Wergis 144 Postad 13 Juni , 2017 Hej på er, vi har ett bekymmer som vi inte kommer tillrätta med. Vid marchfart (20 knop/ 3100 rpm) spottar motorn ur sig glykol ur locket på expansionskärlet. Det kommer inte mycket men det är kladdigt och små droppar då vi kört ett tag. Det förefaller som inge kommer då vi kör långsammare? Förra sommaren hade vi rejäla problem i slutet på säsongen. Då kom det ut ca 0.5 l vid 45 min körning. Sedan dess har vi bytt sötvattenpumpen då den verkade ha gjort sitt. Nu läcker det fortfarande men inte lika mycket. Jag har också lägre nivå i tanken är vad jag haft förut. (I höjde med "kanten" som syns då man öppnar locket). Temperaturen ligger på stadigt 85 gr vid marchfart. Det lilla överströmningsröret fr turbon till nämnda tank är kollad och det är fullt flöde. Jag intervjuade lite folk förra året och fick förslag att det skulle kunna vara topplockspackningen som givit sig och att det går in övertryck i exp.kärlet. Man skulle tydligen kunna mäta ev gasinnehåll i glykolen för att kolla detta? Någon som vet? En annan tanke är hål i vvx men det känns lite långsökt. Då skulle nog rubbet svämma över? Oljan är svart så det finns inga täcken på att vatten tränger in i motorn Vad säger forumets erfarna experter? Hur kan jag gå vidare för att stävja detta kladdiga elände? (De är 10:onde året vi har båten så vi har bra historik på hur den betett sig tidigare). // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 13 Juni , 2017 Har du testat att byta lock??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 13 Juni , 2017 Hej, det har jag faktiskt inte men det borde inte vara det tycker jag? Det är närmare 5 cm mellan lock och nivån i kärlet. Vätskan cirkulerar ju bara runt, dessutom lutar båten bakåt då man kör så avståndet mellan vätska och lock ökar ju. Det känns som att något tryck kommer in och orsakar ett jäkla bubblande i tanken...men det är ju en tanke? // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 13 Juni , 2017 Spricka i toppen? Det hade jag på en AQD40 för 12 år sedan och den motorn betedde sig på samma vis som Din. Till en början. Sprickan blev större och större och tillslut tryckte motorn ut redigt med vatten ur expansionkärlet. Vi tog kompprov på maskinen och diagrammet i MotoMetern bekräftade mina farhågor. Så det slutade med motorbyte. Ut med AQD40 och in med flång ny AD41P-A. AQD40:n renoverades och såldes så småningom och den transporter fortfarande fina laxar i en gammal fin fiskebåt i trä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 13 Juni , 2017 Nivån i behållaren skall ligga på MIN Jag vet många som trott att deras Penta motorer av 40-serien har haft problem likt dig och de fyller på och fyller på medans motor trycker ut. Att ligga på MAX fungerar i regel inte Dock har ni haft båten länge så i detta fallet kanske det inte är så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 13 Juni , 2017 Testa att byta locket, det blir högt tryck i expansionskärlet när det blir varmt och det trycker ut redigt med kylväska om locket inte är tätt även om nivån är låg.. Ett nytt lock kostar max en hundring så det hade jag definitivt kollat först... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 14 Juni , 2017 Ok, det blir nytt lock. Vad är min-nivån? Det finns ingen anvisning i handboken. Jag satt och letade i går men utan resultat. // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser