fracer 0 Postad 18 Juni , 2017 Hej, Har en Johnson 70hk 2-takt -91'a som började strula sista resan i höstas, dog när vi var ute och ville inte starta. Förgasare rengjorda, tändstift bytta m.m. Går bra på land med spolmuffen på och svarar på gas fint. I vattnet vill den bara gå en stund innan den börjar krångla. Efter att ha läst diverse forum gjordes igår ett komptest som visade att 2'ans cylinder har betydligt lägre komp än övriga 2 (4 Bar, mot 8 i övriga). Frågan är om någon råkat ut för liknande? Bara att riva isär eller har någon en annan idé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 18 Juni , 2017 Kolla topplock och topplockspakning. Sedan kan impellern i kylvattenpumpen ses över eller bytas. Jag hade samma problem en gång på en gammal Evinrude, kylvattenpumen funkade dåligt, motorn blev överhettad och det ena topplocket slog sig, och blåste packningen. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 18 Juni , 2017 Det är nog tyvärr för dålig komp. Den har troligtvis värmenypt tidigare. Det funkar bra på land, då mottrycket är lägre än i vattnet, men i sjön går det tungt. Även motorer som mer eller mindre skurit och sedan lossats med lite våld, kan gå relativt ok med muff på land. Klassiker att godtrogna motorköpare blir lurade av någon oseriös person som säljer av sitt skräp. Kompprovet ljuger inte och nåt är tokigt med maskinen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fracer 0 Postad 18 Juni , 2017 Tack för svar! Gick fint när vi köpte båten för ett år sen, Ryds 530 DC, en ägare sen ny. Har dock förstått nu när jag hållit på att kolla allt annat att summern i reglaget lagt av, hade man bara vetat att den ska pipa till när man vrider om nyckeln... Sen när man tittar noggrannare på allt så kan man anta att motorn varit isärplockad tidigare med tanke på att färgen är avskavd på många bultar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 18 Juni , 2017 Det behöver inte vara lurendrejeri ang färgen på skruvarna. Kan ju vara en lagning av tidigare fel som gjorts fackmannamässigt. Motorn är ju ändå 26år, så det kan ha hänt en del. Sen kan det ju såklart vara en fullagning om det vill sig illa. Mekar du själv kan det vara läge att riva toppen och kolla om det är värt att laga, men att lämna bort det blir sannolikt inte ekonomiskt försvarbart. Iom att du ändå har 4kg i komp, kan det med lite tur vara en blåst packning alternativt bränd kolv, utan allt för stora skador i cylindern. Tänk dock på att detta kan ha hänt av en anledning(oftast brist på olja, bränsle eller kylning). Så du letar upp orsaken om du lagar den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 19 Juni , 2017 Vi gjorde faktiskt nåt så märkligt för några år sen som att vi lät en firma helrenovera en skuren Evinrude 70hk -81. Blev dyrt, men vi resonerade så att en begagnad likvärdig motor kostar lite mer än vad renoveringen skulle kosta, och en begagnad motor vet man ju egentligen ingenting om. Och faktum är att det var ju en helt annan motor vi fick tillbaka, den gick ju som en dröm, mycket trevligare än nånsin under de massor av år vi haft den. Sen sålde vi visserligen båten nästan direkt då vi fick för oss att vi skulle ha nåt större, men det är en annan historia. Men, som tidigare sagt, lyft på toppen och titta hur det ser ut. med den kompen är det ju ändå inget du kan använda. Har du tur så går det med ny toppackning, ev. ny topp, om det går att hitta. Är det värre fel i cylindern ser du ju antagligen det med toppen av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fracer 0 Postad 20 Juni , 2017 Jodå, det var en kolv som gått med rediga repor i cylinder som följd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 20 Juni , 2017 Trist, men tyvärr vanligt när man har dessa siffror:( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser