Trissorange 0 Postad 18 Maj , 2005 Hej Det är så att jag köpte min magnum år 2001. Båten var rätt sliten och saknade alla de bekvämligheter som de flesta båtar har. Nu rustar jag och uppgraderar den för varje år efter hur mycket plomboken tillåter vilket är kul. Men jag stöter på massa saker hela tiden som man funderar hur vissa saker är orginal monterade på båten. Nu har mina funderingar kommit till hur friskvatten/avlopps tankarna är monterade och vart de sitter i båten vid en orginal montering på magnumen. Någon som vet hur och var de skall sitta???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 19 Maj , 2005 Den lämpligaste placeringen av färskvattentank eller säck är under förpiken för att få bättre balans i båten. (mindre vatten i sittbrunnen vid segling) En trekantig vattensäck på 75-100 liter är vanligt. Plasta ett lågt skott tvärs framför batteriutrymmet och lägg ett tillskuret liggunderlag under säcken för att skydda denna från slitage. På detta vis så rör den sig minimalt under segling. Montera en påfyllningsanslutning vid skottet på däcket och dra ner passande slang till vattensäcken. Avloppstank är nog inte så vanligt på denna båten, Ett utlopp under vattenlinjen för diskvattnet är nog det vanligaste. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 24 Maj , 2005 Min vattensäck sprang läck ifjol (det får plats mycket vatten i en säck....). Har tillverkat en rostfri tank med v-formad botten,den passar precis framför öppningshålet i förpiken.Det går alltså att trä ned tanken genom hålet, skjuta den framåt,in under förpiken.Volymen är 50 liter. Påfyllning via däcket fanns ju sedan tidigare. SvenA tänker tankar om vattentankar.. :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 25 Maj , 2005 Var på däcket sitter era påfyllnings anslutningar(däcksförstuvningar) och vilken väg har ni dragit påfyllningsslangen?? Skall en vattensäck ligga med anslutningarna uppåt eller ned mot skrovet för att urrinningen skall fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 25 Maj , 2005 Påfyllningen sitter i min båt på styrbordsidan. Slangen kommer ned ur däcket precis förom skottet mot förpiken, är dragen framför detsamma inne i hörnet ned via förvaringslådantill förpiken. Stör inte alls, då slangen inte syns från salongen. Min gamla vattensäck var placerad med utloppet akerut, ned mot kölsvinet. SvenA ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Maj , 2005 [KUR] Skall en vattensäck ligga med anslutningarna uppåt eller ned mot skrovet för att urrinningen skall fungera?[/KUR] Uppåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 26 Maj , 2005 Tackar för alla svar :-) Så nu vet jag hur allt med vattenförsörjningen skall lösas och hur säcken skall ligga. Gäller nog att hålla tungan rätt i munnen när man borrar hål i däcket för däcksförstuvningen så inte styrkan i däcket där vantfästet sitter blir för svagt. Men det löser sig nog kanske :-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 29 Maj , 2005 Så här är vattenintaget placerat på min Magnum. SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 29 Maj , 2005 Hejigen :-) Jag var ute till hamnen igår och borrade hål för bordsförstuvningen. Det utlovades ju fint väder så jag tänkte passa på att få det gjort. Men som vanligt blev det regn skurar så jag fick borra i etapper. Likt en grävling pila ur min håla för att borra innan regnet började igen och sedan tillbaks. Jag lyckades med att få klart på däcksförstuvningen monteringen och den hamnade ungefär på samma plats som SvenA har sin så jag är nöjd. Nu återstår bara problemet med att få bort kladdet från tätmassan som hamnade lite här o där som det brukar. Var inne på en färghandel och de rekommenderade aciton men jag vet inte det jag för det verkar lite väl starkt :-/ . Vad biter igentligen på den där elendiga tätningsmassan???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
furioso 0 Postad 30 Maj , 2005 Jag har använt lacknafta på Biltemas polyuretanbaserade tätningsmassa. En kompis har rekommenderat etylacetat för silikon (som jag nyss har lärt mig inte är så bra att ha på båtar, se tråd Ruttet däck?). Lycka till /Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 30 Maj , 2005 Tack för tippset :-) Jag skall testa lacknafta för jag med använde tätningsmassan från Biltema så det bör funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
furioso 0 Postad 31 Maj , 2005 Det fungerade iaf innan den stelnat/härdat. Du kan väl berätta om det fungerar även efter härdning. /Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 31 Maj , 2005 Jag kom just hem efter att ha vart ute vid båten och jobbat lite. Testade att ta bort tätningsmassan med lacknafta efter det härdat. Det funkade bra fast man fick ju gno lite mer när det härdat men det gick att få bort det så jag är nöjd. Skönt att slippa använda aciton eller andra aggresivare lösningsmedel :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
furioso 0 Postad 1 Juni , 2005 Grymt bra! Tack för rapporten /Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 17 Juni , 2005 Hej igen Ville bara berätta att mitt nya vattensystem är klart och jag är väldigt nöjd med det. Jag installerade en vattensäck på 120L i förpiken på båten och drog nya vattenledningar med tillhörande pumpar. Däcks förstuvningen blev med lyckad men den jobbigaste delen var nog att dra påfyllnads slangen till vattensäcken för den var inte så lätt att böja vid alla små krumbukter under vägen fram till säcken. Tror inte jag skall fylla säcken helt full för den blev nog i storsta laget för är den helt full känns båten lite väl framtung som får motorn att komma lite väl högt i vattnet men jag skall pröva mig fram till rätt nivå för min båt. Hjärtligt tack till er alla som hjälp mig med att lösa de problem jag stött på under arbetets gång och med monterings anvisningar som skulle tagit längre tid att fundera ut själv om inte den här sidan funnits :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser