Pitedavid 0 Postad 13 Juni , 2017 Hej. Har en Maxim 26 med en Lombardini 2204MT. Vad har ni för motortemp på era motorer? När jag varvar ca 2800 håller ca 10-11 knop så ligger motortempen på ca 100 grader. den kokar inte. Kan vara helt OK med tanke på att det är konstant uppförsbacke. I 8 knop har jag ca 80-85 grader. En diesel bil som tex drar en tung husvagn stiger också i temp. Sen enligt Rohdal marin så är inte tempen på panelen (digital) exakt. Däremot litar dom på larmet som har en separat givare och som varnar vid ca 105 grader. Har haft temp på 106-108 utan att den varnar, I fjol så kokade den en gång larmet tjuter vid 105 grader, den digitala tempen visade då 115 grader så den verkar visa för mycket. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 13 Juni , 2017 Jag tycker det verkar lite konstigt att tempen varierar så mycket med lasten. Även om mätaren i panelen skulle visa fel så borde ju variationen stämma. Jag har en mindre Lombardini i min segelbåt, en 1003, och den ligger alltid på 85 grader, oavsett last. Har du kollat så att du har ett bra flöde på sjövattnet? Gjort rent värmeväxlaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 13 Juni , 2017 Hej jag har en Penta TAMD31B med termostater på 80 grader. har din kokat en gång så kan du ju konstatera att det dom sa inte är att lita på. Om den varnar vid 105 gr! är inte det lite sent? kokar väl vid 100! jobbigt hursom att se siffran 100 lysa rött på mätaren! jag skulle nog dels kolla upp temostaten så att den är hel och rätt samt kanske bytt givaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Juni , 2017 Nja nu är ju kylvätska under lite tryck så kokpunkten är ju därmed en bit över 100gr C. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pitedavid 0 Postad 13 Juni , 2017 Den gången den kokade så var det en spricka i kylarlocket så det blev inget tryck. Men med ett trycksatt system så är ju kokpunkten som sagt en bit över 100 gr C. Kan förstå att en mindre motor i en segelbåt inte går upp så högt i temp, det gör inte min heller vid 7-8 knop då det går lätt i vattnet. Men att med en 87 hk motor driva en båt i ca 11 knop går tungt, och då går tempen upp. Hörde nyss med en som kört grävmaskin med liknande motor där låg tempen på dryg 100 gr C vid belastning. Termostaten är bytt. Värmeväxlaren är inte kollad. Men flödet verkar vara helt OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Juni , 2017 Vilket varvtal har du vid 11 knop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Juni , 2017 Kolla även där kylvattnet går in i värmeväxlaren så det inte sitter några gamla impellervingar där sjövattnet går in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pitedavid 0 Postad 14 Juni , 2017 Vid 11 knop 2800-2900. Inga impellervingar, det har jag kollat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser