Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
ChristerN

Vit rök från Eber D4

Rekommendera Poster

Andra helgen ute i båten i år. När jag startade min värmare förra fredagen så rök den mer än den gjort tidigare. Samma sak idag. Rejält med vit/grå rök i samband med uppstarten. När den sedan kommer igång efter ca tre minuter så syns ingen rök och den går som en klocka i övrigt.

Andra dagen (lördagen förra helgen) rök den inte alls under uppstarten.

Vad beror detta på?

Samlas det fukt i värmaren som blandas med avgaserna och bildar den vita/gråa röken under uppstartsfasen? Blåste ju en del i veckan som gick. Kan det var därför?

Eller är det något annat fel?

Kan tillägga att värmaren är 7 år gammal och jag har rejält med batterikapacitet och trots hög strömförbrukning under uppstarten så går inte spänningen ner märkbart i batteribanken.

Är det bara för att det är vår och fuktigt?

Skulle inte vilja röka ner framtida grannar i en gästhamn under sommaren.

Tacksam för lite tips.

(Och just nu gjorde Sverige segermålet mot Frankrike i VM-kvalet!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag fick ett sånt problem/fel på min D4 för några år sedan, det kom bara vit rök ur värmaren. Felet avhjälptes med att öppna höljet och rengöra/rensa ett litet lufthål vid glödstaven. Det måste komma in syre där vid uppstarten, annars kokar bara dieseln, det blir ingen antändning.

Punkt 19 i felsökningsregistret- För låg tändenergi

Kontrollera glödstaven - Om OK

-Kontrollera och rensa lufthålet vid glödstiftsstosen.

Hoppas du får till den, det är ju skönt med en fungerande värmare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte Eber alls, men vit rök brukar väl tyda på vattenånga? Kan det regna/stänka in vatten via t ex skorstenen som sedan kokar bort..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har samma fenomen på vår Ardic 91D. Var i kontakt med en erkänt duktig ÅF som menade på att det kan tyda på vatten i dieseltanken och rekommenderade att lägga i någon liter eller två av en tillsats som heter Omega 992.

Båten har stått i varmhall med drygt halvfull tank i vinter. Skall kolla lite närmare på det men jag vill nog be honom undersöka värmaren lite mer innan jag experimenterar med tillsatser i tanken. Har alltid varit lite avigt inställd till sådant. Vet inte varför men...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har samma fenomen på vår Ardic 91D. Var i kontakt med en erkänt duktig ÅF som menade på att det kan tyda på vatten i dieseltanken och rekommenderade att lägga i någon liter eller två av en tillsats som heter Omega 992.

Båten har stått i varmhall med drygt halvfull tank i vinter. Skall kolla lite närmare på det men jag vill nog be honom undersöka värmaren lite mer innan jag experimenterar med tillsatser i tanken. Har alltid varit lite avigt inställd till sådant. Vet inte varför men...

"En liter eller två Omega 992"

Finns nog bättre användningsområde för den tusenlappen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får väl anse att lite rök vid uppstart av värmaren hör till det normala, speciellt om den inte varit igång uner lite längre tid.

Vill minnas att en tillverkare rekomenderar att man kör deras värmare en gång i månaden året runt bara för att säkerställa problemfril drift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får väl anse att lite rök vid uppstart av värmaren hör till det normala, speciellt om den inte varit igång uner lite längre tid.

Vill minnas att en tillverkare rekomenderar att man kör deras värmare en gång i månaden året runt bara för att säkerställa problemfril drift.

Jo, brukar köra den minst en gång i månaden under hela vintern och våren men i år har jag glömt det. Senast jag körde den var nog i februari.

Henrik, tack för dokumentet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan berätta att värmaren inte rök ett enda dugg när jag startade den i lördags kväll. Får se om det är något tillfälligt eller om den alltid ryker under första uppstarten efter några dar. Då kanske jag måste undersöka detta lite ytterligare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...