Goris 0 Postad 7 Juni , 2017 Hej! Jag har en Tohatsu M5B från 85 somjag inte får igång, ingen gnista. Efter att ha grävt i några veckor har jag insett följande: 1. Nya cdi boxar är snooooordyra. 2. Begagnade cdi boxar är inte mycket billigare 3. Cdi boxar är inte lätta att felsöka Jag har uteslutit att felet skulle vara i någon av spolarna, cdi boxen kvarstår. Nu till frågan, kan ja ta en cdi Box från en ATV eller moppe exempelvis och haka på med positivt resultat eller måste ja betala dyrt för originalen? Inser fullt att kablarna kanske inte stämmer utan får prova mig fram. Tacksam för svar. /Goran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Firefox86 0 Postad 7 Juni , 2017 (redigerade) Exciter coil output cranking speed 135-150volt Peak volt Pulser coil output cranking speed 4.75- 5.0 peak volt Cdi output cranking speed 198-220 Peak volt Exciter coil resistance 93-140ohm Ignition coil -~~ 80-117ohm Primary 0.26-0.38ohm Secondary 3000-4400ohm Där har du värdena som din motor ska ha på cdi och tändsystem enligt manualen Redigerad 7 Juni , 2017 av Firefox86 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goris 0 Postad 8 Juni , 2017 Alla kontakter har jag mätt upp, det är bara cdi output som jag får till noll. Manualen har jag, frågan var i fall annan cdi Box kan tänkas fungera. Alltså från en 2takt cross eller en generic cdi från Kina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 8 Juni , 2017 Har du testat att vid CDI:n koppla bort ledningen som går till stopp och säkerhetsbrytare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goris 0 Postad 8 Juni , 2017 Har du testat att vid CDI:n koppla bort ledningen som går till stopp och säkerhetsbrytare?Nej, det har jag inte gjort. Däremot finns det ingen kontinuitet över brytarkretsen (det ska det inte vara heller). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser