Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
raol

Slipa sittbrunn och måla ny gel/topcoat - tips?

Rekommendera Poster

Nu i sommar är planen att vi ska ta tag i sittbrunnen och göra i ordning den. En hel del är slipat redan, men det var några år sen och det är en del oslipat också. Så vi räknar med att gå över hela, förutom kanske durken som nog blir för knölig och ändå är i bra skick. Den har en oregelbunden yta som kanske är både besvärlig att slipa och svår att återskapa. Gissningsvis handlar det om 4-6 kvadratmeter totalt, men jag har inte mätt.

Första steget är att slipa. Ingen av oss har slipat plastbåt tidigare, men jag antar att det är en god idé med en rejäl gasmask och en heltäckande engångsoverall som skyddsutrustning. Bara tanken på massa finhackade glasfiber på hela kroppen, och i lungorna, får mig att rysa!

Men själva slipningen då, hur ska man göra där? Vi räknar med att kunna förtöja båten tillfälligt där den både ligger ensam (våra båtgrannar skulle inte uppskatta att få båtarna fyllda av slipdamm!) och också har tillgång till landström, så vi kan använda elverktyg.

Vad för typ av slipmaskin är bäst? Jag vet inte vad för slipmaskiner farsan har i arsenalen, men ett par olika har jag för mig att det ligger där i hyllorna.

Och vad för grovlek på slippapper ska man använda?

Grovslipning först och finslipning efteråt, eller räcker det med en gång?

Hur lång tid kan det ta att slipa?

Hur djup behöver man slipa? Ska det vara helt ren ("gul") plast överallt, eller kan det vara lite tunna skikt med gammal färg kvar fläckvis? Där plasten redan är framslipad sen tidigare kanske det räcker med att bara slipa lätt för att få en färsk yta, eller?

Målningen sen. Jag antar att hela den slipade ytan ska tvättas med nåt lämpligt rengöringsmedel. Vad är bäst där?

Handlar det om flera lager färg, eller ett tjockt? Roller? Pensel?

Topcoat får vi genom att blanda gelcoat med paraffin, har jag förstått. Ska alla lager (om det ska vara flera lager) målas med det, eller bara det sista?

Om vi ska måla flera lager, hur lång tid måste det gå mellan varven, eller är det kanske i stället så att det INTE får gå mer än en viss tid?

Det är några hål (storlekar från enkrona till golfboll, typ) som nog behöver plastas igen när vi ändå är i renoveringstagen. Hur långt i förväg måste det göras för att det ska gå att måla över utan problem? Är det klokast att plasta först och slipa i ett senare skede för att få släta ytor?

Om svaren blir riktigt bra kanske det här kan bli lite av en referenstråd för framtida forumläsare. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att välja vad du skall måla med. Varje tillverkare har en behandlings-guide, t ex http://de-ijssel-coatings.se/ytbehandlingar

Jag rekommenderar tvåkomponentsprodukter, och att du bygger ett litet tält av en presenning över sittbrunnen (lägger över bommen, lite linor etc) som väderskydd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kemikalieleverantören blir Biltema, som vanligt.

Detta kommer att genomföras när det är bra väder. Dvs, vid gynnsam prognos blir det av. Är inte bunden till ett visst datum. Därför är väderskydd inte nödvändigt. Det skulle dessutom bli väldigt lågt i tak då. Tror ingen av oss orkar gå runt med böjd rygg hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ett par år sedan hade jag sagt "kör hårt" med Biltemas produkter, men idag säljer de inte tvåkomponentsfärg. Enkomponentsfärgen är inte tillräckligt UV-beständig och slitstark för att använda i en sittbrunn, så jag rekommenderar att lägga några hundringar extra på färgen så ni får tvåkomponentsfärg.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det är inte aktuellt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men det är i så fall vårt problem, inte nån annans. Det primära nu är att slippa bli "mjölig" när man vistas i sittbrunnen, pga att det är halvfärdigt, och att få en mer enhetlig yta i stället för den blandning av slipat, halvslipat och oslipat som det är nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK - synd att lägga ner en massa arbete som du får göra om inom några år för att spara hundralappar när vi pratar ett ganska omfattande arbete tänker jag bara.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan väl tvätta av med aceton och måla med nån färg från biltema.

Det blit "mjölfritt" är snabbt och enkelt och funkar säkert ungefär lika bra som efter det omfattande arbetet..

Då får du biltema som leverantör, då det verkar viktigt.

Slipper, får inte, göra massa grovtskitigt jobb... om inte det är viktigt att få göra förståss.

Om det är det föreslår jag slipning ända in i kaklet.. ner en bit i glasfibret.

Måla på med biltemafärg.. utan att ha skydd mot regn mm.

Ja... precis som du bestämt dej för att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skydd mot regn som inte finns känns meningslöst.

Hoppas att nån svarar på mina frågor så småningom. :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu i sommar är planen att vi ska ta tag i sittbrunnen och göra i ordning den. En hel del är slipat redan, men det var några år sen och det är en del oslipat också. Så vi räknar med att gå över hela, förutom kanske durken som nog blir för knölig och ändå är i bra skick. Den har en oregelbunden yta som kanske är både besvärlig att slipa och svår att återskapa. Gissningsvis handlar det om 4-6 kvadratmeter totalt, men jag har inte mätt.

Första steget är att slipa. Ingen av oss har slipat plastbåt tidigare, men jag antar att det är en god idé med en rejäl gasmask och en heltäckande engångsoverall som skyddsutrustning. Bara tanken på massa finhackade glasfiber på hela kroppen, och i lungorna, får mig att rysa!

Ett andningsskydd är ju inte fel. Själv skulle jag bara haft T-shirt på mig- tom när jag slipar glasfiber. En skållhet dusch efteråt.

Nu skall ni ju bara matta ner gelcoaten. Det ger ingen finhackad glasfiber, bara lite damm.

Men själva slipningen då, hur ska man göra där? Vi räknar med att kunna förtöja båten tillfälligt där den både ligger ensam (våra båtgrannar skulle inte uppskatta att få båtarna fyllda av slipdamm!) och också har tillgång till landström, så vi kan använda elverktyg.

Vad för typ av slipmaskin är bäst? Jag vet inte vad för slipmaskiner farsan har i arsenalen, men ett par olika har jag för mig att det ligger där i hyllorna.

Skall man matta ner sittbrunnen, så går det väl att köra med maskin på de släta ytorna, men det blir en hel del handslipning också. Jag bruka köra med en "exenterslip" kopplad till dammsugare - då hamnar 95%av dammet i damsugarpåsen.

Det damm som uppstår efter handslipningen brukar jag suga upp efterhand som jag slipar.

post-106994-0-48274300-1497072206.jpg

Och vad för grovlek på slippapper ska man använda?

Det är ju bara frågan om att matta ner. K80 - K100

Grovslipning först och finslipning efteråt, eller räcker det med en gång?

Om det inte finns några skador som måste spacklas upp så skulle jag nöjt mig med att slipa så att allt är nedmattat.

Underarbetet - typ slipning och spackling - är ju det viktigaste. Ett dåligt underarbete gör ju att hela jobbet blir kass.

Hur lång tid kan det ta att slipa?

Det beror ju på hu ihärdiga ni är, men det gäller ju bara att matta ner, så det borde inte ta så lång tid - nån timme kanske. Ni skall matta ner innan ni bygger ett tält över sittbrunnen för att skydda färgen från dagg och damm och mygg mm.

Hur djup behöver man slipa? Ska det vara helt ren ("gul") plast överallt, eller kan det vara lite tunna skikt med gammal färg kvar fläckvis? Där plasten redan är framslipad sen tidigare kanske det räcker med att bara slipa lätt för att få en färsk yta, eller?

Ni skall bara slipa lätt, så att det blanka försvinner och ytan blir matt och ren.

Målningen sen. Jag antar att hela den slipade ytan ska tvättas med nåt lämpligt rengöringsmedel. Vad är bäst där?

Aceton - det gäller ju att få bort allt slipdam. Man skulle ju kunna tänka sig att spola över den nedmattade sittbrunnen med vatten, så att den blir helt ren från slipdamm.

Handlar det om flera lager färg, eller ett tjockt? Roller? Pensel?

Både roller och pensel. En sittbrunn har ju en massa vinklar och vrår, så jag skulle kört med en halvstor rund pensel.

Gissningsvis grundfärg och en Tvåkomponentsfärg. Följ tillverkarens anvisningar.

Topcoat får vi genom att blanda gelcoat med paraffin, har jag förstått. Ska alla lager (om det ska vara flera lager) målas med det, eller bara det sista?

Topecoat får man genom att blanda i lite vaxupplösning/parafin i Gelcoaten.

Det är inte det som ni bör använda i det här fallet. Det är bara krångligt och kommer inte att bli särskilt bra och dessutom kräva en massa vattenslipning mm efteråt.

Ni bör köra meden tvåkomponentsfär.g

Om vi ska måla flera lager, hur lång tid måste det gå mellan varven, eller är det kanske i stället så att det INTE får gå mer än en viss tid?

Enligt färgfabrikantens anvisningar - står på  burken.

Det är några hål (storlekar från enkrona till golfboll, typ) som nog behöver plastas igen när vi ändå är i renoveringstagen. Hur långt i förväg måste det göras för att det ska gå att måla över utan problem? Är det klokast att plasta först och slipa i ett senare skede för att få släta ytor?

Är det hål rakt igenom!? eller bara skador i gelcoaten. Skall du sätta igen hål, med glasfiber och plast, så gör ju du det först. Skall du måla meden epoxygrundfärg, så skulle jag laga med epoxy och väv. Lagar du med polyester bör det härda i 15 veckor enligt BILTEMA.

Ett upplagat hål skall se ut som på ilden nedan. Det röda är det nya laminatet.

post-106994-0-06911400-1497073442_thumb.png

Jag skulle satt igen alla hål och spacklat upp alla skador först, och mattat över det hela när alla skadorna är upplagade.

Underarbetet är som sagt det absolut viktigaste. Skulle slutstrykningen bli halvtaskig, kan man alltid matta ner och lägga på ett nytt ytlager. Är underarbetet dåligt, så får man göra om alltihop  - om man vill ha det bra.

Jag har märkt att vissa vill inte ha det bra - bara det går fort.

Om svaren blir riktigt bra kanske det här kan bli lite av en referenstråd för framtida forumläsare. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kemikalieleverantören blir Biltema, som vanligt.

Detta kommer att genomföras när det är bra väder. Dvs, vid gynnsam prognos blir det av. Är inte bunden till ett visst datum. Därför är väderskydd inte nödvändigt. Det skulle dessutom bli väldigt lågt i tak då. Tror ingen av oss orkar gå runt med böjd rygg hela tiden.

Ar du dum på riktigt!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det är inte aktuellt.

Är du dum på riktigt!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skydd mot regn som inte finns känns meningslöst.

Hoppas att nån svarar på mina frågor så småningom. :wacko:

Är du dum på riktigt!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, så det måste inte vara slipat ner i plasten. Det gör ju det hela lite lättare.

Det är riktiga hål, ja. Hål där saker suttit, men som nu är borttagna.

Fort och dugligt är mer intressant än att få ett perfekt resultat. Viktigast är att ytan blir ren och "torr", och att det blir en enhetlig färg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju bara frågan om att matta ner, så man får bort det blanka.

Jag glömde i mitt långa svar att skriva att halkskyddsmönstret skulle jag målat med internationals halkskyddsfärg. I den grå varianten. Den vita blir så fruktansvärst smutsig hela tiden.

Hur man gör rent halksyddsmönstret - tja,det är frågan.

Vim/Jiff och en stålborste kanske.

Har för mig att det står att det inte behövs nån grundfärg. Har målat med den färgen, både med och utan grundfärg under. Det verkar som om den sitter fast utan grundfärg.

När man målar en så pass besvärligt utrymme som en sittbrunn, behöver man nån stans att stå. När jag målade sittbrunnen på min L32, fick jag måla i två omgångar och låta det härda emellan. Det gäller bara att hitta lämpliga begränsningslinjer.

Målar du durken i en halksyddsfärg, kan du ju stå där när du målar det andra och sen kan du ligga på sittbänkarna när du målar durken. Det gäller bara att ha konstruktiv fantasi. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Durken låter vi nog vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vatten ihop med eldriven slipmaskin? Eller för hand?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du bara matta ner för målning funkar ju http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Slippapper/Slipnylonark-3st-2000034929/bra. Biltema är det också. Kör du tillsammans med vatten blir det inget damm på dig och grannarna, inte heller några sliprosor.

Vill du lyxa, måla sittytorna ljusgrå och sarger mm vita så syns skiten inte lika mycket.

Täckning av sittbrunnen är inte bara till för att skydda mot regn, utan även kondens/dagg som kan förstöra ytan innan den är genomhärdad. Men är resultatet inte så noga så är ju sådant oviktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu går det inte att redigera igen; men presenningen skyddar också mot direkt sol som gör att färgen torkar för snabbt på ytan och inte flyter ut ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu går det inte att redigera igen; men presenningen skyddar också mot direkt sol som gör att färgen torkar för snabbt på ytan och inte flyter ut ordentligt.

Det köper jag. Tror vi har en enorm vit presenning liggande nånstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Topcoat (pigmenterad polyester med vax i) går ju att använda det kommer fungera, skydda och sitta fast men finishen på ytan kommer bli riktigt dålig. Det är därför man rekommenderar tvåkomponentslack. Ytan blir mycket snyggare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vatten ihop med eldriven slipmaskin? Eller för hand?

Kolla länken, den produkten är inte för slipmaskiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det köper jag. Tror vi har en enorm vit presenning liggande nånstans.

Det räcker med en liten, tror Biltema har en för under 50 kr som säkert passar, typ 2x3 meter. Lägg över bommen och sträck ut hörnorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara jag som reagerar på att TS tänker slipa sin båt i vattnet och därmed ha ner massa slipdamm i nämnda vatten? Världen brottas med stora problem med microplaster... Ge fan i att göra det i vattnet och gör det ordentligt när du tagit upp båten och kan samla upp dammet, det blir bättre resultat och bättre för miljön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räknar med att i stort sett allt håller sig i sittbrunnen där vi suger upp det med en dammsugare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom vi inte tar upp båten blir det svårt att göra det när vi tar upp båten... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och i hur många år skall er båt ligga i vattnet? Säger han som snart borde ta opp men tyvärr är ute å seglar... Annars så står jag på land en vecka om våren....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tills vi gemensamt har råd att köpa en vagga eller kärra. Inte aktuellt närmaste året åtminstone.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med vagga eller båtbockar är väl inget problem.

Jag vet inte hur Hunnebo båtinredning har det, men jag brukar ta upp hos Olofssons Marinteknik på Smögen. en vecka varje år. Anders har båtbockar som man får "låna" under tiden båten står på land.
Det gäller ju även när han tar upp för vinterförvaring. 

Stefan.jpg.60a3ffb3c6285feb8cd19a6c1577a087.jpg

På den bifogade bilden, ser du - förutom min båt på land hos Smögens Marinteknik (med lånade båtbockar) - även Smoegen, som under en period jobbade för företaget.

Vinterförvaring ute eller inne har ju ett helt annat pris än bara att stå på land några dar för  "vårutrustning".

Samma gäller ju även på Smögenvarvet, som inte kan ta upp min båt med masten på, pga min mast speciella placering. Smögenvarvet lyfter med mobilkran. Olofssons Marinteknik lyfter med gaffeltruck.

Om du inte tar upp båten och fixar till botten och lägger på ny bottenfärg/giftfärg, så kommer det snart att bli som för mig i slutet av 1970-talet.

Det året jag byggde hus, hade jag inte tid att ägna mig åt båten. Jag brukade även på den tiden ha båten liggandes i hela året, och den hade legat i sjön ett par år utan att jag haft den på land. Eftersom den var kraftigt beväxt, lyfte jag den i en handvevad kran på Fisketången. Den båten vägde 3,5 ton.

Lyfte den så mycket att den kölen precis kom ur vattnet. Fiskarföreningen på Fisketången hade en pråm, som fiskarna  målade sina båtar. Lånade pråmen och stod på medans jag skrubbade ren botten på min båt.

När jag nästa vår, skulle köra båten för att ta upp den, orkade motorn nästan inte driva fram båten, så mycket var det beväxt på botten och propellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2017-06-11 på 6:44 PM, lindius säger:

Är det bara jag som reagerar på att TS tänker slipa sin båt i vattnet och därmed ha ner massa slipdamm i nämnda vatten? Världen brottas med stora problem med microplaster... Ge fan i att göra det i vattnet och gör det ordentligt när du tagit upp båten och kan samla upp dammet, det blir bättre resultat och bättre för miljön.

Nu är jag ganska övertygad om att den mängden slipdam som hamnar i havet är ytterst begränsad om man gör jobbet på ett förståndigt sätt.

Dessutom finns det fördelar när man målar med båten liggandes i sjön. Vattenytan dammar inte, som omgivande grusplan gör -när man står på land. När man målar, brukar man ju vattna omgivande ytor, för att minimera att det yr upp damm. Målar man uppe i en sittbrunn på land skulle det bli betydande ytor som man i så fall skulle behöva vattna, eller lägga på vägsallt på.

Dom som kör som tomsingar runt i hamnen med bil förstår över huvud taget inte att det kan va nåt problem för andra att de river upp en massa damm, och va där det i det dammet - som delvis hamnar i sjön.

Debatten om mickroplasten i havet - som ju i dagarna har tagits upp till en stor nyhet i media pga att jornalistflocken inte haft något annat mord, krig, bröllop och andra otrevligheter att kasta sig över,( man har ju en viss volym man måste fylla med material) - det är ju ingen nyhet.

Så länge människan har existerat har man dumpat sin skit i havet. Problemet är bara när vi fick bättre råd att tex åka på lyxkryssningar, så gjorde plasten sitt intåg. Att havet inte klarar att bryta ner de onaturliga ämnena, det har väl nutidens människa aldrig brytt sig om. Dumpar man sitt skräp i havet, så syns det inte och det som inte syns det finns inte. (en mycket förenklad förklaringsmodell)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...