Saphire 5 Postad 18 Juni , 2017 Okej gott folk, jag är helt ny på det här med vimplar. Vi har haft klubbvimpel i flera år och lyckats fästa den synligt "på nått vis", men nu ska vi ut på segling med barnen och piratflaggan är lite av ett måste. Så länge det bara var en vimpel så var det inte så stökigt med tampsnuttar som hängde, men nu ser det bedrövligt ut och jag inser att jag måste göra på rätt sätt, men vet inte hur. Jag har försökt googla, men är inte hjälpt av det. Som synes på bild så har klubbvimpeln en ögla överst och lös tamp nere och piratflaggan har två lösa tampar. På båten har vi en lina som går upp till ett litet block på spridaren. Ska jag fästa den ena i den andra och sen fästa på linan? Ska jag sy om piraten så den också får en ögla? Kan någon rita en bild som kan förklara för en femåring hur jag ska göra detta snyggt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 18 Juni , 2017 (redigerade) Jolly Roger, piratflaggan, hissas istället för nationflaggan, så gör riktiga sjörövare. Det är endast amatörerna, "sjöövarna" som har den i sejnfallet. Piraterna som opererade i Medelhavet Engelska kanalen och Nordsjön omkring år 50fKr hade Jolly Roger i mastoppen, enligt Gochinny och Uderzo, anmärkningsvärt då denna flagga uppfanns flera hundra år senare. Istället för ögla i den övre fästpunkten knyter du en modifierad pålstek med tampen utanför öglan. .. Redigerad 18 Juni , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saphire 5 Postad 18 Juni , 2017 haha! Då är det nog inte helt fel att sätta den i sejnfallet då, med tanke på att jag inte ens vet hur man fäster en vimpel. =) Vår nationsflagga sitter på aktern, så jag antar att det är där du menar i vårt fall då? Synd på den fina blågula. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 18 Juni , 2017 12 minuter sedan, Georg_Ohm säger: anmärkningsvärt då denna flagga uppfanns flera hundra år senare. Milt uttryckt... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 18 Juni , 2017 De oberoende piraterna seglade ofta under falsk natiosflagg, inom kanonhålls avstånd från det tilltänka offret hissades en svart och en röd flagga i topp. Den svarta kunde vara Jolly Roger. -Du kan nog hissa din Jolly Roger som du vill, men som klubbvimpel i sb sejnfall är nog inte fel egentligen, alltså under sb spridare i masten. Om du dessutom för gästflagga bör du hissa pirarflaggan i bb sejnfall... eller låt bli! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 18 Juni , 2017 4 minuter sedan, raol säger: Milt uttryckt... Ja, du har väl läst Asterix, som i nästan alla äventyr stöter på dessa pirater, som alltid drar det kortaste strået. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saphire 5 Postad 18 Juni , 2017 då får det bli med klubbvimpeln som jag först tänkte. Men tillbaka till kärnfrågan: Hur knyter jag in två vimplar på samma lina så det inte ser stökigt ut med tampsnuttar överallt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 18 Juni , 2017 Röd var väl först när de gick till anfall, om de angripna inte gav sig utan strid? Och även militära örlogsfartyg under segelfartygseran använde falska färger för att luras, men hissade rätt nationsflagg strax innan anfallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 18 Juni , 2017 2 minuter sedan, Saphire säger: då får det bli med klubbvimpeln som jag först tänkte. Men tillbaka till kärnfrågan: Hur knyter jag in två vimplar på samma lina så det inte ser stökigt ut med tampsnuttar överallt? Fjärilsknop för varje ände på vimplarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 18 Juni , 2017 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/AlpineButterflyTwoTwistTyingSequence1200w.jpg/170px-AlpineButterflyTwoTwistTyingSequence1200w.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saphire 5 Postad 19 Juni , 2017 raol, menar du att jag gör fyra sånna på själva fallet och sen knyta fast flaggorna med valfri knop i dessa? Eller ska jag göra fjärilar på vimpelns öglor och trä fallet igenom? Ni pratar med superamatören här.. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SE2517 19 Postad 19 Juni , 2017 13 timmar sedan, Saphire säger: Okej gott folk, jag är helt ny på det här med vimplar. Vi har haft klubbvimpel i flera år och lyckats fästa den synligt "på nått vis", men nu ska vi ut på segling med barnen och piratflaggan är lite av ett måste. Så länge det bara var en vimpel så var det inte så stökigt med tampsnuttar som hängde, men nu ser det bedrövligt ut och jag inser att jag måste göra på rätt sätt, men vet inte hur. Jag har försökt googla, men är inte hjälpt av det. Som synes på bild så har klubbvimpeln en ögla överst och lös tamp nere och piratflaggan har två lösa tampar. På båten har vi en lina som går upp till ett litet block på spridaren. Ska jag fästa den ena i den andra och sen fästa på linan? Ska jag sy om piraten så den också får en ögla? Kan någon rita en bild som kan förklara för en femåring hur jag ska göra detta snyggt? Jag har flera klubbvimplar hängande efter varandra i sb sejnfall och har knutit pålstekar i nästa vimpels ögla med de nedre långa linorna och sedan kapat linorna för att slippa långa lösa ändar. Påstek i övre och undre ände av sejnfallet i i öglorna. I ditt fall skulle jag göra pålstek så nära flaggan som möjligt både uppe och nere och sen kapa överbliven lina. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 19 Juni , 2017 Själv använder jag buntband! Men det är ju föga sjömansmässigt! (Skall se om jag kan fixa en bild på min SSRS-vimpel som är fäst i buntband) Som redan föreslagits är det pålstek, eller modifierad pålstek på kort lina som är det enklaste. I min värld modifierar man pålsteken genom att låta "tampen", alltså ändan som blir över, komma ut utanför öglan. Men det kan hända att denna variant av pålsteken kallas någonting annat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 19 Juni , 2017 2 timmar sedan, Saphire säger: raol, menar du att jag gör fyra sånna på själva fallet och sen knyta fast flaggorna med valfri knop i dessa? Eller ska jag göra fjärilar på vimpelns öglor och trä fallet igenom? Ni pratar med superamatören här.. =) Precis så, fyra såna med rätt inbördes avstånd. Kroka i vimplarnas öglor innan om du vill ha det mer permanent, annars knyt fast efteråt med en liten snörstump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 19 Juni , 2017 Man använder skotstek för att sätta ihop flera flaggor och flaggor med flagglina. Det är inte en vacker bild, men jag tror en 5-åring förstår ;-) Skotstek är egentligen en pålstek, men man använder två rep istället för tampen och linan på samma rep. Lycka till! /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 19 Juni , 2017 18 minuter sedan, rgsson säger: Man använder skotstek för att sätta ihop flera flaggor och flaggor med flagglina. Det är inte en vacker bild, men jag tror en 5-åring förstår ;-) Skotstek är egentligen en pålstek, men man använder två rep istället för tampen och linan på samma rep. Lycka till! /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 19 Juni , 2017 Hmm, givetvis finns det redan färdiga bilder på nätet... /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 19 Juni , 2017 Med min metod slipper man klippa linan i småbitar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 19 Juni , 2017 Med min med. En lina har två ändar. Den ena knyter man i den översta flaggan, sedan går linan genom blocket under spridaren. Den andra änden knyter du under den understa flaggan. Knyt ihop flaggorna med varandra däremellan. /R 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 19 Juni , 2017 Ett skotstek skall ju vara säkert, sägs det, och kan så vara. Men jag har ju råkat ut för att äckligt syntetiska eller halvsyntetiska klena linor löper i skotstek. Däremot är dubbla pålstek bättre, antingen där öglorna ligger i varandra, eller där öglorna är inflätade i varandra som i en råbansknop. Jag använder numra aldrig skotstek ombord, sedan får det stå vad det vill i reglementet om hur vimplar, flaggor och fanor skall fästas. Sedan flera år har de plastigaste av de helsyntetiska linorna lämnats i land, på återvinningstationen... . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saphire 5 Postad 19 Juni , 2017 Tack! Ni är änglar. Nu ska det övas. Trevlig sommar på er! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 19 Juni , 2017 Gaffa i akterstaget! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 20 Juni , 2017 16 timmar sedan, Georg_Ohm säger: Ett skotstek skall ju vara säkert, sägs det, och kan så vara. Men jag har ju råkat ut för att äckligt syntetiska eller halvsyntetiska klena linor löper i skotstek. Däremot är dubbla pålstek bättre, antingen där öglorna ligger i varandra, eller där öglorna är inflätade i varandra som i en råbansknop. Jag använder numra aldrig skotstek ombord, sedan får det stå vad det vill i reglementet om hur vimplar, flaggor och fanor skall fästas. Sedan flera år har de plastigaste av de helsyntetiska linorna lämnats i land, på återvinningstationen... . Just flagglinor är det inte speciellt mycket belastning på, så där tycker jag att skotstek fungerar bra. Mina har aldrig någonsin gått upp. Sen använder jag inte skotstek någon annan stans. Om skotsteken har tendens att gå upp kan man göra en dubbel. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Juni , 2017 10 timmar sedan, rgsson säger: Just flagglinor är det inte speciellt mycket belastning på, så där tycker jag att skotstek fungerar bra. Mina har aldrig någonsin gått upp. Sen använder jag inte skotstek någon annan stans. Om skotsteken har tendens att gå upp kan man göra en dubbel. /R Jag slår också alltid dubbelt skotstek enligt bilden ovan - i sådana sammanhang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 21 Juni , 2017 Ett tips vad gäller skotstek om linorna är olika tjocka. Då skall den grövre linan vara "öglan" och den tunnare linan viras runt. Annars håller den inte. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser