Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Georg_Ohm

Läckande solcellsventilator.

Rekommendera Poster

Solcellsventilatorn läcker.

 

post-89760-0-81927100-1496995702.jpg

Jag köpte en sådan här på Biltema.

Den fungerar tekniskt bra, bara det att motorn med fläkten snurrar snabbare i den lägre hastigheten än i den högre. Fläkten kan även reverseras.

Men det är ju bara att skifta kablarna på omkopplaren om man har lust.

Batteriet räcker iallafall för att driva fläkten hela natten, det är ett AA eller möjligen AAA laddningsbart batteri med lödöron som ser lätt ut att byta vid behov.

 

Nu upptäckte jag att det var en liten vattenpöl under ventilatorn, visserligen hade det ju kommit en rejäl regnskur, men inte skall väl det läcka ändå?

Trodde först att jag hade slarvat vid monteringen, att del läckte mellan rufftaket och ventilatorns hals, men det gjorde det inte, utan inuti själva ventilatorn, det rinner in i ventilationsspringan mellan den rostfria kåpan och rufftaket.

 

Om det blir uppehåll nu i helgen skall jag inspektera detta mer noggrant. Jag har ju ett ganska platt rufftak så vattnet blir ståendes där en stund innan det rinner bort.

 

Då ventilatorns hals sticker ned omkring 20 mm under takets inredning finns det litet att ge på, lyfta den en bit och lägga under en distans av något slag.

 

Men som sagt, kolla läget, och kanske även reklamera.

Nu står hundens vattenskål under ventilatorn...

 

Frågan då om någon annan här på forumet har erfarenheter av denna ventilator?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid närnare kontroll idag ser jag följande.

Batteriet är ett vanligt laddningsbart AA. Inga lödöron.

Strömbrytaren är lödad på kretskortert, går att fixa till så att låg resp. hög hastighet blir rätt, men lättare att sätta dit moderna dymoetiketter...

 

Egentligen är det nog inte fel på ventilatorn... eller... det är det platta taket som ställer till det, vattnet rinner inte bort, rinner ned i ventilatorn istället, men om den går på utblås och hög hastighet rinner det inte in någonting...

Det blir till att slöjda en distansring som placeras mellan taket och ventilatorn, så den kommer upp omkring 10mm.

..

post-89760-0-49346300-1497084272_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, en förhöjning brukar göra skillnad, jag sätter alltid sådana, Wallasskorsten, färskvattenpåfyllningar, ventilatorer mm. 

Förr gjorde jag ringarna i teak men numera blir det oftast polyeten dvs skärbräda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, en förhöjning brukar göra skillnad, jag sätter alltid sådana, Wallasskorsten, färskvattenpåfyllningar, ventilatorer mm.

Förr gjorde jag ringarna i teak men numera blir det oftast polyeten dvs skärbräda.

Jag har nog kvar en bit av slaktarens skärbräda, den är synnerligen lättbearbetad i bandsågen, sedan totalt underhållsfri också.

Som du ser på bilden har jag fixat en mahognyring på insidan. Eller det var en kompis som hjälpte mig med den.

Jag skär till den Ø5mm större än ventilatorn och fasar kanten, så blir det nog bra.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...