19 Juni , 2017 Hej på er! Motorn i fråga är en mercruiser 7,4 LX MPI -00 Hon beter sig väldigt tråkigt. Inget gassvar, orkar inte upp i plan och vandrar lite på tomgång. Väldigt Svårt startad också. Till saken hör att tändningen har gjort någon form av återställning. På tomgång ligger hon på 0 grader förtändning och på 3000 rpm ligger hon på 8 grader. Totalt fel med andra ord. Då jag får två olika svar om hur man ställer tändningen så undrar jag om någon har konkret information om hur jag ska gå till väga? Förslag 1: Mercruiser dator eller scan tool behövs för att sätta motorstyrningen i "service mode". Förslag 2: ingen dator behövs. Sätt endast kabel mellan jord och lila/vit kabel på tändstyrningens kontakt. Har kollat med startgas runt insug och toppar. Komp testad=ok. Kört från extern bränsledunk. Bytt: bränslepump, filter och slangar, Tändspole, stift, tändkablar, spole, rotor, fördelare, triggern i fördelaraxeln, TPS, AIC, knacksensor, tändmodul. En summa som börjar likna ett mindre lands BNP med andra ord. Om någon har förslag på vad i hela helsicke min motor pysslar med så vore jag evigt tacksam. /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 19 Juni , 2017 Kollat så du inte har nån märklig böj på bränsleslangen som stryper soppan? Rätt dimension på slangen efter byte? Jag har själv lyckats bocka bränsleslangen när jag monterade in en GFS10...båten vägrade gå upp i plan. Böjen var dold under andra slangar och syntes inte direkt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 19 Juni , 2017 Kolla IAC-ventilen på insuget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 19 Juni , 2017 2 timmar sedan, Bildspel säger: Kollat så du inte har nån märklig böj på bränsleslangen som stryper soppan? Rätt dimension på slangen efter byte? Jag har själv lyckats bocka bränsleslangen när jag monterade in en GFS10...båten vägrade gå upp i plan. Böjen var dold under andra slangar och syntes inte direkt. Jag bytte slangar efter att problemen började. Jag har följt alla slangar utan att hitta några böjar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 19 Juni , 2017 1 timme sedan, Sjoingenjoren säger: Kolla IAC-ventilen på insuget. Ursäkta! Jag skrev fel i mitt inlägg. IAC är bytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 19 Juni , 2017 Ursäkta själv. Jag glömde visst att läsa klart hela inlägget innan jag svarade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Promod 18 Postad 20 Juni , 2017 Det kan inte vara filtret vid luftinsuget som är igensatt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 20 Juni , 2017 Börja med tändningen om du vet att den står tokigt. Ingen idé att byta delar innan detta är åtgärdat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 21 Juni , 2017 16 timmar sedan, Promod säger: Det kan inte vara filtret vid luftinsuget som är igensatt? Det sitter inget filter. Bara en flamdämpare med fina maskor. Den är även rengjord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smatte 1 Postad 22 Juni , 2017 Kan det vara bränsletrycksregulatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 22 Juni , 2017 8 minuter sedan, Smatte säger: Kan det vara bränsletrycksregulatorn? Jag har rätt bränsletryck på fuelrailen så jag är lite tveksam till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 24 Juni , 2017 Är det elektroniskt tändsystem? Alltså 100% styrt av ECM;n Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 25 Juni , 2017 13 timmar sedan, modifieradvega säger: Är det elektroniskt tändsystem? Alltså 100% styrt av ECM;n Rätt säker på att allt går via ECM. /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 25 Juni , 2017 Då är det endast via DDT som du kan justera tändningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 26 Juni , 2017 Dum fråga kanske men om allt sköts av ECMen varför har tändningen blivit felställd från första början? Om det nu är så enkelt som att bara ställa tändningen rätt med ett diagnosinstrument - varför gör inte ECMen det "själv" då :)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 26 Juni , 2017 3 timmar sedan, Olleman82 säger: Dum fråga kanske men om allt sköts av ECMen varför har tändningen blivit felställd från första början? Om det nu är så enkelt som att bara ställa tändningen rätt med ett diagnosinstrument - varför gör inte ECMen det "själv" då :)? Då jag har bytt tändmodul i tron att den hade gått sönder så måste den synkas med ecm. Samt att jag har bytt triggern i fördelaraxeln. Mao. en tändinställning är alltså nödvändig. Men det löser ute det ursprungliga problemet med varför hon började uppföra sig som hon gör. Eller för den delen hur sjutton man gör en korrekt inställning på just min snurra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser