Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
erik_hoglund

Skvaller för dig som skall köpa plotter

Rekommendera Poster

Skall du köpa plotter kan jag passa på att skvallra lite map framtiden. Först: Det har varit tunnt med prat om C-maps MAX-kort. Jag har testat dem hos handlare och jag är ju inte helt övertygad. Speciellt efterssom den enda plottern som har en högupplöst skärm (inom rimliga priser) är Navman6600 som kan användas, och den är ganska kostsam. Ny korten har ju en del nya funktioner som blinkande fyrar som visa vilken sektor man befinner sig i och fyrkaraktären, men det känns ganska krystat. Det finns en falsk 3-D -funktion som de bör se över. Programmet lutar de platta kortet så att man ser längre. Hopplöst plottrigt och svåranvänt på en skärm som tex Furuno 7000. Nå, till den intressanta delen. Garmins bluechart (tätt följt av Navionics) kommer ge ut kort som inkuderar Hydrographicas detaljkort i Stockholms skärgård. Bluechart är först ut till våren. Detta fällde i varje fall klubban för mitt val av plotter, även om jag blir tvungen att uppdatera till nästa år. Äntligen kan man navigera med plottern i de riktigt svåra områdena. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis köpt en Garmin GPSMap 178C och Bluechart på CD det du skriver låter intressant. För en plotter nybörjare som jag vad bedyder hydri .... mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man Fugawi med PC så har hydrographicas kort funnits att köpa sedan årsskiftet. Och det man ser på datorn är det riktiga sjökortet, ingen digitaliserad kopia. Funkar sååå bra :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut fungerar det utmärkt med Fugawi och BSB-kort, men den dagen man har en båt där en klumpig PC inte får plats på panelen/pulpiten, det regnar eller du har sol rakt på skärmen är det inte så himla kul längre. PC är ett utmärkt alternativ för att se om GPS-navigering är något för dig, men har man en öppen båt är det inget vidare i längden. Dessutom är det billigt på tum skärm, speciellt om man har en PC redan. Har man däremot en stor stängd båt, typ en Targa är det en helt annan femma. Då är PC utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...