Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Knubblo

Ny daycruiser med Verado / Landströmsfråga

Rekommendera Poster

Hej,

Daycruiser (ny) med Mercury Verado utombordare drar slut på mina batterier på no time. Har nu kopplat in en Ctek M300 direkt på startbatteriet, även förbrukarbatteriet laddas tack vare laddningsrelä så allt är lugnt. Alla kablar är certifierade och rätt dimensioner men frågan är bara om jag vågar ha motorn nedfälld i vattnet medan jag ligger ansluten till landström? Risken för galvaniska strömmar borde väl kunna härledas till tre saker?

1) Hamnen har jordat el-uttagen (230V) så att jorden kommer i kontakt med vattnet (på något sätt) och skapar galvaniska strömmar i vattnet.
2) Någon annan båt ligger med landström och har fått sitt drev eller motor i kontakt med landströmmen via batterispänningen och skapar galvaniska strömmar i vattnet.
3) Min egen båt har via motorns elkablar på något sätt kontakt med riggen och med landström ansluten (och att punkt 1 ovan stämmer) så skapar jag galvaniska strömmar?

Alt. 1
Om man tänker sig att hamnen har problem med punkt 1 borde väl mina (och mina båtgrannars) problem elimineras av att jag hissar upp min motor när jag ligger för landström? Inga andra metalldelar är i kontakt med vattnet.

Alt 2.
Om min motor är ned hissad, hur vet jag att inte batterikablar, läckspänningar etc. kommer i kontakt med riggen och skapar galvaniska strömmar när jag ansluter landström antingen med problem från punkt 1 eller oavsett om punkt 1 är i spel eller ej?

Tacksam för lite feedback. Läst åtskilliga siter och foruminlägg men får inte riktigt svar på mina frågor ovan.

Mvh
Knubblo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld är din stora fråga varför dras batterierna ut snabbt?

 

Att ha laddning på hela tiden är enligt mig förkastligt och förkortar livet på batterierna avsevärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan så är ju Ctek frånskild... Det vill säga dom påstår att jord ifrån nätet inte kommer i kontakt med båtens jord...

 

Och är båten som jag förstår ny? Ja då borde du ta kontakt med den som sålt den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstånde. Sen kan man ju bryta både plus och minus till motorn = extra säkerhet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld är din stora fråga varför dras batterierna ut snabbt?

 

Att ha laddning på hela tiden är enligt mig förkastligt och förkortar livet på batterierna avsevärt.

 

Jag ligger i hamnen med alla förbrukare påslagna. Kyl, frys, stereo, TV etc. Det är orsaken till att de drar ut fort. Servicebatteriet är endast 90 Ah.

 

Jag har en C-tek M300 och som jag förstod det kan den ligga inkoppplad hela tiden då den endast ger underhållsladdning när batteriet är fullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag har en C-tek M300 och som jag förstod det kan den ligga inkoppplad hela tiden då den endast ger underhållsladdning när batteriet är fullt."

 

Så skulle det kunna vara om inga förbrukare fanns. Men så fort någon av dessa startar så tror laddaren det är dags att ladda och börjar då om med runt 14,4V. Detta kommer att ta död på batteriet.

Vill man behålla sitt batteri ett tag använd istället ett nätaggregat som ger ca 13,6V och låt detta strömförsörja båten. Vissa laddare har ett strömförsörjningsläge som ger 13,6V. Tex Biltemas http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-1224-V-25-A125-A-2000037555/.

 

Alternativet är att göra som husbilarna, kör en vanlig laddare och byt batteri vartannat åt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en batterifrånskiljare (="huvudbrytare") en till varje batteri, som är frånslagen borde det ju inte finnas någon läckström som drar ur batterierna i hamnen.

Men det kan finnas saker som är kopplade innan dessa frånskiljare såsom aut.länspump, larm, klocka, radions minneskrets etc, men dessa borde ju inte kunna dra ur batteriet så snabbt, om inte båten läcker och länspumpen jobbar febrilt.

Jag läste på detta forum att det på nån utombordare, var så att denna i original var kopplad innan vad nu det skulle tjäna till.

 

Om du har en sådan där brytare typ, 0, 1, 2, 1+2 kan det vara lurigt, att den stått i läge 1+2 och ett av batterierna varit dåligt laddat så att laddningen vandrat från det som är bra till det sämre, istället för att halvdåligt och ett bra batteri har du fått två dåliga...

 

Om motorn är helt upphissat, och ingen del ligger i vattnet, så borde det ju inte kunna passera några galvaniska strömmar genom motorn, men är verkligen alla metalldelar helt ovanför vattnet vid max upohissning?

 

Det där med galvaniska strömmar är komplext. I grunden är det så att det är en potentiell skillnad på upp till tre-fyra volt mellan landjord och havets/sjöns vatten.

Havsvatten leder elektriskt ström bättre än sötvatten... Se till att ha rätt sorts offeranoder på motorns rigg, det finns olika för söt- resp. saltvatten.

Om du ser att dessa förbrukas snabbare än en säsong kan du misstänka galvaniska strömmar. Men det är normalt att de förbrukas till mellan 50-75% mellan maj och oktober (iallafall med zinkanoder i Skagerack och Kattegatt).

Sedan kan det ju vara som du skriver att grannbåten har en felaktig elinstallation ombord och "läcker" en galvanisk ström till vattnet som går upp i din motor och vidare i din skyddsjord och vdrare genom din landströmskabel till någon stor jordplatta nedgrävd under en elcentral.

 

Men först, som redan skrivits, tag reda på varför batteriet laddas ur, om båten är ny är ju det en anledning till reklamation.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag ligger i hamnen med alla förbrukare påslagna. Kyl, frys, stereo, TV etc. Det är orsaken till att de drar ut fort"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en batterifrånskiljare (="huvudbrytare") en till varje batteri, som är frånslagen borde det ju inte finnas någon läckström som drar ur batterierna i hamnen.

Men det kan finnas saker som är kopplade innan dessa frånskiljare såsom aut.länspump, larm, klocka, radions minneskrets etc, men dessa borde ju inte kunna dra ur batteriet så snabbt, om inte båten läcker och länspumpen jobbar febrilt.

Jag läste på detta forum att det på nån utombordare, var så att denna i original var kopplad innan vad nu det skulle tjäna till.

 

Jag ligger alltså i hamnen med allt detta påslaget. Jag har ingen landström. Min tanke var att ha en M300 ansluten till batteribanken när jag är i hamnen. Summan av mina förbrukare är ca 12-15 A laddaren ger 25 A så med den inkopplad borde den ge laddning till batteriet utöver det som går åt av förbrukarna.

 

Om du har en sådan där brytare typ, 0, 1, 2, 1+2 kan det vara lurigt, att den stått i läge 1+2 och ett av batterierna varit dåligt laddat så att laddningen vandrat från det som är bra till det sämre, istället för att halvdåligt och ett bra batteri har du fått två dåliga...

 

​Se ovan...

Om motorn är helt upphissat, och ingen del ligger i vattnet, så borde det ju inte kunna passera några galvaniska strömmar genom motorn, men är verkligen alla metalldelar helt ovanför vattnet vid max upohissning?

 

​När motorn är upphissad så är ingen del i vattnet. Lägsta delen på motorn/riggen är 15 cm över vattenytan.

Det där med galvaniska strömmar är komplext. I grunden är det så att det är en potentiell skillnad på upp till tre-fyra volt mellan landjord och havets/sjöns vatten.

Havsvatten leder elektriskt ström bättre än sötvatten... Se till att ha rätt sorts offeranoder på motorns rigg, det finns olika för söt- resp. saltvatten.

 

​Jag har rätt anoder för där jag ligger,

Om du ser att dessa förbrukas snabbare än en säsong kan du misstänka galvaniska strömmar. Men det är normalt att de förbrukas till mellan 50-75% mellan maj och oktober (iallafall med zinkanoder i Skagerack och Kattegatt).

Sedan kan det ju vara som du skriver att grannbåten har en felaktig elinstallation ombord och "läcker" en galvanisk ström till vattnet som går upp i din motor och vidare i din skyddsjord och vdrare genom din landströmskabel till någon stor jordplatta nedgrävd under en elcentral.

 

​Om jag kopplar en M300 till eluttag på bryggan så borde ju rimligen skyddsjord stanna i laddaren. Efter laddaren kommer endast 12 volt?! Jag kan inte se hur galvaniska strömmar kan uppkomma genom denna inkoppling. Vad missar jag?

Men först, som redan skrivits, tag reda på varför batteriet laddas ur, om båten är ny är ju det en anledning till reklamation.

Se ovan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag ligger i hamnen med alla förbrukare påslagna. Kyl, frys, stereo, TV etc. Det är orsaken till att de drar ut fort"

Ja det är väl inte så konstigt vid närmare eftertanke... menar du hemmahamnen eller i naturhamn/gästhamn?

Man brukar ju få hushålla med sin energi ombord.

 

I hemmahamnen tar jag detta för givet:

Stäng av allting, så håller batterierna, kylskåp kan fjärrstyras via en app i din telefon om du har ett larm med reläutgång, då kan du starta kylen redan innan du går in i affären och så är den kall då du skall lägga in dina varor.

En Ctek M300 borde ju räcka att underhållsladda med. Dessa är ju då galvaniskt avskilda från skyddsjorden.

Men om du är rädd för galvaniska strömmar installera en solcellspanel med en bra och modern regulator så har du alltid ditt batteri toppladdat.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...