Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
walidf

Startmotor till Faryman a40?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej - första inlägget. Kul att vara här!

Jag har en Compis 28 som jag nyligen köpte, och i den finns en Faryman A40 inombordare, en dieselmotor. Märkte efter ett litet tag att startmotorn behövde bytas då den inte ville starta igång motorn. Öppnade upp den och testade solenoiden och även själva startmotorn i sig - allt var kass! Behöver alltså nu byta ut startmotorn, vilket är en Bosch.

Hade ju vart alldeles strålande om det gick att byta ut den mot någon gammal, billig, begagnad. Finns ju lite nya alternativ här och där på nätet, men dom går ju oftast för 3-5.000 kr vilket jag är väldigt osugen att lägga.

Här ser jag ju en som verkar passa: http://www.x-parts.se/startmotor-farymann/33878-0

Har någon här någon idé om vart jag kan vända mig för ett billigt och fungerande alternativ? Kan tillägga att jag bor i Göteborg.

Tack!

Mvh,
W.

Redigerad av walidf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade problem med startmotor till Farymann, besökte Start&Generator i Sickla och köpte ny solenoid. Fortfarande problem, köpte nya lager för några kronor (10:-?) och satte i. Problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm kanske är något att titta på. Vad kostade den nya solenoiden till den?

W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan får jag faktiskt inte ihop startmotorn igen. Är ju de där 4 piggarna man måste trycka in för att få igenom själva drevaxeln rätt - verkar som man måste ha något verktyg för att sätta in allting igen. Hade ju vart grymt att lämna in den någonstans och få den fixad för en OK peng.

W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att pussla ihop den utan verktyg fast man önskar sig en hand eller två till. Möjligen lossade jag några av kolen. För att byta lagren fick jag bygga en press av en domkraft, några stänger och plankstumpar. Priset för solenoiden minns jag inte.

Var håller du till? Sthlmstrakten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår. Typ.

Tyvärr så bor jag ju faktiskt utefter västkusten. Göteborg. Hade vart fint att besöka dessa Start&Gen i Sickla, men en km eller två för långt bort känner jag. Borde finnas något bra härikring också känns det som.

Mvh,
W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, startmotorer är ju inte ovanliga precis. Gissar att det är en Bosch så om du noterar typbeteckningen kan det nog inte vara så svårt att hitta. Om du ska skruva mer på motorn så har jag hittat en PDF med verkstadshandboken, antagligen från tiden när Farymann ägdes av Briggs & Stratton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska notera ner allt och höra med folk runt i hamnen här och se om de vet något ställe jag kan gå till med startmotorn (båten ligger och gungar i Bjöla Marina, Näsets Båthamn i Västra Göteborg).

Hade gärna pillat vidare med den själv, men jag tror att det är för mycket pill för mig för att fixa den självhändigt. Såg även några kulor från kullager (trodde inte ens det var kullager utan bara glidlager) inne i startmotorhuset - möjligen inne i ankaret då? Jag vet inte. Ska höra mig för.

Därför jag hör här i forumet också!

Tar gärna emot PDF:en. Jag har ju manual för A40n som jag refererar till då och då när jag mekar med motorn.

W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blir inte sams med nya MG, men googla Farymann repair manual så får du träff på pdf:en direkt

Företaget finns för övrigt kvar, hemsida farymann.de. Jag mailade dem för några år sedan med en fråga när jag skulle byta packbox på kamaxeln, och fick svar nästa dag.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...