Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
Wide

Aquador 26 dc V8 max varvtal?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har köpt en Aquador 26 dc 2003 med Volvo Penta V8 5,7 GXI, ca 500 timmar. Motorn går fint och har inga indikationer på problem. Dock är det så att den saknar ca 500 varv på toppen, den ska varva ut till ca 4600 varv om jag läser rätt men når bara 4100 varv. Jag har läst i forumet om bränsledata för modellen och knop och varvtal följer den kurvan ända upp till 4100 varv. Enligt tidigare ägare är det orginal propellrarna på. Det gör att jag misstänker något med motorn ändå.

 

Några tankar kring vad det kan vara?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du koll på drevtrim och trimplan, bottens skick, fulla eller tomma tankar, kapell uppe eller nere etc? Försvinner en del varv på topp där.

 

Din motor borde faktiskt toppa 5200 rpm om det  är 320 hk GXi, om inte jag är helt ute och snurrar. Har samma grundmotor själv, och toppar 4800 rpm med fulla tankar och kapellet uppe. 

 

Om motorn i övrigt går bra kan det vara fel proppar för kombinationen motor/båt. Att de suttit sen nya är ingen absolut garanti för att de är bästa val. Vet du vad du har för proppar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Jag har koll på trim, trimplan och botten.

Det är inga problem där. Har bara testat med kapellet uppe, ska dra en repa utan också. 

 

Ja, det är en 320 hk GXI, har inte hunnit kolla propellrarnas beteckning, ska undersöka det. Är det instansat på dem? Det verkar vara en fyrbladig propeller längst ut i alla fall, det är ett DPS-drev.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det brukar vara instansat. Jag tror jag har rostfria F3 till runt 3 ton båt (på pappret) med skrovprofil inte olik din. Dvs ganska skarp V-botten, markerad planingströskel.

 

Kommer inte åt att se propparna, då jag har en dryg meter badbrygga som ligger som ett lock på nu när hon ligger i sjön - får bli en badövning när vattnet blivit varmare :P

 

Det här med propellrar är en hel vetenskap, som inte är min bästa gren. Men här på forumet finns extremt mycket kunskap kring just detta. Det jag kan bidra med är att Volvo Penta rekommenderar rostfria F-proppar till DPS-A båtar med över 240 hk. Men för att hitta rätt stigning skulle jag vända mig till Propellertrim eller annan expert. 

Redigerad av Ljusdans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska också kolla propellerbeteckningen när vattnet blir rätt temperatur och även kontakta propellertrim. 

 

Jag skulle också vilja kolla upp motorn, går det att varva den utan växel i för att se att den kan nå upp till rätt varvtal eller finns det någon säkerhetsfunktion som sätter stopp för det? Antar att varvstoppet ligger vid ca 5200 varv...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då ska vi inte göra det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan låta lite dumt, men du är säker på att den varvar för lite(så inte varvräknaren visar fel)?

 

Jag hade gjort ett kompprov för att utesluta de tråkiga sakerna. Det finns billiga mätare på Biltema och de funkar helt ok( man tittar ändå främst på skillnaden, snarare än värdet).

 

Det är lite bökigt om det är trångt, men just kompprov har blivit en av mina första kontroller när man saknar varv.

 

Hoppas du hittar något enkelt. Det är trist att skruva under pågående säsong...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Varvräknaren tror jag inte på eftersom hastigheten enligt GPS stämmer rätt bra moy varvtalet enligt tabell. Om jag ska testa kompen, vad måste jag göra på motorn innan? Ta bort alla stift och köra en cylinder i taget antar jag? Något med bränslesystemet eller tändningen som måste göras först? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra! Hastighet mot tabell ljuger inte.

 

Man vill bryta tändningen innan man testar för att inte motorn skall starta.

Förfarandet är som du sa. Man tar ut alla stift och provar en cylinder i taget och drar runt motorn några sekunder tills visaren på mätaren inte går upp högre. Man skall ha full gas för att få rättvisande värden.

 

Posta sedan värdena så tolkar vi... Grundregeln är helst inom 5%, men 10% kan anses acceptabelt.

 

Om någon cylinder avviker, häll ner lite olja i cylindern genom tändstiftshålet. Höjs värdet är det blocket, om inte ligger felet i toppen.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! Det blir att försöka hinna med det i helgen. Inget med bränslesystemet som behövs göras innan? Blir inte motorn sur av allt gnuggande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Har inte kollat motorn än men den går hur  bra som helst. Vi har varit ute i två dagar och den startar bra, har bra tomgång, känns kraftfull vid gaspådrag och alla värden som oljetryck, vattentemp etc. ligger stadigt och rätt. 

 

Har dock kollat propellerbeteckning. Vad jag kan se i vattnet verkar det vara D3 385144x (x=ser inte vad det står) enligt beteckningen på den yttre propellern. När man tittar på Volvo Pentas hemsida ska de propellrarna vara 3-bladiga men den här har fyra blad? Propellrarna har varit med sen 2003 så det kanske är dags att uppdatera samtidigt som jag behöver ha ett par i reserv. Blir det F2 som är motsvarande om man ska gå på rostfria alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Gillar det här med hur viktigt det är med rätt propeller. Det är en vetskap i sig. 

Om det är en D3 propeller så är det nog 3851443 det står på din prop.

Om det är en D4 propeller så är det nog 3851444 det står. 

Det är skillnad i storlek så klart. Se länkar nedan

http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Propeller guide/Propeller Guide.pdf

https://www.propellerdepot.com/volvo-penta-duo-prop-3851443-d3-rear

 

Propellern som levererades när båten var ny är nödvändigtvis inte den rätta 15 år senare. Man har ju en tendens att lasta på utrustning osv och i vissa fall, flera lager färg.  

 

Tidigare ägare kan ju ha satt på en 4-bladig för att få bättre grepp, acceleration osv men var nöjd med lite lägre toppfart. Prova att sätta på en mindre eller 3-bladig så ska nog varvet öka.

 

Räkna med ca 200 rpm / tum stigning. Går du till 3 bladig RF så kan du nog öka stigningen lite med för att inte få släpp (slip) vid gaspådrag. Bäst att prova sig fram och bli nöjd själv.

 

Lycka till. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är kanske också vad du har för maxfart och hur snabb är hon ur vattnet.

rimlig maxfart borde 35 knop och jag läste en test med din motor och Max varv var 4600 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! 

 

Jag har i ärlighetens namn inte hunnit testa så mycket. Just nu är det ca 31-32 knop med kapellet uppe men endast 4100-4200 varv. Det med nästan full tank, 12 grader varmt ute, 2 vuxna, 2 barn och ingen vind.

Idag när vi åkte hem var vi 3 vuxna, 1 barn och packning och vi har då en skön marschfart 23 knop vid 3200 varv. 

Vad jag kan läsa mig till bör man gå ner i stigning när man byter till Rostfria proppar, därav tanken på F2, men jag är lite rädd att varvtalet vid marschfart blir högre eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...