Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
RichLin

Vilken utombordar V6a är bäst?

Rekommendera Poster

Sånt där är alltid intressant, kan du på nåt vis länka oss rätt..?

 

Att fyrtaktare är mer benägna att korrodera invärtes är helt naturligt pga bl a högre temperaturer..

 

Om tillverkarna lyckats lösa utmaningen eller inte är alltid intressant, att Yamahas tidiga 3,3 liters F200-F225 ruttnar friskt i avgassystemet är t ex tämligen välkänt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten Jarb, du som vet, på vilka årsmodeller är korrosionsproblemet som värst? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte heller den länken funkar för mej. Nåt man kan söka på som funkar..?

 

Vet tyvärr inte exakt när Yamaha förbättrade matrialen men motorerna med CVT som kom 06 verkar inte drabbade i samma utsträckning men kanske ändrade man matrial redan innan det.

 

Motorerna är ju inte "döda" för det o prylarna som korroderar går ju såklart att byta. Alla motorer har svagheter men det är alltid intressant att veta exakt vilka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Märkligt. Det är väl möjligen så att man måste vara medlem i gruppen där det är postat då. 

Gruppen heter i.a.f "BÅTSNACK med köp/sälj" 

Redigerad av Vulgarsonic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att man måste vara med i gruppen på fejjan för att se detta.

Man det som visades var bla block och topp som var totalt ruttna,min bedömning var att det aldrig skulle gått att montera ihop igen,sparade en för info

kaputt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle va intressant o få veta vilket liv den motorn levt..

 

Misstänker att motorns skick inte har så mycket med fabrikatet att göra, nåt annat har gått snett här..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo man blir ju mörkrädd om det ser ut så här över hela linan.

 

"Vi rev idag yttligare en yamaha 115 från 2008 och det var ingen vacker syn desvärre 1f615.png"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo 4-taktarna går som sagt varmare än tvåtaktarna vilket främjar korrosion o även påbyggnad av salter o mineraler i kylkanaler. Börjar det bygga på går det ännu varmare o förloppet accelererar..

 

Att köra med för stor propeller är oxå ett säkert sätt att öka termiska lasten på motorn som bör undvikas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...