Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Andreas-Selco

Val av material på muttrar till propelleraxel under vattenytan

Rekommendera Poster

Hej,

Har upptäckt att muttrarna är i dåligt skick som håller propelleraxelfästet på plats under vattenytan.

2 av de 4 muttrarna enligt bild har spruckit.

Vad bör jag välja för typ av muttermaterial när jag ska byta dessa?

MVH Andreas

post-106388-0-66427600-1496920955.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har upptäckt att muttrarna är i dåligt skick som håller propelleraxelfästet på plats under vattenytan.

2 av de 4 muttrarna enligt bild har spruckit.

Vad bör jag välja för typ av muttermaterial när jag ska byta dessa?

MVH Andreas

Syrafast rostfritt. Men om inte bulten är rostfri så funkar det inte, då skall du byta bultarna med till rostfritt. Märkligt att de spruckit. Den yttre muttern är ju endast för att låsa den inre, har de dragits alldeles för hårt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vad kan det tänkas vara för material på bultarna det är frågan?

Sitter på en snipa från 76.

Tycker också att det är konstigt att muttrarna spruckit antingen att man dragit för hårt eller att tidens gång i vattnet gjort de försvagade. 

Har ägt båten sedan 2015. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vad kan det tänkas vara för material på bultarna det är frågan?

Sitter på en snipa från 76.

Tycker också att det är konstigt att muttrarna spruckit antingen att man dragit för hårt eller att tidens gång i vattnet gjort de försvagade. 

Har ägt båten sedan 2015. 

Antagligen är både bultar och muttrar rostfria, ser ju hyfsade ut men har patina. I annat fall borde de vara kraftigt rostiga vid det här laget och att varvet skulle montera med lagerhållaren med rostande bult verkar inte sannolikt heller . Att vattnet försvagat dem så de spruckit är mycket osannolikt, då skulle de vara nästan bortrostade. Mer troligt sönderdragna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma typ av vattensmorda lager hade jag på Nimbusen, hela skiten lossnade en gång. Det var pinnbultar som var fastplastade i skrovet, troligtvis hade förre ägaren gått på grund, det fanns även andra spår av det, och så småningom lossnade pinnbultarna, tur att jag upptäckte det när båten stod på land...

Nåväl, jag köpte syrafast gängstäng, och låsmuttrar, Nylock, av samma kvalitet, på vårkanten en varm dag plastades nya pinnbultar på plats efter konstens alla regler, dessa hade jag slipat så de såg ut som en nyvässad penna i ändan, och det slogs ömsom skruvades in och plastades fast. Varje år innan sjösättning kontollerades dessa, de satt som berget och hade ingen korrosion. Även skäddan med nedre roderlagringen satt fast med samma pinnbultar, men genomgående, och likadana låsmuttrar och bricka på varje sida, samma där de håller båtens livslänngd, särkilt framöver då den seglar i sötvattan numera.

Kolla även hålen i framkant på dessa lager här finns på varje sida ett hål som skall släppa in vatten till lagret, här trivs havstulpanerna.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TAck för era svar!

Nu har jag monterat av muttrarna och konstaterat att det är mässing eller koppar ..

Även pinnbultarna är av samma material.

Vart hittar jag muttrar i mässing?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte brons?

Ett förträffligt material i båtsammanhang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Andreas-Selco säger:

TAck för era svar!

Nu har jag monterat av muttrarna och konstaterat att det är mässing eller koppar ..

Även pinnbultarna är av samma material.

Vart hittar jag muttrar i mässing?

Om du håller till i Stockholmstrakten, http://www.sifvert-skruv.se/

Det är en grossist som även vänder sig till privatpersoner. Enormt sortiment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja mycket möjligt att det kan vara brons.

Jag får nog helt enkelt ta mig in till Sifvert skruv och ta med mig muttrarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...