Gå till innehåll
fredag 11 april 2025
jarle

aq170 b30 har noen erfaringer er det søppel??

Rekommendera Poster

hei er det noen som har gode erfaringer med b30 aq170 rekkesekser i båt???? jeg har en scand 24 som det sitter en ødlagt sekser, har kommet over en strøken nesten fabriksny komplett motor gått 400 timer BILLIG men vet ikke om jeg tør sette inn bensinseksern, vurderer dieselmotor men di er svindyre! hører at topper og toppakninger går hele tiden på bensinsekseren, har kjørt mye b20 og disse holder og dem kan jeg skru på så send en mail eller skriv om erfaringer????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei B30 er ingen dålig motor. Något känsligare än B20 och ganska törstig. Annars är den i mitt tycke lättmekad och det går än så länge bra att få tag på billiga delar. Diesel är trevligt, men tyvärr börjar dieselpriserna bli höga. De är dyra att köpa och installera samt de kräver mycket mer arbete med bullerdämpning osv. Man kan köpa mycket, mycket bensin för mellanskillnaden i inköp och installation:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jarle

ok....... det er vel kansje alle di som feiler og ikke kan skru man alltid hører om??? men hva er tørst i forhold til en b20??? det er jo en og halv b20 motor he he.... kansje bruker den ca en og halv ganger mer bensin og??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv kört B30 och menar det är en dålig motorkonstruktion. Den är törstigare än en 200hp V6:a. Den långa kamaxeln är bara lagrad på 3 ställen, detta leder till svängningar. Dessutom har den ett konstruktionsfel i kylningen, -det blir en luftficka längst bak på topplocket som aldrig går bort med ständig överhettning som följd. Detta fel kan avhjälpas med att man borrar ett hål, sätter i ett mässingsrör med en slang på och släpper ut som ett skvallerrör. Mitt råd... -satsa på en modernare motor.. En dyr diesel höjer ofta andrahandsvärdet motsvarande och det blir lättare att sälja då den dagen kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jarle

ok......men vi snakker om en helt strøken fabriksny gått 300 timer....... intresant tanke det med og borre et hull og sette i et rør.....har du et bilde/tegning av dette??? men ellers??? det var om motorene holdt holder toppakningene og toppene??? det er det jeg har hørt mest negativt om ellers er det vel en grei motor?? b30 må jeg gi 8000 for og en diesel md40 koster 40-60000 så jeg kan kjøre mye for mellomlegget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...