Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Robban_e

Mercruiser 260 5.7

Rekommendera Poster

Har en Mercuiser 5.7 260hk från 86 och tänkte plocka ner och kolla över, frågan är då om de går att ta ett renoveringskit till en vanlig cheva 350 för bil, är de samma delar så långt? Kolvringar lager och packningar?

 

Mvh Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topplockspackningen skiljer helt säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att kolla ngt så hade jag sagt att packningssatserna, lager, kolvringar är lika, men ser att Fel pro gaskets faktiskt har packningssatser för marin motorer. Om du har en färskvattenkyld motor så kan jag inte se att det kan spela ngn roll, sjövattenkylt kan påverka materialvalet för packningarna.

 

Köp hos Hansen racing så blir det rät!

 

Och är motorn sjövattenkyld så rensa blocketextra noga från alla rostflagor som lagt sig längst ned i blocket! Skölj ur med frostpluggarna borttagna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det inte bara är jag som kryssar runt med gamla klenoder i motorrummet.

 

Finns några trådar angående detta här på MG men googlade lite för ett tag sedan och läste nedan från iforum. Kolvringar och dyl kan kanske vara samma men har för mig att packningar är av ett annat material för att motstå den marina miljön bättre. Du kan ju slänga i en maskin direkt från en bil och byta ut de uppenbara delarna så som all el och förgasare osv som man gör i en del racing, men nu var det iof inte det du frågade. Som sagt, nedan nämner en del skillnader. 

 

cam may have a differant profile, but that is just the tip of the iceburg.
1. anti corosion paint.
2. brass plugs in block where water jackets meet the heads.
3. special water pump with sealed berrings as opposed to automotive type that is lubricated by coolant.
4. brass or ceramic lined waterjacket in intake manifold.
5. brass freeze plugs.
6. as the other posters already indicated, almost all are the heavy duty versions with forged rods, forged pistons, steel cranks, and a cam geared to reach max power in the 3 to 4500 rpm range. 
7. longer dipstick tube.

then you have the prehiperals.
1. marine distributer with spark arrestor so boat doesnt go boom.
2. alternator with spark arrestors so boat doesnt go boom.
3. marine carburator with brass sleeves on shaft and anticorosion coating.

 

http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercruiser-i-o-inboard-engines-outdrives/184616-difference-between-boat-motor-and-car-motor-gm-350

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo att topplockspackningen är lite av annat material har ja läst, men om inte motorn är allt för nedgången så ska den bli färskvattenkylning. Blir att plocka ner den i småbitar och spola alla kanaler från rost och annat skit.

 

Kollade på ebay och de finns satser för 2-3 tusen men vet inte om de är nåt att ha.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...