Tjalve 0 Postad 6 Juni , 2017 Hej! Har en IVECO SRM87 i min Nimbus 26. När jag slår på "tändningen" tänds oljetryckslampan ett par sekunder för att sedan slockna innan jag startar motorn. Ska det vara så - tacksam för tips?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 6 Juni , 2017 Jag känner inte till din motor men vågar säga att det skall vara så. Så är det på de flesta motorer. När motorn inte går finns det ju inget oljetryck men det byggs upp när motorn startat. Se det som en check på att varningssystemet fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 6 Juni , 2017 (redigerade) Dubbelpost... Redigerad 6 Juni , 2017 av rejas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 6 Juni , 2017 Tack för svar, men det brukar ju vara så att lampan lyser tills motorn startat och sen slocknar då oljetrycket stiger. I detta fall slocknar lampan innan jag startat motorn, //Tjälve Jag läste för fort. Ursäkta. Jag gissar på att den gör en självtest. Men avvakta mer svar :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjalve 0 Postad 6 Juni , 2017 Tack för svar, men det brukar ju vara så att lampan lyser tills motorn startat och sen slocknar då oljetrycket stiger. I detta fall slocknar lampan innan jag startat motorn, //Tjälve Dubbelpost... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 7 Juni , 2017 Hej, Du skriver "brukar vara" menar du att den var så tidigare? Alltså var tänd tills motorn startat, men att den nu slocknar innan? Iså fall har väl något hänt... Annars tycker jag det låter helt normalt, att lampan och funktionen gör ett enkelt självtest när tändningen slås på och sedan slocknar. På många båtar ljuder tex larm en kort stund när du slår på tändningen för att man skall få en indikation att systemet fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjalve 0 Postad 8 Juni , 2017 Hej, Du skriver "brukar vara" menar du att den var så tidigare? Alltså var tänd tills motorn startat, men att den nu slocknar innan? Iså fall har väl något hänt... Annars tycker jag det låter helt normalt, att lampan och funktionen gör ett enkelt självtest när tändningen slås på och sedan slocknar. På många båtar ljuder tex larm en kort stund när du slår på tändningen för att man skall få en indikation att systemet fungerar. Kommer inte ihåg hur det var före renoveringen, men menade med "brukar vara så" att på alla bilar och båtar jag haft så slocknar lampan först när motorn går igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 9 Juni , 2017 Ok, ja jag förstår... Ja jag kan inte annat än säga att jag nog tycker att det verkar normalt men hoppas du får svar av någon som kan säga säkert. Jag tror i alla fall att du kan köra lugnt vidare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 11 Juni , 2017 Hej! Verkar vara samma motor som Lombardini!? Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.båtelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjalve 0 Postad 11 Juni , 2017 Ja, så här jag uppfattat det Tjälve Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser