Freddess 1 Postad 14 Juni , 2017 Är väl tyvärr för nybörjare på detta för mitt eget bästa. Har köpt min första inombordare som tyvärr va sönderfrusen i blocket. Bytt motor och flyttat över dom marina bitarna. Den funkar "fint" förutom att kylning strular. Vatten kommer in vid ettan. Sen går det ut direkt vid trean och fyran till avgaslimporna. Det kommer lite vatten ner till tvåan men det är ytterst lite och den blir stekhet. Även blocket blir hett. Uppe vid insuget blir det iskallt. Tempgivaren visar att den är väldigt kall. Har termostathuset frysit sönder så den går lättaste vägen ut på en gång? Tagit bort huset och kollat termostaten och den fungerar som den ska. Däremot om jag häller i vatten i huset så kommer det ut i alla utgångar samtidigt. (bifogar bild på termostathuset oxå). Nån får gärna idiotförklara mig bara jag får fram en lösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 14 Juni , 2017 Det som styr vattnet är termostaten. Vid kall (termostat stängd) motor så går vattnet ut direkt via avgaslimporna 3 o 4, ytterst lite går via vattenpump 2 på din bild. När termostaten är öppen varm motor så går nästan allt flöde via 2 för att dumpas via 3 o 4. Då insuget är kallt känns det som termostaten inte gör sitt jobb, eller en skada i huset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freddess 1 Postad 14 Juni , 2017 Okej Men motorn blir ju riktigt het. Luktar bränt. Även ventilkåporna blir väldigt het så det känns som om oljan som går upp är lite väl het. Man vågar ju inte ha den igång något mer efter det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capttellus 5 Postad 14 Juni , 2017 (redigerade) Intressant inlägg. Har nästan samma system som dig. Vilken motor har du? Har du kollat så att vattnet verkligen flödar genom blocket? Om du tar bort termostaten och spolar vatten (med huset monterat) i 1 på termostathuset, kommer det vatten ur 3 och 4 då? Har du kollat så att pumpen går som den ska? Vad visar tempgivaren? Bör ligga på 70° när flottören är öppen. Två bra länkar nedan. Kylsystem och problem lösning Hur man byter pump och troliga fel vid överhettning. Bifogar bild på insidan av mitt termostat hus i höstas. Rostigt trots insjö i flera år. Redigerad 14 Juni , 2017 av Capttellus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freddess 1 Postad 14 Juni , 2017 (redigerade) Jag har en Chevrolet 4.3l v6 från en Chevrolet astro -89. jag har bytt frostpluggar på den här och spolat rent blocket så det bör inte sitta igen. Men det ska jälvklart kollas upp. Spolar jag i ettan manuellt så kommer det vatten i trean och fyran trots termostat sitter kvar. Är just det jag tyckte verkade konstigt. När jag testade termostaten i kastrull så öppnade den runt 70grader. Tempgivaren står alltid på botten tills jag stänger av motorn och blocket värmer upp insuget där tempgivaren sitter. Redigerad 14 Juni , 2017 av Freddess Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freddess 1 Postad 14 Juni , 2017 Ett tillägg. Hålet där är inloppet från färskvatten(1). Där inne ser man att någon kant sticker ner och där är det öppet rakt ut till 3&4, uttagen till kyllimporna. Ska det vara blockat där emellan? Eller är det den vägen vattnet ska gå i början innan vattnet blir varmt? För som de verkar nu så går allt vatten den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 14 Juni , 2017 (redigerade) Ser ju ut som ett rosthål, om inte bilden luras. Ska det inte sitta någon mer pryl vid termostaten? Redigerad 14 Juni , 2017 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freddess 1 Postad 14 Juni , 2017 Bilden luras litegrann. Känns mer som att fryspluggen som sitter på ovansidan ska gå hela vägen ner (se bild på röda termostathuset i första inlägget) Känner man där inne i hålet så är det ca 3-5mm tjockt gods. Så ett hål ska det ju vara där, frågan är som sagt om fryspluggen ska gå ändå ner. På den sprängskissen jag skickade med i inlägget i början så ser det ut som om termostaten är vänd åt andra hållet och sitter på insuget. Min termostat sitter en bit in i termostathuset, så jag vet faktiskt inte. Satt inget där när jag flyttade över i alla fall. Sett att andra varianter av termostathus har nån cylindrisk plaströr där som ska träs i. Kan det bli luftfickor i en sån här kylanläggning? Om det skulle bli nån ficka på något vis någonstans i blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 14 Juni , 2017 (redigerade) Hur sitter termostaten fast, verkar inte finnas något som håller den på plats. Normalt sett så kläms den mellan insug och termostathus. Känns ju som den ramla ner, därav min fråga och även på din flödesbild ser det ut som något mer ska vara på plats. Jag har gett det här rådet tidigare här på forat. Gå in på www.boatlife.se finns duktigt folk där som kan svara på dina frågor. Redigerad 14 Juni , 2017 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freddess 1 Postad 14 Juni , 2017 Det sitter en packning bakom termostaten och den sitter fast med en låsring. Googlar jag runt på den typen av termostathus så sitter alla fast likadant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capttellus 5 Postad 14 Juni , 2017 Det ser ut som en fin maskin. Blir nog bra det när det är klart. Läste din kommentar: Citat Spolar jag i ettan manuellt så kommer det vatten i trean och fyran trots termostat sitter kvar. Är just det jag tyckte verkade konstigt. Det ska funka så. När motorn är kall ska vattnet gå rakt igenom och ut med avgaserna. När termostaten öppnar ska det ner i "tvåan" så att säga.... Nedan är inte exakt ditt termostathus men principen är samma. Som du ser är de "vita" pilarna kallvatten och går direkt ut hela tiden sålänge termostaten är stängd. När den öppnar börjar det cirkulera till motorn med. Jag tror inte det är nåt fel på din termostat eller hus eftersom den är kall uppe vid insuget samt att vattnet verkar flöda som det ska. I tillägg är din termostat testad och monterad enl instruktioner. För att vara helt säker på att inte din termostat strular till det på något sätt, så prova att ta bort den helt. Det är inte en ovanlig lösning om man har problem med kylningen. Om du söker vidare i systemet, hur är det med pumpen? Har du nya grejjer i den så som impeller, etc? Prova "prajma" pumpen så du inte har luft där nere, men det är ganska långsökt vill jag tro. Tempgivaren har ju ingen inverkan på kylningen i sig om jag minns rätt, utan är endast en givare. Om du har en enklare IR termometer så kan du kanske mer exakt lokalisera var vattnet flödar och inte. Så länge du inte kokar motorn är det ingen fara utan som vilken kallstart som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freddess 1 Postad 15 Juni , 2017 Ja maskinen blev verkligen jättebra. Nu när den sitter i båten så ser man enbart ventilkåpor och luftfilter. Det va dom timmarna med finish det :-) Fick bort termostaten och där under va det hur fint som helst. Så jag känner att jag kan utesluta termostathuset helt och hållet. Impeller är fin och körd en säsong. Vattnet flödar fint upp till termostathuset så det kan inte vara där. Måste vara något med pumphuset som trycker in vatten i blocket eller någonstans i blocket. Får nog plocka bort det och provspola igen ändå. Ska börja med att testa utan termostat och köra ir mätaren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freddess 1 Postad 20 Juni , 2017 Nu är problemet löst. Tack för all hjälp. Problemet var att jag monterat ihop det fel. Köpt insugspackning till regnumret på astron jag tog motorn ifrån. Det va en insugsmotor och jag har förgasare i båten. När jag bytte till förgasar insuget så va kanalen längst fram stängd i packningen. Innebar alltså att det fanns noll cirkulation i motorn. Bytt till riktig packning så jag va nyss ut och körde båten. Gick som en dröm. Skepp ohoj! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser