Gualof 1 Postad 11 Juni , 2017 Skulle sjösätta o provstarta i baljan först,men ingen kylning.kommer bara ut nån droppe ibland.öppnat oljekylaren o rensat,krafsat lite i limpan va man kommer åt,men inget ändå.ska man lufta nånstans eller annat trick för att få igång det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 11 Juni , 2017 Nr 1. Är impellern hel? Nr 2. Hur mycket vatten har du i baljan? Nr 3. Har du sjövattenfilter, om ja är locket tätt. Och nej man behöver inte lufta någonstans. Jag förmodar att du har ett 290 drev. Brukar funka bättre om man lossar slangen på svanhalsen innanför skölden och skarvar slangen, en 25 liters dunk på badbryggan ner med slangen där så pumpen får suga själv, och fyll på dunken vartefter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gualof 1 Postad 11 Juni , 2017 Impellern är hel,vatten finns ovanför insugsgallerna.locket är tätt.är 280 drev.kan man lossa insugsslang kanske vid motorn,enklare,o spola tryck med slang?för att se om det finns flöde?funkar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 11 Juni , 2017 Även om du tror att locket är tätt så kolla det igen, behövs inte mycket tjuvluft för att pumpen ska förlora sugkraft. Du måste upp högre med vattennivån än strax över intagen. Därför funkar det bättre med slang o dunk då dunken kommer högre än drevet på badbryggan (om du nu har badbrygga) Sätta tryck på sugsidan kanske inte är så lämpligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gualof 1 Postad 11 Juni , 2017 Vet inte hur man kollar locket,men gummit ser bra ut o sitter ju hårt.har badbrygga o ska prova det då,men brukar ju funka i baljan också,är ju lite bökigt o lossa slangen vid svanhalsen.men får väl göra så o skarva på nåt där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 11 Juni , 2017 Har det funkat med balja tidigare och du gör lika som tidigare så kan det ju vara något som tackat för kaffet. Har du nyligen bytt impeller? Kan vara problem ibland att få den att ta vatten. Jag kör ju med dunkmetoden, har alltid gjort det (senast idag då vi körde igång en släktings aq 151:a), och när pumpen varit öppen brukar jag hålla upp slangen och fylla den med vatten. Köra lite på starten fylla igen några gånger, dvs man primar pumpen lite. Sedan har det bara varit att stoppa ner slangen i dunken och starta, flödet kommer igång direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gualof 1 Postad 11 Juni , 2017 Nej,inte bytt impeller,men den är frisk.pumpen öppen?är locket av går det ju inte o fylla den.men ska ta o prova den dunkmetoden då.lite rädd för att det är stopp i avgaslimpan.krafsat lite där o blåst med trycklyft o det kommer ju rostflagor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gualof 1 Postad 13 Juni , 2017 Fick igång kylning till slut,i baljan,kan man kanske hälla i nåt som löser upp lite rost o avlagringar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 13 Juni , 2017 Se till att mellanväggen i limpan är kvar, sitter precis i utloppet. Rostar den bort så kommer frätskador på 4:e avgasporten som ett brev på posten. Kan sluta med ett toppbyte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gualof 1 Postad 13 Juni , 2017 Ojdå,o hur kollar man det enklast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 14 Juni , 2017 Tyvärr måste man ta bort limpan, tror inte det går att få bort gummibälgen mellan limpa sköldavgasrör annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser