ChristoferT 0 Postad 10 Juni , 2017 Hej, just köpt en båt med Defa BG201 installerat. Allt funkade fint tills idag då nu det verkar som om Defa enheten lagt av och då hindrar motorn från att starta =/ Så han köra båten säkert... 30 minuter efter köp innan den vägrar starta igen.. Har alla fjärrkontroller, koder, papper osv men mitt problem verkar vara (från min egen felsökning) att den inte verkar ta emot signalen från fjärrkontrollerna. Inte heller den "lilla vita enheten" som sitter monterad på själva motorn verkar fungera längre.. den röda dioden blinkar inte längre och när jag försöker att manuellt trycka koden på den gula knappen på den vita enheten, så händer inget. Inget ljus, ingenting.. och motorn startar inte. Tips på vad jag kan göra? Den är 5 år så gissar garanti inte gäller. Kan man ringa ut support, montera bort skiten eller vad? Känns hyfsat jobbigt bogsera till en annan hamn för att lyfta upp båten på trailer osv när vi sjösatte den för mindre än en vecka sen =( Tacksam för tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 Juni , 2017 Larm som inte tar emot signaler från fjärrkontrollen måste man "para" nej, det har inte med nativitet att göra, utan enheten måste lära sig känna igen fjärrkontrollens signalkod. Den senaste tiden har jag fått göra detta på två olika enheter, garageportsöppnaren och båtlarmet, i båda fallen hade fjärrkontrollerna blivit spänningslösa då batteriet togs ur och byttes. Läs i din bruksanvisning hur du genomför en parning! .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristoferT 0 Postad 10 Juni , 2017 Japp, har redan försökt det men dessvärre är den enheten som sitter monterad på båtmotorn, dvs den trådarna enheten som har knappen för att programmera en ny fjärr helt död. Ingen reaktion alls när man trycker och försöker använda sig av koden. Dioden är också helt död så man kan inte fysiskt se om Defa är aktiverat eller inte men man hör på tändningen att det nog mest troligt ligger en elektronisk brytare emellan och stoppar tändningen.. Fjärrkontrollerna borde fungera precis som vanligt då de fungerade igår när vi körde den till brygga.. men idag var systemet som helt dött. Batteri finns och allt annat verkar funka. Misstänkte först död man greppet men det verkar fungera som det skall. Båda fjärr har batteri och de lyser när man trycker på dem. En av fjärrkontrollerna är parad till huvudenheten men ny så den har definitivt batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 11 Juni , 2017 (redigerade) Hej! Det är väl en utombordare du har. 1, Har du tändningsström så mätare och varningslampor lyser, då har du ström till motorn. troligtvis så sitter säkringen till startspärren på motorn någonstans. Det brukar vara en flatstiftssäkring modell häng säkring som är svart med lock. Om den inte är på motorn så är den vid batteriet förhoppningsvis. 2, Har du ingen tändningsström så får troligtvis inte motorn någon ström, så leta felet mellan batteri och motor, kanske fel på huvudbrytare om sådan finnes. Eller som det brukar vara det är något helt annat fel än vad jag gissar!! Mäta är att veta! Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.båtelektriker.se Redigerad 11 Juni , 2017 av batelektriker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristoferT 0 Postad 11 Juni , 2017 (redigerade) 56 minuter sedan, batelektriker säger: Hej! Det är väl en utombordare du har. 1, Har du tändningsström så mätare och varningslampor lyser, då har du ström till motorn. troligtvis så sitter säkringen till startspärren på motorn någonstans. Det brukar vara en flatstiftssäkring modell häng säkring som är svart med lock. Om den inte är på motorn så är den vid batteriet förhoppningsvis. 2, Har du ingen tändningsström så får troligtvis inte motorn någon ström, så leta felet mellan batteri och motor, kanske fel på huvudbrytare om sådan finnes. Eller som det brukar vara det är något helt annat fel än vad jag gissar!! Mäta är att veta! Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.båtelektriker.se Toppen, tack! Jag skall kolla efter fler säkringar, men har kollat de som är till motorn och de är hela. Har även rätt spänning till motorn, alla mätare visar rätt osv.. så var inne på att Defa enheten kanske hade en egen säkring, det tolkar jag ditt tips som också? För min Suzuki-motor (utombords DF140) hade bara två säkringar i sin säkringslåda och båda var hela. Redigerad 11 Juni , 2017 av ChristoferT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 11 Juni , 2017 Hej! Kan vara kluriga att hitta!!!! Kommer det en tunn 2 ledad kabel till batteriet så kanske det är spänningsmatningen från batteri till defa. För det mesta tar man spänningen i motorn till defa, så lätta på lite plastlock osv, / Kurre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristoferT 0 Postad 12 Juni , 2017 Fått svar av varvet som monterat det att detta brukar strula.. så deras rekommendation var att bogsera båten, lyfta på trailer och sen köra bort den så kunde de montera bort Defa systemet på några veckor.. så minst sagt bittert då jag hunnit köra båten "kanske" 10 minuter sen jag köpte den.. Som tilläggsinfo så monteras inte detta system längre på Suzuki-motorerna i alla fall enligt varvet just på grund av dessa problem. Om någon vänlig själ sitter på monteringsuppgifterna så jag har en möjlighet att försöka lösa det själv skulle jag verkligen uppskatta det. Har som sagt alla papper osv om någon känner sig osäker på mitt ägarskap så kan jag uppvisa detta i PM. Har byggt en drös av motorcyklar genom åren så ser inga problem med att själv lösa detta men vore gött med någon form av instruktion istället för att bara följa diodens kablar till enheten.. framförallt slipper jag bogsera skiten till närmaste hamn med ramp/kran för att få upp båten igen =/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
condmaster 15 Postad 12 Juni , 2017 13 minuter sedan, ChristoferT säger: Om någon vänlig själ sitter på monteringsuppgifterna så jag har en möjlighet att försöka lösa det själv skulle jag verkligen uppskatta det. Har som sagt alla papper osv om någon känner sig osäker på mitt ägarskap så kan jag uppvisa detta i PM. Du har PM! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrJones67 0 Postad 7 Juli , 2019 Hej, jag har exakt samma problem. Fanns det en lösning? @condmaster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
condmaster 15 Postad 8 Juli , 2019 21 timmar sedan skrev MrJones67: Hej, jag har exakt samma problem. Fanns det en lösning? @condmaster Du har PM! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard67 0 Postad 25 Juli , 2019 2019-07-08 vid 07:34 skrev condmaster: Du har PM! Hej Exakt samma problem hände nu mig idag och fick bogseras hem. Köpte båten begagnad för 3 veckor sedan så det är väldigt irriterande. Helt död motor och ingen reaktion från den lilla knappdosan på motorn. Full ström till trim och huvudström in i motorn samt övrigt. Känner starkt bara för att demontera Defa och emottager tacksamt lösning på detta om ni kan hjälpa TACK! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seaisfun 0 Postad 21 April , 2020 Bäste Condmaster! Vore toppen om du kan skicka ditt pm till mig också! Jag ska tillbringa hela helgen tillsammans med en Defa BG201. Jag har ett kopplingsschema men skulle behöva alla tips. Stort TACK! BG201-Mercury-F115-ELPT-EFI-06-A.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jande284 0 Postad 7 Juni , 2020 Hej, jag har råkat ut för samma sak, skulle uppskatta om det gick att ta del av lösningen ni sitter på och kopplingsschema. Har en Mercury Optimax 75 2007 och pinkodsdisplayen är helt död. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_P 0 Postad 23 Juni , 2020 (redigerade) Hej, Jag har kanske samma problem som ovanstående då jag efter startbatteribyte inte får igång min motor. Håller på med felsökning och hittade en BG201 där de enda kablarna som var inkopplade var till plus och minus på motorn. Kan jag anse att den inte är orsaken till att jag ej får ström till reglage/tändning? Ska det vara fler delar monterade än den del jag hittat se bild. Har även nån diod på kåpan men den är ej ansluten? (ingen kabel) Redigerad 23 Juni , 2020 av Johan_P Notifikation Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 25 Juni , 2020 alla kablar som kommer från BG201 är svarta och numrerade dom klipper man bort för att inte tjuven ska veta vart dom går kolla så att röda dioden i fjärren lyser när du trycker jag skulle tro att BG201 inte får ström om märkningen är kvar kolla så att nummer 1, 2 och 3 sitter ordentligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KarlPedal 1 Postad 2 Juli , 2020 Jag har en styrpulpetbåt med Mercury 60 EFI från 2007 med en DEFA BG201 startspärr som slutat fungera. Fjärrkontrollen är död, lysdioden i fjärrkontrollen tänds inte. Jag kan starta motorn om jag knappar in koden via den lilla knappen bredvid lysdioden på motorn. Är det någon som vet hur jag kan koppla bort startspärren? Det var nog bra med startspärr när motorn var ny men nu skapar den bara problem. Tacksam för hjälp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jande284 0 Postad 3 Juli , 2020 Jag lämnade in båt/motor för att plocka bort startspärren, de tog en dryg tusenlapp för jobbet. Ville ha jobet gjort av firma utifall det skulle bli några problem framöver. DEFA själva rekommenderade att ta bort den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mibo 0 Postad 13 Juli , 2020 Har också problem i en båt som vi nyligen köpt begagnad. Det är en mercury 90 från 2003. Dioden blinkar och koden fungerar. Men varannan dag funkar inte fjärrkontrollerna. Misstänkte först batterierna men känns inte så troligt att 2 st strular samtidigt och funkar varannan dag. Så det känns mer som mottagaren. Någon som har en bra idé om vad det kan bero på? Funderar på att montera bort det men har inte hittat någon firma i närheten som kan göra detta snabbt. Har någon en bra vägledning hur detta görs tar jag tacksamt emot den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 26 Juli , 2020 (redigerade) 2020-07-02 vid 22:39 skrev KarlPedal: Jag har en styrpulpetbåt med Mercury 60 EFI från 2007 med en DEFA BG201 startspärr som slutat fungera. Fjärrkontrollen är död, lysdioden i fjärrkontrollen tänds inte. Jag kan starta motorn om jag knappar in koden via den lilla knappen bredvid lysdioden på motorn. Är det någon som vet hur jag kan koppla bort startspärren? Det var nog bra med startspärr när motorn var ny men nu skapar den bara problem. Tacksam för hjälp. byt batteri i kontrollen använd bara en vanlig 2032 batteri jag monterade min för 10årsen och den fungerar fortfarande om det är den högra ni har så kan det vara själva blåaknappen finns en liten "vårta" på insidan som kanske är sliten då når den inte ner till den vita knappen testa bara trycka med en penna eller nått på den vita knappen det löste jag med en liten minidroppe av smältlim den högra är nyare OM ni fortfarande vill koppla bort be dom bara koppla bort spärrfunktionerna dioden kan sitta kvar och blinka fortfarande så slipper man tjuven kanske lycka till Redigerad 26 Juli , 2020 av 2HOT4U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mbox 0 Postad 11 Augusti , 2020 Jag vill tacka för all hjälp jag fått genom att läsa ett flertal trådar kring BG201 i detta forum. Efter batteribyte i min fjärr (blåa droppen) så trodde jag att strulet skulle vara borta, men icke. Efter mycket hård ägandeskapskontroll från Defa så kunde jag få ut en PIN-kod till startspärren (vilket jag inte fått med från förra ägaren) och därmed programmera en ny fjärr (DCG 600299). Nu peppar peppar verkar det fungera klockrent igen. De flesta verkar tycka att det inte finns så stor mening med en startspärr då många kommentarer är ”montera bort skiten”. Försäkringsbolaget hade heller ingen nedsättning av premien för startspärr utan stöldmärkning och gps-tracker var det enda som gav en billigare premie. Personligen känner jag mig dock lite tryggare med att ingen småbuse kan komma med en bultsax och eget tändningslås när jag landat en natt i en gästhamn. De stora busarna tar nog hem motorn hur som, men hem till dem kommer jag nog inte åka och knacka på om jag kan se var min gps-tracker är (tror tyvärr inte att polisen gör det heller). Nu fortsätter jag att hålla tummarna för att min BG201 ska funka klockrent i 14 år till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyHagberg 0 Postad 17 Augusti , 2020 Hej! Vad krävde Defa för bevis? Jag har typ samma strul som alla ni andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mbox 0 Postad 18 Augusti , 2020 Hej Conny, Vi verkar ha lite olika problem här på forumet men om dioden på motorn lyser/blinkar så är det iaf liv i huvudenheten och kod kan användas att slå av startspärren eller programmera nya fjärrkontroller. Kontakta Defa så hjälper de dig. I mitt tycke var de hjälpsamma och snabba med sin service. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marcushag 0 Postad 31 Juli , 2021 2017-06-12 vid 11:00 skrev condmaster: Du har PM! Du har möjligtvis inte kopplingsuppgifter att skicka mig. Misstänker att mitt defa att kasst och blockerar bränslepump/insprutning. Mvh Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Augusti , 2021 Flottiljamiral, Jaså det går byta batteriet i en BG201 (eller BG200) i den blå droppformade kodsändaren med den stora runda tryckknappen på. Jag har bytt kodsändare en gång sen 2003 och den jag använder f.n. har jag haft sen 2008 dvs i 13 år utan problem. Men skall nog byta batteri eller byta till nyare kodsändare (har redan skaffat en DCG 600299 fjärrkontroll). I bruksanvisningen till BG201 eller BG200 står det:Batteri: För att garantera att sändaren är vattentät är batteriet inte utbytbart. Vid normalt bruk är sändarens batterilivslängd 5-10 år. Så batteriet är utbytbart då i kodsändaren (fast den blir kanske inte vattentät om man bryter förseglingen?) För mig har BG200 (kallades Nautilock förr) fjärrkontrollen (kodsändaren) funkat i 13 år. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
condmaster 15 Postad 2 Augusti , 2021 2021-07-31 vid 12:54 skrev Marcushag: Du har möjligtvis inte kopplingsuppgifter att skicka mig. Misstänker att mitt defa att kasst och blockerar bränslepump/insprutning. Mvh Marcus Du har PM! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyHagberg 0 Postad 2 Augusti , 2021 DEFA BG 201 Installationsvägledning-1-1.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haek 0 Postad 10 Juli , 2023 Hej, har problem med BG201. Tror batteriet är slut i fjärrkontrollen, kodpanelen är söndervittrad och jag saknar kod. Motorn är en Mercury 50hk från 2009 och jag tror vi är tredje ägare. någon som vet hur jag kopplar bort startspärren. har båten på en ö i skärgården och inte möjlighet att köra den något varv. @condmaster verkar ha en lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 10 Juli , 2023 55 minuter sedan skrev Haek: Hej, har problem med BG201. Tror batteriet är slut i fjärrkontrollen, kodpanelen är söndervittrad och jag saknar kod. Motorn är en Mercury 50hk från 2009 och jag tror vi är tredje ägare. någon som vet hur jag kopplar bort startspärren. har båten på en ö i skärgården och inte möjlighet att köra den något varv. @condmaster verkar ha en lösning? Annars har du ju kopplingsschemat i ConnyHagbergs's inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haek 0 Postad 10 Juli , 2023 Jag såg det. Men är det bara att koppla ur alla kablarna från Defan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marcushag 0 Postad 10 Juli , 2023 Det går fint att öppna fjärren och byta batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser