Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Richard123

Tips och råd vid demontering av motor från akterspgeln

Rekommendera Poster

Håller på att byta styrkabel och trodde det var ett enkelt jobb men inser nu att motorn behöver monteras av för att det skall finnas tillräckligt med rum för att få ut kabeln ur tiltröret. Motorn verkar sitta med två bultar på var sida. Är det bara och lossa på dom och hänga av motorn? Orkar man det om man är två? Ser också att det är något vitt, silikonliknande medel vid bultarna, antar att det är för att täta. Jag har aldrig monterat av eller på en motor innan så skulle gärna vilja ha lite tips och råd vad man bör tänka på. Det är en Buster rs med Yamaha 40 hk 2-takt. Tacksam för svar.

IMG_20170615_212016459.jpg

IMG_20170615_212028339.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bara att lossa den och ja, 2 personer klarar att lyfta av den. Enklare är väl dock att hissa den med block/talja. Vet inte hur mycket utrymme du behöver för att få i den nya vajern men eventuellt kan du väl flytta motorn en bit åt babord på akterspegeln istället för att lyfta av den. 

När jag gjorde detta på min Yamaha 140 V4  med båten i vattnet så lossade jag damasken till styrvajern och tog upp ett något större hål vilket räckte för att få ut/ i den nya vajern.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Japp, det vita är tätningsmedel.


Skulle gissa att din motor väger mellan 70 och 80 kg, ser ut att vara en modell utan Power Trim och tilt. Om det räcker med 2 personer beror på hur starka Ni är, ni behöver nog inte ta loss motorn helt utan kanske bara skjuta den åt sidan på akterspegeln så långt det går.


Har du plats i motorbrunnen så skulle jag fundera att i stället montera en hydraulstyrning, finns att köpa för en rimlig kostnad bl.a på SeaSea (Köp inte på Watski). Då behöver du aldrig mer lossa motorn och behöver inte rengöra styrröret, för jag misstänker att din styrning går trögt pga rost i styrröret. Jag fick rensa varje år tills jag skaffade hydraulstyrningen.

 

Själv köpte jag Biltemas motorlyft när jag skulle montera en ny motor (40 hk Tohatsu, 88 kg) på min akterspegel. Ett annat alternativ (billigare) är att skaffa ett blocklyft och ställa motorn under en rejäl trädgren eller en gunga.

Redigerad av jan_af_lisoe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte överdrivet stark, man jag vet att jag orkar jordlyfta, och med viss möda, haka på en tvåtakts 35hk motor på en båt som står på land, men det är på gränsen. På motorns typskylt framgår det ibland även vikten. Men det är aldrig fel att vara två, motorn har ju hög tyngdpunkt och är rätt otymplig.

 

Varför man jag klenat tätningsmassa vid skruvskallarna och brickorna kan jag inte förstå, om sådan massa skall ha någon effekt klämmer man in denna i hålen innan skruvarna trycks in, och då i lagom mängd.

Det kan vara så att föregående ägare varit litet för vidlyftigt med mängden tätningsmassa så denna även hamnat på skruvskallrna och kanske även på muttrarna på insidan.

 

Kolla att dessa muttrar på insidan är låsmuttrar "Nylock", erfarenhetsmässigt vet jag att en enkel vanlig mutter kan vibrera loss.

 

Ja det behöver jag väl inte påpeka, men det är ju extra viktigt att skruvar och muttarar är rostfria, eller helst syrafasta på en aluminiumbåt. Galvat duger inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...