Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
stebergl

Hur komma åt att dra kablar i modern Daycruiser?

Rekommendera Poster

Hej

Jag är van att dra kablar och koppla in elektronik som amatör i bilar och äldre båtar. Nu har jag en Bella 621DC och upplever det väldigt svårt att komma åt kablarna som är dragna och att dra nya.

Några tips?

Framförallt vill jag dra kabel från batterierna på babord sida till instrumentpanelen. Dagens kablar går under "golvet" och sitter fast med kabelhållare. Annars hade jag kunnat dra tillbaka en befintlig kabel och skicka med en dummy-kabel.

Tips tas tacksamt emot! Jag måste ha missat något för detta borde vara vardagsmat nuförtiden.

En anledning är Skyllemarks skiljerelä som kräver styrsignal från "motor igång" eller liknande. Kanske kan jag hitta den signalen vid tändningslåset, annars är det kört.

Har nu köpt Biltemas variant så länge för att lösa problemet tillfälligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt elsystem i båtar, bilar, husbilar och tunga fordon, liksom i spårburna lokaltrafikfordon.

I bland är det så himla trångt att man får hålla på med sådana där draglinor, avloppsrensare, teleskopiska metspön, cykelvajrar, pianotrådar, antenner, och jag har tryckt igenom en kabel i ett rör med hjälp av vaselin och tryckluft... Nuförtiden drar jag ofta med några extrakablar, kan vara bra att ha i framtiden...

I nuvarnade båt har jag en väl tilltagen kabelkanal under durken där man än så länge kan ta hjälp av en teleskopisk kort kapellspännare.

Ett annat sätt är att lokalisera en befintlig kabel i båda ändarna, koppla loss denna, löda, knyta eller tejpa ihop med den nya kablarna plus en till, och dra igenom, och då offea den befintliga kabeln, du drar ju ändå med en extra ny kabel.

VHF antennen har används x flera för att peta igenom kablar i trånga utrymmen, liksom toppdelen till något gammalt kastspö.

En gammal stryrpulpetbåt med inner- och ytterskrov skulle få en kombinationslanterna på fördäck, vi försökte först med en lång bambupinne, men den var för stel, så det blev ensex meter gängad stång M6, i flera delar, som stacks in i dyvikans hål, skarvades efter hand med skarvmuttrar under akterdoften, där även en krok från en galje tejpades fast, sedan puttades hela alltihopa framåt där en tvåledad kabel hade petats ned i ett hål under hajfenepulpiten, med stor möda fångades kabeln i kroken, roterades flera varv och drogs bakåt, tja det tog väl tre timmar att koppla in den lanternan... Det regnade en del också..

Lanternan fästes på pulpitens aktre rör och det blev dold kabeldragning inuti det röret, blev riktigt bra!

...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skyllemarksrelät matas lämpligen från laddningsalmpan. Det ligger plus på kabeln från generatorn när generatorn laddar. Kolla med mätinstrumentet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...