Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
raol

Slipa sittbrunn och måla ny gel/topcoat - tips?

Rekommendera Poster

Lite återkoppling så här ett drygt år senare. Det blev varken slipat eller målat förra säsongen. I år hade jag äntligen möjlighet att ta ut några veckors semester och hade egentligen tänkt vara ute och segelsemestra större delen av tiden. Men vind och oväder gjorde att det inte blev så länge. Men å andra sidan öppnade det för att fixa med båten i stället. Eftersom den ekonomiska situationen ser bättre ut nu valde jag att skaffa Double Coat från De Ijssel. Slipade med 40-papper på alla ytor, tog bort dammet, tvättade alla ytor med avfettningen och torkade med nån slags klibbduk när det hade torkat. Sen målade jag med roller på 98 procent av ytan kanske, och resten med pensel. Dagen efter var det riktigt blankt och fint! Jag målade tydligen nästan dubbelt så tjockt som instruktionerna sa, för färgen som skulle räcka till två strykningar räckte till en med kanske 10-15 procent kvar. Nu är det en betydligt snyggare och mer funktionell yta i stället för den matta, flammiga, fläckiga och dammande ytan som var förut. Senare i sommar ska jag stryka ett lager till, och kanske ytterligare ett senare, beroende på hur bra det täcker.

Men, jag är riktigt nöjd med resultatet! Blev sugen på att måla massa annat bara för att det blev så bra yta så lätt, haha!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bild före och efter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...