Beppo77 0 Postad 5 Juni , 2017 Min Ryds 400 CB tar in vatten någonstans i det yttre skrovet. När man tar upp båten på hösten och skruvar ur dräneringspluggen i aktern rinner det ut flera hundra liter vatten. Det förklarar båtens mediokra prestanda (annan tråd) för när man lägger i båten på våren och tar första provturen går båten 7-8 knop snabbare än den gör senare... Jag ser inga skador på skrovet där det skulle kunna läcka in vatten, så jag misstänker självlänshålen i båten. Men en sak som gör mig förbryllad: Det verkar som om det bara läcker in vatten till en viss nivå, och sedan stannar det där. Det fortsätter inte att läck in tills båten sjunker, utan när nivån har uppnåtts så stabiliseras den. Hur är det möjligt? Vad beror detta på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 5 Juni , 2017 kanske är samma som på en gammal 60tals båt en bekant hade,spricka i botten rörde sig och tog in vatten när det gick sjö,lade sig mellan bottnarna,tog upp och plastade om hela botten,var dålig plast i dom tidiga båtarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beppo77 0 Postad 8 Juni , 2017 Det förklarar ju fortfarande inte varför det läcker in vatten till en given nivå, och därefter stannar där. Det sker alltså direkt efter man lagt i båten. Första turen man tar med båten så går den 7-8 knop snabbare än när man tog upp båten. Och andra turen man tar så är läget tillbaka som det var innan man tog upp båten. Men hur kommer det sig att läckaget därefter stannar? Varför läcker det inte in mer vatten efter det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 8 Juni , 2017 Det kanske inte får plats mer. Eller så har vattnet stigit över läckan eller över den högsta punkt där luften kan ta sig ut så att det inte kan komma in mer vatten eftersom luften vattnet ska ersätta inte kommer ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 8 Juni , 2017 Ta upp den utan att tömma, låt skrovet torka och kolla var nånstans det inte torkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beppo77 0 Postad 10 Juli , 2017 Jag pumpade i vatten i båten och kollade var det läcker ut. Det sipprar ut vatten ur skruvhålen för hastighetsmätargivaren! Inte mycket, men det rinner ut. Och med tiden förstår jag att det kommer in mycket vatten. Skruvarna som någon tidigare ägare har använt för detta orsakar problemet. Hur kan man täta detta på bästa sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 10 Juli , 2017 Borra upp hålen någon millimeter, försänk hålen litet med försänkare eller vrit ett 10mm borr för hand i hålet, låt det torka ut, tryck i Sikaflex eller liknande massa, om loggivaren har någon form av fästplatta lägger du sika även på den! Kläm dit med nya något grövre syrafasta skruv. Bäst är ju med genomgående maskinskruv oed bricks och låsmuttrar på insidan, men det förutsätter ju att man kommer åt att hålla emot muttrarna när man drar skruvarna. Se även till att fukten inte vandrat in i laminatet... Om det är en trycklogg du har...("hastighetsmätare") så fungerar den likadant som en barometer, men den mäter ett vattentryck som kommer i en slang från ett pivotrör, om slangen är läck så får du ju in vatten i bådet då du kör, inte så ovanligt. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 10 Juli , 2017 Du bör göra en tvåstegsraket om du vill sjösätta i år. Borra upp hålen något så de är fräscha. Täta sedan ordentligt med sika 291 och skruva sedan fast det hela. I höst lossar du sedan allt och låter allt torka ur över vintern så du inte stänger in fukt i akterspegeln. Är det torrt på vården ör det bara att täta om och köra vidare. Detta är under förutsättning att inte fukten gått in för mycket i laminatete/plyfan om det är akterspegeln. Är det ruttet och kexigt behöver du byta ut den dåliga delen vilket om du har otur är hela akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser