svampbob 10 Postad 6 Juni , 2017 Startade motorn, Ford 2720 med backslaget i. Det visade sig att familjens teknikintresserade junior lagt i växeln på yttre styrplatsen. Motorn gick i 2-3 min för att sen stanna. Efter att växel lagts ur vill inte motorn starta. Vad har hänt? Finns det någon startspärr som löst ut / gått sönder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 Juni , 2017 Så gör min motor också när jag missat att öppna bränsletanken eller luftskruven på tanken eller stopp i bränsleledningen. Backslaget tror jag inte ett ögonblick på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 6 Juni , 2017 Det kan såklart vara soppatorsk men brukar normalt ha minst 2-300 l bränsle. Motorn har aldrig tidigare stannat, så min förhoppning var att det finns någon startspärr el dyl. Har inte heller tidigare lyckats starta med växel i. Hoppas såklart inte att backslaget spelar in på nåt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 6 Juni , 2017 Går startmotorn när du försöker starta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 6 Juni , 2017 Startmotorn går, men det tänder inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 Juni , 2017 (redigerade) Tror absolut på något bränslerelaterat. Om den inte tänder på någon cylinder skulle jag satsa på problem med högtryckspumpen. Luftning? Så brukar min en-cyl diesel bete sig när det är luft i systemet. Eftersom den gick en stund verkar ju pumpen ok. En luftbubbla som passerat pumpen? Stopp i tillförsel till pumpen? Att den tidigare inte startat med växel i kan ju bero på att den inte orkade dra runt motorn tillräckligt fort, men det problemet upphör ju när du lägger ut växeln. Redigerad 6 Juni , 2017 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 6 Juni , 2017 Ska kolla bränsletillförseln. Bytte till dubbla bränslefilter tidigare i vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 Juni , 2017 Ska kolla bränsletillförseln. Bytte till dubbla bränslefilter tidigare i vår.Aha, du har nog hittat problemet, luftning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 6 Juni , 2017 Om det sitter en Cav / Simms minimec på motorn så finns det ett vanligt fel som är lätt att kolla/åtgärda. Kan du kolla om det är en minimec radpump? Med vänlig hälsning, Torbjörn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 7 Juni , 2017 Ska kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 11 Juni , 2017 Har nog hittat felet. ( det är en minimec btw). Demonterade dieselvärmaren för några veckor sen och det drar troligen tjuvluft från dieselkranen till den. Visade sig vara kass. Köper ny kona och monterar på nytt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 12 Juni , 2017 Det var den bränsleventilen till värmaren som läckte in tjyvluft. Böt kona så det blev tätt. Luftade de 2 filtren på motorn, startade direkt. Tack för svaren och förslagen! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser