Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
RichLin

Vilken utombordar V6a är bäst?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Som titeln säger. Jag tittar på båt. Men vilken äldre motor av följande är den jag ska satsa på.

 

Yamaha 200 -90 med få gångtimmar enligt säljaren.

 

Yamaha 200 -93 okända gångtimmar.

 

Johnson 225 -96 okända gångtimmar. 

 

Mercury 200 -96 okända gångtimmar.

 

Alla motorerna är förgasarmodeller, och 2-takt. Men viken av dom tror ni jag får minst bekymmer med under dom närmaste åren? Jag kommer komptesta innan köp, och kolla så grundligt det bara går såklart. Det här är en mer modellrelaterad fråga, än skick på motorn.

 

Tacksam för svar.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Få gångtimmar" är inte nödvändigtvis något bra. Båtmotorer i allmänhet går så få timmar per år att de inte mår riktigt bra av det.

 

Jag skulle ta den med bäst dokumentation av åtgärder och service, som går utan uppenbara hickor. Och vara beredd på att det kan bli större åtgärder i närtid. Det är trots allt 20-25 år gamla motorer vi pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns ju speciellt en motor av dom du räknar upp du INTE skall köpa johnsson motorn,dom var på dekis totalt på 90talet,rena skräpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja Yamaha, deras tvåtaktare var ju helt outstanding jämfört med övriga. Mercury, en amerikanare (monterad i Belgien om jag inte minns helt fel) skulle jag inte satsa på, och vad gäller Johnson så håller med Karl Uno.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Yamaha 200hk-88(samma konstruktion som du kikar på) och den är en riktigt bra motor. Hade aldrig bytt ut den om den inte hade rasat vilket dessutom är mycket ovanligt). 

Yamahan är nog den klart bästa maskinen av de du tittar på. Jag har nu en Mercury 200hk-05 som är den sista årsmodellen av den mercuryn du tittar på och även den är bra.

 

Mercuryn går bättre på högvarv, medan Yamahan är oslagbar på lågvarv för att var en 2t med förgasare. Båda är bra på olika sätt och det är ovanligt med större problem.

 

Johnson och Evinrude går totalt bort för mig. Har sett flera konstiga ras på deras större maskiner. De senare är inte alltid bättre heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Mercury v6 från-05 är monterad i USA... Tror det varierat lite genom åren. Hand made in USA;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde... Delarna till Mercury kostar myycket mindre än motsvarande Yamaha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Få gångtimmar" är inte nödvändigtvis något bra. Båtmotorer i allmänhet går så få timmar per år att de inte mår riktigt bra av det.

 

Jag skulle ta den med bäst dokumentation av åtgärder och service, som går utan uppenbara hickor. Och vara beredd på att det kan bli större åtgärder i närtid. Det är trots allt 20-25 år gamla motorer vi pratar om.

Ja självklart tittar jag på hur den verkar vara omhändertagen. Det var lite mer modellspecifikt jag var ute efter att få svar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns ju speciellt en motor av dom du räknar upp du INTE skall köpa johnsson motorn,dom var på dekis totalt på 90talet,rena skräpet.

Gäller det även förgasarmodellerna? Fichten vet jag hade stora problem, framförallt V6orna. Men det var väl insprutningen som krånglade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja Yamaha, deras tvåtaktare var ju helt outstanding jämfört med övriga. Mercury, en amerikanare (monterad i Belgien om jag inte minns helt fel) skulle jag inte satsa på, och vad gäller Johnson så håller med Karl Uno.

Ja Yamaha har bra rykte. Visste inte att Johnson/Evinrude var så kass, åtminstånde då under 90 talet. Förutom Ficht modellerna då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Mercury v6 från-05 är monterad i USA... Tror det varierat lite genom åren. Hand made in USA;)

Det här blir ett svar på alla tre inläggen du gjorde.

 

Ja Johnson/Evinrude verkar ju enligt en samstämmig medlemskår här gå bort. Så det litar jag på, och undviker dem.

Yamaha är bra!

Mercury verkar också vara ok?

Suzuki V6 200-225hk från samma år som övriga? en uppstickare, men kan vara bra att veta för mig. Så jag ev har fler valmöjligheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki håller i mitt tycke bra kvalitet på motordelen, men sämre på de marina delarna såsom växelhus mm. Detta jämfört med Yamaha och i viss mån Mercury.

 

Mercurys V6a har sålts i enorma volymer i USA och varit relativt oförändrad under många år. Stator och i viss mån CDI byts med åren, men mekaniskt är det sällan problem. Deras smala V gör motorn smidig och det är summerat en slitstark arbetshäst med mindre finess än Yamahan.

 

Yamahan är lite snålare(sägs det) På min Flipper var de ganska likvärdiga. Yamahan gick tystare på lägre varv, men när man kom över ca3500 varv ändrade ljudet karaktär till lite vassare. Mercuryn är tvärt om. Den får konstigt nog ett mjukare motorljud runt 3500varv.

 

Det är svårt för mig att kora en vinnare. Jag har alltid hållit Yamaha högst, men efter ett par år med Mercuryn har jag börjat se vissa fördelar. Totalt sett skulle jag välja en Yamaha om vi pratar motorer från samma år, men iom att Yamaha brukar vara så dyra kan man ibland få en säg 5år nyare Murkla för samma pengar och då är valet inte lika lätt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde... Yamaha hade länge bara 14A laddning medan Mercury levererade 40A. Mercury har också kylstrålen efter termostarerna sist i kedjan, så man lätt ser att kylningen finns hela vägen. Yamaha har den direkt när vattnet når blocket, så den säger mer eller mindre att vattenpumpen fungerar. Båda har dock överhettningslarm.

 

Yamaha har däremot en oslagbar lågfartsprestanda, mekanisk perfektion i alla led och bäst separatsmörjning i klassen. Elfel finns nästan inte och servar man dessa, håller de mer eller mindre hur länge som helst. Yamaha uppdaterade motorn runt-95 och helst vill man ju ha den nya varianten. Den har jag dock ingen personlig erfarenhet av. Får se om Jarb dyker upp:)

 

Rostiga powertrimpumpar är ett åldrstecken på alla motorer och värt att kika på...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På ‎2017‎-‎06‎-‎10 på 2:40 PM, Mange249 säger:

Glömde... Yamaha hade länge bara 14A laddning medan Mercury levererade 40A. Mercury har också kylstrålen efter termostarerna sist i kedjan, så man lätt ser att kylningen finns hela vägen. Yamaha har den direkt när vattnet når blocket, så den säger mer eller mindre att vattenpumpen fungerar. Båda har dock överhettningslarm.

 

Yamaha har däremot en oslagbar lågfartsprestanda, mekanisk perfektion i alla led och bäst separatsmörjning i klassen. Elfel finns nästan inte och servar man dessa, håller de mer eller mindre hur länge som helst. Yamaha uppdaterade motorn runt-95 och helst vill man ju ha den nya varianten. Den har jag dock ingen personlig erfarenhet av. Får se om Jarb dyker upp:)

 

Rostiga powertrimpumpar är ett åldrstecken på alla motorer och värt att kika på...

Vad intressant, det är en Flipper jag är på jakt efter. Flipper 630 HT, alternativt 640 HT. Vad var det för Flipper du hade?

Så Yamaha eller Mercury/Mariner årsmodell typ hela 90-talet. Då är det lite hugget som stucket? Beroende på vad man föredrar. Har jag förstått rätt då?

Hur länge/årsmodell ungefär, hade Yamaha endast 14A? Vad blev laddningen sen?

När började Mercury/Mariner med 40A? ungefär?

Nu är det ju mest dagsturer-max 2 nätter det handlar om. Men vill man sätta i en liten kyl, och en stereo/radio. Plus GPS, och ekolod så är nog en solcellspanel kanske inte så dumt i alla fall.

 

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎06‎-‎10 på 2:40 PM, Mange249 säger:

 

Rostiga powertrimpumpar är ett åldrstecken på alla motorer och värt att kika på...

Ja, det kan det nog vara värt att kolla. Själv har jag aldrig haft problem med powertrim/tilt på någon tidigare båt. Men jag vet folk som har haft det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, RichLin säger:

Ja, det kan det nog vara värt att kolla. Själv har jag aldrig haft problem med powertrim/tilt på någon tidigare båt. Men jag vet folk som har haft det.

Pumparna rostar och det är vanligt när motorn är ca 20 år att rosten ätit sig igenom och pumpen går sönder.

Kostar några tusen(inte så många), men är jobbigt att byta iom att man ofta tar pumpen genom bracketen, dvs behöver lyfta av motorn från båten...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, RichLin säger:

Vad intressant, det är en Flipper jag är på jakt efter. Flipper 630 HT, alternativt 640 HT. Vad var det för Flipper du hade?

Så Yamaha eller Mercury/Mariner årsmodell typ hela 90-talet. Då är det lite hugget som stucket? Beroende på vad man föredrar. Har jag förstått rätt då?

Hur länge/årsmodell ungefär, hade Yamaha endast 14A? Vad blev laddningen sen?

När började Mercury/Mariner med 40A? ungefär?

Nu är det ju mest dagsturer-max 2 nätter det handlar om. Men vill man sätta i en liten kyl, och en stereo/radio. Plus GPS, och ekolod så är nog en solcellspanel kanske inte så dumt i alla fall.

 

Jag har en Flipper 640Ht. Är jättenöjd och 200hk är lagom om du frågar mig. Jag vill alltid ha större motor, men 200hk gör den till en riktigt kul båt som toppar mellan 45-50knop beroende på hur man riggat motor/båt och hur fräsch motorn är. Kan utveckla mer om du är intresserad:)

Hade helst köpt något från ca-95 eller senare beroende på att det kom en del uppdateringar på båda maskinerna. Tycker bla att det ser ut som att Mercury fick lite nytt elsystem nånstans där. Uppdaterade kåpor osv. Helst Yamaha, men Mercury har som nämnts tidigare lite fördelar. En ytterligare sak är att de har smäckrare växelhus än Yamahan och bör därför gå något fortare...

Minns inte exakt med laddningen, men Mercury har iaf haft 40A sedan -88(stod i ett datablad jag snubblade över).

Solcell är alltid rätt och jag funderar själv på att ha en för att kunna driva kylbox och toppa batterier lite när man är ute:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger som ovanstående. Skippa Evinrude/Johnson. Erkänt tveksamma, haft en och det gör jag inte om.

Mercury eller Yamaha hade jag kollat på. Haft båda fabrikaten om än svagare men kan inte riktigt säga bu eller bä. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Mange249 säger:

Pumparna rostar och det är vanligt när motorn är ca 20 år att rosten ätit sig igenom och pumpen går sönder.

Kostar några tusen(inte så många), men är jobbigt att byta iom att man ofta tar pumpen genom bracketen, dvs behöver lyfta av motorn från båten...

Ja då är det verkligen värt att kolla. Jag har blivit lite lat med åren nämligen. Sånt som var kul att pilla med, eller inte jobbigt alla fall. Det tycker jag inte alls om idag. Jag kommer på mig själv hela tiden, med att lämna in saker som jag gjorde själv för bara 5-10år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan, Mange249 säger:

Jag har en Flipper 640Ht. Är jättenöjd och 200hk är lagom om du frågar mig. Jag vill alltid ha större motor, men 200hk gör den till en riktigt kul båt som toppar mellan 45-50knop beroende på hur man riggat motor/båt och hur fräsch motorn är. Kan utveckla mer om du är intresserad:)

Hade helst köpt något från ca-95 eller senare beroende på att det kom en del uppdateringar på båda maskinerna. Tycker bla att det ser ut som att Mercury fick lite nytt elsystem nånstans där. Uppdaterade kåpor osv. Helst Yamaha, men Mercury har som nämnts tidigare lite fördelar. En ytterligare sak är att de har smäckrare växelhus än Yamahan och bör därför gå något fortare...

Minns inte exakt med laddningen, men Mercury har iaf haft 40A sedan -88(stod i ett datablad jag snubblade över).

Solcell är alltid rätt och jag funderar själv på att ha en för att kunna driva kylbox och toppa batterier lite när man är ute:)

Haha ja där är vi lika, jag vill också alltid ha större motor. Även om det är sällan jag kör i toppfart, men det ska finnas när jag vill, och det är skönt när man har lite last i båten.  Det var lite tanken nu, att köpa en med 200-225hk från början. I stället för en med 115-150 och vilja byta motor efter ett tag. Du får jättegärna utveckla mer, verkligen!

Hur går Flippern i sjön? Allmänt? När det är lite krabb sjö? Uttrimmat, intrimmat? Lutar mot/neutral/från vinden vid sidvind? Och fart naturligtvis?

 

fram t.o.m -88 var Mecury 175-225 på 2,4L!

89-93 2,5L!

94-? 3L eller har jag fel där?

Yamaha har nog haft samma beprövade block hela tiden på sina förgasade 2T. 2,7L om jag minns rätt.

 

Jag har själv haft en 200Hk 88a eller 89a såld med båt, för ca 10år sedan. Aldrig något strul med den då. Men en intressant sak var, att med Yamaha orginal stålpropp 21" fick jag en toppfart på 46 knop. Med en Ballistic XL 21" fick jag 50 knop i toppfart, helt utan att tappa någon ork vid last. Snarare tvärt om, att Ballisticen möjligen hade något mer ork vid last/och/eller acceleration.  

 

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan, M__G säger:

Jag säger som ovanstående. Skippa Evinrude/Johnson. Erkänt tveksamma, haft en och det gör jag inte om.

Mercury eller Yamaha hade jag kollat på. Haft båda fabrikaten om än svagare men kan inte riktigt säga bu eller bä. 

Ja, jag har förstått att Johnson/Evinrude inte är det bästa köpet. (Tack vare er här på forumet)

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎06‎-‎12 på 10:05 AM, Mange249 säger:

Jag har en Flipper 640Ht. Är jättenöjd och 200hk är lagom om du frågar mig. Jag vill alltid ha större motor, men 200hk gör den till en riktigt kul båt som toppar mellan 45-50knop beroende på hur man riggat motor/båt och hur fräsch motorn är. Kan utveckla mer om du är intresserad:)

Hade helst köpt något från ca-95 eller senare beroende på att det kom en del uppdateringar på båda maskinerna. Tycker bla att det ser ut som att Mercury fick lite nytt elsystem nånstans där. Uppdaterade kåpor osv. Helst Yamaha, men Mercury har som nämnts tidigare lite fördelar. En ytterligare sak är att de har smäckrare växelhus än Yamahan och bör därför gå något fortare...

Minns inte exakt med laddningen, men Mercury har iaf haft 40A sedan -88(stod i ett datablad jag snubblade över).

Solcell är alltid rätt och jag funderar själv på att ha en för att kunna driva kylbox och toppa batterier lite när man är ute:)

Var tog du vägen? Jag vill veta mer om din Flipper 640. All info jag kan få är av värde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade detta helt!

 

Skriver ihop något under dagen när jag kommer loss från jobb:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berättar lite kring vad jag gjort och tankar, så får du fråga på om du saknar nåt:)

 

Köpte båten med en Yamaha 200-88 och båten gjorde då 47knop med behaglig marschfart kring 26-30knop. Den gick bra i sjön, var klippstabil hela vägen upp till toppfart, men hade lite mycket våt yta(kändes lite tung).

 

Motorn satt normalt monterad i höjd och hade en relativt enkel stålpropp 23".

 

Båten i sig är kanon! Att sova 2 pers är rymligt och den är stabil vid stillaliggande. Bra plats för att bryggsegling bak i soffan och saker känns generellt genomtänkta.

 

Jag tycker personligen att den är snygg än idag med sina slanka linjer. Den har åldrats med mer värdighet än många andra båtar från den tiden.

 

Sjöegenskaperna är en väldigt bra kompromiss, men den är lite stötig i vissa lägen. V-formen är ett mellanting vilket ger bra sjöegenskaper sett till ekonomi och fart, men det finns skrov som tar vågorna mjukare. Den är dock bra i sjön sett till sin storlek. Över 46-47knop känner man att skrovet är utanför sin sweetspot och börjar kännas lite vingligt. Min börjar vobbla något över 49knop.

 

För några år sedan gav tyvärr Yamahan upp och nyare Mercury 2t 200hk-05 köptes in. Samma vikt, effekt osv, men jag monterade den själv och gjorde då lite annorlunda mot tidigare. Jag hissade motorn 60-70mm mot bakersta delen av skrovet/steget och prövade lite nya proppar.

 

Resultatet blev väldigt bra. Båten går lättare i sjön och toppar nu 49,7knop(hittills, ska över 50:)

Den drar ca 1-1,1L per NM och är roligare att köra. Mycket beror på propeller och hissning.

Den går tyst och fint hela vägen upp till ca 40knop, kan lyssna på stereon i 40knop. Matchningen motor, propeller och montering blev bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående trim och sidvind...

 

Båten svarar mycket bättre på trim idag än med den gamla proppen och monteringen.

 

Då kunde jag trimma in/ner fören och sedan ha mer av ett normalläge.

 

Nu ger trim betydligt mer när det kommer till justering av gångläge. Jag kan trimma långt ut innan det släpper i högre farter och få upp fören en del, men det är fortfarande lätt att hitta ett vettigt gångläge i normal fart. I 28-35knop går den mycket lätt i vattnet.

 

Sidvind är hanterbart i mitt tycke. Båten lägger sig något, men det är proportionellt mot V-bottnen upplever jag så på Flippern är det relativt normalt i omfattning. I toppfart har man väldigt lite båt i vattnet, så den blir lite lurig framför allt om det blåser byar eller från sidan.

 

Sammanfattningsvis är den mycket snäll att köra upp till 45knop, över det bör man veta vad man håller på med. En brasklapp kring detta är att min gamla styrning varit dålig och i slutet glappade 1-2dm(!) på motorn innan styrningen tog och detta är borta till i år, så kan återkomma efter provtur inom någon vecka:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎06‎-‎21 på 11:55 AM, Mange249 säger:

Berättar lite kring vad jag gjort och tankar, så får du fråga på om du saknar nåt:)

 

Köpte båten med en Yamaha 200-88 och båten gjorde då 47knop med behaglig marschfart kring 26-30knop. Den gick bra i sjön, var klippstabil hela vägen upp till toppfart, men hade lite mycket våt yta(kändes lite tung).

 

Motorn satt normalt monterad i höjd och hade en relativt enkel stålpropp 23".

 

Båten i sig är kanon! Att sova 2 pers är rymligt och den är stabil vid stillaliggande. Bra plats för att bryggsegling bak i soffan och saker känns generellt genomtänkta.

 

Jag tycker personligen att den är snygg än idag med sina slanka linjer. Den har åldrats med mer värdighet än många andra båtar från den tiden.

 

Sjöegenskaperna är en väldigt bra kompromiss, men den är lite stötig i vissa lägen. V-formen är ett mellanting vilket ger bra sjöegenskaper sett till ekonomi och fart, men det finns skrov som tar vågorna mjukare. Den är dock bra i sjön sett till sin storlek. Över 46-47knop känner man att skrovet är utanför sin sweetspot och börjar kännas lite vingligt. Min börjar vobbla något över 49knop.

 

För några år sedan gav tyvärr Yamahan upp och nyare Mercury 2t 200hk-05 köptes in. Samma vikt, effekt osv, men jag monterade den själv och gjorde då lite annorlunda mot tidigare. Jag hissade motorn 60-70mm mot bakersta delen av skrovet/steget och prövade lite nya proppar.

 

Resultatet blev väldigt bra. Båten går lättare i sjön och toppar nu 49,7knop(hittills, ska över 50:)

Den drar ca 1-1,1L per NM och är roligare att köra. Mycket beror på propeller och hissning.

Den går tyst och fint hela vägen upp till ca 40knop, kan lyssna på stereon i 40knop. Matchningen motor, propeller och montering blev bra.

Stort tack för mer omfattande beskrivning. Jag tycker också att 640n har åldrats med stor värdighet. Vad har du för märke, och stigning på propellern idag? Med familjen i båten blir det nog precis över planingströskel som gäller. Då min fru tyvärr börjar må illa lätt. Men ibland åker man ju ut själv, eller med kompisar. Och jag själv gillar när det går fort. Fort är ju relativt. Det kan vara 30 knop i en Fugutive. I 640in verkar fort vara över 45 knop. Så 175-225Hk tror jag passar mig väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu en TP Speed Zone 23" och varvar om jag minns rätt 54-5500 varv i 49,7knop. Maxvarv på Murnlan är 5600, så blir perfekt proppat runt 50-51knop:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länken fungerar inte tyvärr:( Vad handlar det om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry det handlar om nyare isärplockade maskiner som är uppfrätta i godset.

 

"Vi rev idag yttligare en yamaha 115 från 2008 och det var ingen vacker syn desvärre 1f615.png

 

 Här har vi toppen. Helt förstörd

  Börjat forska lite i det här problemet och det verkar vara Yamaha och Suzuki som har störst problem med detta"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...