Orvar2 0 Postad 10 Juni , 2017 Hej!Har en Sjögren 69 med en Yanmar YSB12 där motorn sitter i ett utrymme där vatten inte kan ha runnit in från kölsvinet. Det ligger alltid lite vatten, uppskattningsvis en liter, under motorn. Vattnet är smutsigt, lite sotfärgat. Har ingen aning om var det kommer ifrån, hittar inga läckande slangar eller liknande! Vad är normalt om man har en läckande vakuumventil? Eller kan det på något vis vara kondensvatten, men känns som att det är lite för mycket för det. Om nån har några erfarenheter eller tips så emottages dessa tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 10 Juni , 2017 (redigerade) Jag brukar faktiskt smaka på sådant vatten. Man får en hint om det snakar; salt, glykol, diesel, olja... På båtar jag har och haft här det kommit några droppar ur sjövattenpumpen, antingen har den varit hlet kass eller så har bara packningen innaför locket läckt litet. Men om vattnet är sotigt är det ju lätt att tro at det kommer från avgaskröken. Men jag har aldig haft någon Yanmar. ... Redigerad 10 Juni , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 10 Juni , 2017 Jag fick altid in vatten när jag körde motor. Bytte packningar i impellerpump. Det blev torrt... fast ibland kom det insotigt vatten.. Trstade vacuumventilen som funkade.. å höll på..å ibland kom det in.. Hängde tomflaska på vacuumventilslangen.. och jo där kom det ibland. Satte dit en backventil från en gammal spolvätskepump.. nu är det torrt.. plus lätt att checka om ventilen funkar.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 10 Juni , 2017 Haha har funderat på att smaka på det men inte haft mage att gå från tanke till handling, borde kanske göra det Här verkar det snarare som att vattnet kommer när motorn inte är igång. Men kranen till färskvattenintaget är stängd. Ja, att vattnet är sotigt skulle kanske kunna vara skit det samlat upp i utrymmet också, vet faktiskt inte. Får försöka leta mig fram till källan. Tackar för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 10 Juni , 2017 Har letat efter läcka i företaget år, misstänkte propelleraxelhylsan och kämpade med att täta den utifrån. Upptäckte droppar under sjövattenpumpen i pentryt, äntligen! Bytte pumpen, men det fortsatte komma in vatten. Smakade på vattnet, sötvatten! Även sötvattenpumpen läckte, fixade det, skönt nu är problemet löst! Men det läckte fortfarande, tankanslutningen! Fixade det, nu är det i alla fall klart. Nästan, läcker när det regnar. Förstagsinfästningen. Fixade det också så nu är det torrt. Tror jag. En annan gång hittade jag lite vatten och svarta prickar i motorrummet. Hål i avgaskröken, blir snabbt värre. Åtgärdas omgående, sot är svårsanerat. Man saknar aldrig sysselsättning som båtägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 10 Juni , 2017 Lite sot i motorrummet en gång visade sig vara partiklar från vattenpumpsremmen eftersom remskivorna inte var perfekt linjerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser