proj 0 Postad 12 Juni , 2017 (redigerade) Jag plockade ur en Albin O21 ur en vega för att skruva isär, rengöra och byta packningar. Har lagt tillbaks motorn i båten men får verkligen inte till det här med riktning mot propelleraxeln. Flänsarna nyper liksom fast när jag sätter dom mot varandra (jag måste tvinga ihop dom genom att skruva). När jag sedan lossar på skruvarna och försöker mäta med bladmått finns det inget tydligt mönster i var det glappar. Jag får in bladmåttet på olika ställen beroende på hur jag vrider axeln. Bör jag försöka fila ner kanterna på den inre flänsen så att de kanske inte fastnar lika hårt och försöka igen? Eller finns det någon annan metod för att rikta motorn som inte innebär kontroll mot flänsarna? Funderar på om man kan försöka vrida den med kofot när den snurrar och känna om vibrationerna ökar eller minskar.. Från backslaget ser axeln ut att gå in i någon typ av flexkoppling närmast skrovet. Är det standard på Vegan? Gör det att jag kan nöja mig med en sämre linjering av motor och axel än om den inte funnits där? När jag plockade ur motorn stod den inte på några gummikuddar, utan direkt på mässingsbläck. Borde jag försöka få in någon dämpning under motorfötterna? Många frågor blev det. Hoppas någon har svar. Redigerad 12 Juni , 2017 av proj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Juni , 2017 Sparade du shimsen (mässingsbläcken) och höll ordning på var dom låg och hur många på varje ställe? Få in några gummikuddar under motorn betyder att motorbädden måste byggas om (sänkas) ett arbete som inte är ekonomiskt försvarbart på en Vega. Det du kallar flexkoppling är troligtvis tätningen som förhindrar att havet kommer in i båten längs propelleraxeln. Nej! fila inte sönder axelkopplingen mot backslaget. Nyper kopplingen linjerar inte motor och axel. Det ska inte behövas klämmas ihop med skruvarna, det ska gå att hålla ihop med fingrarna. Lossa tätningen, den slangklammern som sitter närmast propellern, dra fram tätningen med sin slangstump mot motorn, axeln lös mot backslaget. Kila upp axeln så att den ligger mitt i hylsröret med träkilar. Kolla nu hur motorn och axeln lingerar, utan att spänna axeln åt något håll, du ser nu om motorn behöver upp eller ner, åt höger eller vänster. OBS. det är motorn som ska flyttas, axeln är i idealäge. Nej det finns ingen annan metod! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
proj 0 Postad 13 Juni , 2017 Ja shimsen ligger på samma ställe som tidigare. Har inga planer på att sätta in gummikuddar om det inte ska finnas några på Vega. Hylsröret antar jag är det som jag ser om jag drar fram tätningen mot backslaget? Det som propelleraxeln passerar genom? På sättet som du beskriver antar jag att jag låter backslaget sitta kvar på motorblocket, lossar flänsarna och kollar glappet mellan dem genom inspektionsluckorna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Juni , 2017 Bra att du inte blandat ihop shimsen de har lite olika tjocklek. Att ha dom på samma ställe som tidigare ger ett bra utgångsläge för uppriktningen. Ja det är hylsröret. Ja jag har nog inte varit tillräckligt tydlig, Backslag och motor ska vara ihopmonterad som en enhet under uppriktningen. Propelleraxeln med medbringare (klumpen längst fram på axeln) lös från backslaget. Det är på skarven mellan denna denna "klumpen" och motsvarande "klump" som sitter på backslaget du ska lägga din energi, i denna skarv ska de två "klumparna linjera både i höjd och slda, men också i vinkel dvs det är mellan "klumparna" du ska kolla med bladmåttet, 0,1 millimeter ska inte gå in någonstans i skarven mellan flänsarna ("klumparna") Är springan för stor på översidan (bladmåttet går in) behövs mer shims i framkanten och tvärt om, och hela tiden får man hålla koll så att inte motor och backslaget kommer för högt eller lågt i förhållande till axeln. Allt detta utförs på utsidan av motor/backslag, inspektionsluckorna har inget med detta att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser