Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Gäst

Noteringar ifrån propellertest (Obs ej vetenskapligt)

Rekommendera Poster

Gäst
Postad (redigerade)

Tänkte dela med mig lite noteringar då jag har bytt motor på båten och testat några rostfria proppar.
Mercury 175 Optimax har ersatts med en Suzuki DF175. Båten används 100-200tim per säsong så viktigt att "körkänslan" är rätt i marschfart 20-30knop och lågfart 2-6knop :)
Motorn monterades hissad ett hål så kavitationsplattan är ett par cm ovanför botten.

 Skiljer en hel del i karaktär på motorerna och utväxling så provat 4 olika stålpropellrar både med 3 och 4 blad. Ingen utav propellrarna var någon katastrof men 2 av dom stack ut mer.
 Den med högst stigning gav såklart mest fart i mellanregistret men nådde inte önskat toppvarv och fart. De 4-bladiga greppade bäst med bra lyft samt höll båten planande i lägst fart (15knop).
Testet är absolut inte vetenskapligt men kanske kan hjälpa någon att hitta rätt i propellerdjungeln.

Motor: Suzuki DF 175 -2007 2,8l 4cyl
Båt: Askeladden 635wa -2001
Längd: 635 Bredd: 245
Vikt utan motor: ca 1100
Vikt med motor + utrustning : ca 1700
- Bränsle, Ankarspel, dubbla batterier, färskvatten, tampar, 10 l reservdunk, verktyg, trimplan, extra ankare m.m

Test och noteringar utförda med halv tank (ca 70l) och 2 pers ombord. Motorn hissad ett hål.
Botten på båten ej helt slät och omålad. (skall göras i ordning tills nästa säsong)
 Körningen med samtliga propellrar har varit vid normal användning både inom- och utomskärs i Stockholm södra skärgård. Motsjö, medsjö, sidvind, manövrering vid fiske och i hamn m.m

1. Suzuki original 3x15x21 (Helt ok allround men dåligt grepp som skall lämnas  in för cup)
2. Mercury Rev4 4x14.75x21 (Bra grepp men aningen mkt lyft i aktern för min båt)
3. Solas Lexor 3x14.25x23 (Högst fart i mellanregistret men nådde ej önskat toppvarv)
4. Solas Rubex4 HR 4x14x21 (Bra grepp och lyft i akter och stäv, höll båten i plan ner till 15knop)

1500 varv
5 - 5,35 - 5,4 - 5,2 knop

2000 varv
6,2 - 6,5 - 6,5 - 6,3 knop

2500 varv
7 - 7,5 - 7,6 - 7,4 knop

3000 varv
9,3 - 10,1 - 12,3 - 10,9 knop

3500 varv (planar 3-bladig och 4 bladig)
16,4 - 17,5 - 19 - 17,3 knop

4000 varv (trimplan upp)
21 - 21,8 - 25 - 22,2 knop

4500 varv
24,5 - 25,8 - 28 - 26,3 knop

5000 varv
29 - 29,2 - 32 - 30,5 knop

5500 varv
32,3 - 32,5 - 35,4 - 34,4 - knop

5800 varv
34,5 - 34,4 - 36 - XX knop

6000 varv
36 knop - 36 knop - XX - 38 knop

6200 varv
37 knop - 37 knop - XX - XX

Kommer behålla två av propellrarna:
Solas Rubex4HR 4x14x21 som den är då den nådde 6000varv och 38knop, greppade bäst, lyfte hela skrovet, bäst i mellanregistret och klarar girar utan att motortrim.

Suzuki Original 3x15x21R som extraprop men lämnas in för cuppning då den är för känslig på trim och tappar greppet för lätt och måste trimmas in vid girar.

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inget dåligt test du gjorde. Men det är klart, kör man så mkt som du gör så vill man få det perfekt. De kostar ju en slant med. Själv gjorde jag ett byte med inför säsongen.

Båten är en Chris Craft Scorpion med 5.7l V8. Väger va 1800kg med full tank och lite annan utrustning.

 

Jag hade en sliten 3-bladig alu prop på 19" som jag fick ur 40 knop på 4400 RPM. Problemet var att den släppte lätt i girar med högre fart samt att den var väldigt tung att få upp i planing. 

Inför säsongen frågade jag Nalle på www.bilomarinservice.se var jag skulle börja någon stans och han gav mig en 4-bladig rostfri skönhet på 17" istället. Det var som natt och dag.

Supernöjd med styrning, acceleration och kontroll. Jag har nu ett varvtal på ca 4100 och uppnår fortfarande 40 knop men båten "skuttar" upp ur vattnet och håller planingen väldigt långt ner. Snabba girar är inget problem utan man får nästan vara extra försiktig så inte G-kraften kastar omkull passagerare och utrustning. Jag behöll den direkt och iom det lite lägre varvtalet så sliter jag mindre på min gamla maskin. 

 

Försökte lägga upp en bild men internet är för trögt och får bara en förfrågan om URL när jag klickar på "bild" knappen. Men ni vet nog hur en propeller ser ut iaf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna här erfarenheter är guld värda! Tack båda två för att ni delar med er :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inget dåligt test du gjorde. Men det är klart, kör man så mkt som du gör så vill man få det perfekt. De kostar ju en slant med. Själv gjorde jag ett byte med inför säsongen.

Båten är en Chris Craft Scorpion med 5.7l V8. Väger va 1800kg med full tank och lite annan utrustning.

 

Jag hade en sliten 3-bladig alu prop på 19" som jag fick ur 40 knop på 4400 RPM. Problemet var att den släppte lätt i girar med högre fart samt att den var väldigt tung att få upp i planing. 

Inför säsongen frågade jag Nalle på www.bilomarinservice.se var jag skulle börja någon stans och han gav mig en 4-bladig rostfri skönhet på 17" istället. Det var som natt och dag.

Supernöjd med styrning, acceleration och kontroll. Jag har nu ett varvtal på ca 4100 och uppnår fortfarande 40 knop men båten "skuttar" upp ur vattnet och håller planingen väldigt långt ner. Snabba girar är inget problem utan man får nästan vara extra försiktig så inte G-kraften kastar omkull passagerare och utrustning. Jag behöll den direkt och iom det lite lägre varvtalet så sliter jag mindre på min gamla maskin. 

 

Försökte lägga upp en bild men internet är för trögt och får bara en förfrågan om URL när jag klickar på "bild" knappen. Men ni vet nog hur en propeller ser ut iaf. 

4100 rpm vid fullgas låter för lågt! Nu åker jag Volvo Penta 5,7l /260 hk men trimningsgraden är nog ungefär densamma och då bör maxvarv vara runt 4400 rpm. Lägre varvtal kan mkt väl innebära mer slitage än högre!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen

 

Har funderat lite över det där med för lågt varv och när jag kollade på bilderna så såg jag att det är 4200rpm men det är ju fortfarande lägre än rekomenderat varv vid WOT. Ska snacka med "meken" igen. Vi har nog mer eller mindra samma motor men annat "namn". Jag har OMC med samma volym och effekt. 

 

Finns bild i mitt galleri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 6/9/2017 på 9:47 AM, Capttellus säger:

Det var inget dåligt test du gjorde. Men det är klart, kör man så mkt som du gör så vill man få det perfekt. De kostar ju en slant med. Själv gjorde jag ett byte med inför säsongen.

Båten är en Chris Craft Scorpion med 5.7l V8. Väger va 1800kg med full tank och lite annan utrustning.

 

Jag hade en sliten 3-bladig alu prop på 19" som jag fick ur 40 knop på 4400 RPM. Problemet var att den släppte lätt i girar med högre fart samt att den var väldigt tung att få upp i planing. 

Inför säsongen frågade jag Nalle på www.bilomarinservice.se var jag skulle börja någon stans och han gav mig en 4-bladig rostfri skönhet på 17" istället. Det var som natt och dag.

Supernöjd med styrning, acceleration och kontroll. Jag har nu ett varvtal på ca 4100 och uppnår fortfarande 40 knop men båten "skuttar" upp ur vattnet och håller planingen väldigt långt ner. Snabba girar är inget problem utan man får nästan vara extra försiktig så inte G-kraften kastar omkull passagerare och utrustning. Jag behöll den direkt och iom det lite lägre varvtalet så sliter jag mindre på min gamla maskin. 

 

Försökte lägga upp en bild men internet är för trögt och får bara en förfrågan om URL när jag klickar på "bild" knappen. Men ni vet nog hur en propeller ser ut iaf. 

Redigerar mitt inlägg och lägger upp bilderna på gamla och nya propellern vilket är möjligt nu sedan uppgraderingen av hemsidan/forumet..tackar...

Gamla propellern.JPG

Nya Propellern.JPG

Nya Propellern_1.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Fyller på tråden eftersom jag och handlat propeller med bytesrätt och tycker det är intressant att testa och känns som jag kanske är på rätt spår. 

Läst på en del om att Suzuki DF150 / DF175 utväxling (2.50) är gjord för att hantera större propellrar så kunde jag inte låta bli att ta chansen och testa en 3-bladig med större diameter men samma stigning 21-tum som verkar va mest rätt för mitt ekipage. 23 i stigning blev lite för mkt och kändes tungt att få motorn att nå rek maxvarv mellan 5500-6100rpm. 

 

Till gamla motorn Mercury Optimax V6 2.5L körde jag en Mercury Enertia 3x16x19, bra grepp och stävlyft med bra marschfart samt toppfart. Optimaxen hade en förbrukning under litern/distans upp till 27-28 knop vilket jag tycker är ok för att knuffa fram 2 ton. Båten kändes "lätt" att köra mellan 20-30knop utan massa trim och justeringar efter man väl hittat lämpligt gångläge.

30-31kn vid 4500rpm med en förbrukning runt litern/distans. Toppfarten låg på 38-40kn vid 5400 med en förbrukning på 1liter/minuten. Rek maxvarv 5750rpm

 

Hoppas på liknande resultat med  Solas Lexor Plus 3x15.75x21. Jag tror den kommer passa Suzukins utväxling bra. Hoppas på att nästan 1 tum större diameter jämfört med Suzuki originalprop ger lite bättre grepp/stävlyft och lite extra marschfart vid varvtal 3500-4500rpm jämfört med tidigare 21:or jag testat.

Hoppas att den gör närmare 30kn vid 4500rpm och 38-40knop på maxvarv (WOT) mellan 5500-6100rpm.

Tyvärr har jag inte något  NMEA 2000 nätverk och kan se förbrukningen till Suzukin utan får gå på känsla :) 

 

De få nackdelarna jag upplevt tidigare med större diametern och bladarean med 3-bladig propeller är lite slingrigare gång i lågfart och något tyngre att styra då bladen greppar bra men har man trimplan så är det bara köra ner dom så är det hanterbart.

Vill man åka rakt i lågfart får man skaffa snipa ;)  

 

Värt att nämna är att backegenskaperna kan bli bättre. Har man problem att få båten att backa kan det vara en idé att öka bladarean eller diametern lite. Funkade för mig.

 

Når jag inte önskat resultat får det bli 4-bladig 14x21 tills jag ramlar över nåt annat. 

 

Länkar: 

http://fishwrecked.com/forum/suzuki-df-150-owners-what-props-are-you-using

 

http://www.suzukioutboardforum.com/suzuki-outboard-parts-forum/3322-16-prop-df175.html

 

Återkommer med resultat.....

 

DSC_0794_.jpg

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Teorin med större diameter istället för ökad stigning till lite "tyngre" båt stämde och gav bra resultat. Snabbare upp planing, bättre svar på gaspådrag ifrån marschfart till toppfart utan att den känns som det "slirar". 

Sitter det en Suzuki DF150 och DF175 på en båt som väger 1500kg och uppåt så är det värt att prova större diameter över 15 tum även om din mek rekommenderar nåt de har på hyllan ifrån deras standardsortiment :) 

 

1 Suzuki original 3x15x21

2 Mercury Revolution4 4x14.75x21

3 Solas Lexor3 3x14.25x23

4 Solas Rubex4 HR 4x14x21

5 Solas Lexor3 Plus 3x15.75x21 

 

1500 varv: 5 - 5,35 - 5,4 - 5,2 - 5,4 knop

 

2000 varv: 6,2 - 6,5 - 6,5 - 6,3 - 6,7 knop

 

2500 varv: 7 - 7,5 - 7,6 - 7,4 - 7,7 knop

 

3000 varv: 9,3 - 10,1 - 12,3 - 10,9 - 12 knop

 

3500 varv (planar 3- och 4-blad): 16,4 - 17,5 - 19 - 17,5 - 18,4 knop

 

4000 varv (trimplan upp): 21 - 21,8 - 25 - 22,2 - 23 knop

 

4500 varv: 25 - 25,8 - 28 - 26,3 - 27,5 knop

 

5000 varv: 29 - 29,2 - 32 - 30,5 - 31 knop

 

5500 varv: 32,3 - 32,5 - 35,4 - 34,4 - 34,5 knop

 

5800 varv: 34,5 - 34,4 - 36 - XX - 36,7 knop

 

6000 varv: 36 - 36 - XX - 37,5 - XX knop

 

6100-6200 (WOT) varv: 37 - 37 - XX - 38+ - 38+ knop

 

Kort sammanfattning så gav större diameter på en 3-bladig propeller med stigning 21 i snitt mer grepp/fart än att öka stigningen till 23. Bra verkningsgrad genom hela registret. Kändes tydligt att den "tryckte" mer vatten så fort växeln lagts i och genom hela registret upp till fullgas jämfört med de mindre propellrarna. Inga problem med vrid och grepp med Suzukins utväxling, jämnare verkningsgrad och mindre slip med ökad diameter kontra ökad stigning. Kunde hålla båten planande ända ner till 14-15 knop fullt intrimmat och trimplan nere med 2 personer ombord. 

 

4-bladig propeller greppade bäst och gav bra lyft och manöverförmåga men de jag testade hade nog för liten diameter för Suzuki. Hade varit intressant att testa en 15-16 tums diameter med 20-21 i stigning på mitt ekipage men det får bli en annan gång när jag känner att jag måste nå 40 knop....  

 

Hoppas detta hjälper andra Suzukiägare att hitta propeller :) 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fick tag på en Suzuki 3x16x21,5 till vettigt pris så kunde inte hålla mig :) och den var ännu snäppet bättre än LEXOR3 Plus i marschfart 3500-4500rpm. några hundra varv lägre med samma fart gör skillnad på ljudninvå och bättre komfort.

Känns att den trycker mkt vatten och båten går fint även med 7 vuxna och 2 barn ombord. 

Bara se fram emot att nästa säsong då botten ska få sig en putsning. Många lager bottenfärg ska bort. Tips mottages gärna. 

 

1 Suzuki original 3x15x21

2 Mercury Revolution4 4x14.75x21

3 Solas Lexor3 3x14.25x23

4 Solas Rubex4 HR 4x14x21

5 Solas Lexor3 Plus 3x15.75x21

6 Suzuki 3x16x21,5 (original till >DF 200-300hk) 

 

1500 varv: 5 - 5,35 - 5,4 - 5,2 - 5,4 - 5,6 knop

 

2000 varv: 6,2 - 6,5 - 6,5 - 6,3 - 6,7 - 6,8 knop

 

2500 varv: 7 - 7,5 - 7,6 - 7,4 - 7,7 - 8,5 knop

 

3000 varv: 9,3 - 10,1 - 12,3 - 10,9 - 12 - 15 knop (planar med 3x16x21,5)

 

3500 varv (planar 3- och 4-blad): 16,4 - 17,5 - 19 - 17,5 - 18,4 - 20 knop

 

4000 varv (trimplan upp): 21 - 21,8 - 25 - 22,2 - 23 - 24,5 knop

 

4500 varv: 25 - 25,8 - 28 - 26,3 - 27,5 - 28,5  knop

 

5000 varv: 29 - 29,2 - 32 - 30,5 - 31 - 32,5 knop

 

5500 varv: 32,3 - 32,5 - 35,4 - 34,4 - 34,5 - 35,5 knop

 

5800 varv: 34,5 - 34,4 - 36 - XX - 36,7 knop

 

6000 varv: 36 - 36 - XX - 37,5 - XX 37 knop

 

6100-6200 (WOT) varv: 37 - 37 - XX - 38+ - 38+ - 38 knop

DSC_1130.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Uppdatering

Eftersom jag  blev med hus i vintras och hade båten på tomten under våren tog jag mig tid att skrapa bort bottenfärgen innan sjösättning. 

För er som undrar använde jag Lefant Paint remover och en vinklad färgskrapa inhandlad på lokala marinbutiken. Bara måla på med en pensel sedan vänta 1 timme innan geggan skrapades bort. Överflödet ifrån skrapan slogs ner i en hink som lämnades på återvinningen. 

 

Resultatet blev bra och värt arbetet. Båten upplevdes gå lite lättare i vattnet och toppfarten höjdes ifrån 38-39 till 40-41 knop. Kanske provar att hissa motorn ett hål då greppet tillåter fullt utrimmad rigg utan släpp men först ska jag njuta av att båtsäsongen är igång.  😃

DSC_7091.thumb.JPG.b5d48c80ab37f4353aed8bbf5e7cc82f.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...